• 1
  • 2
2011-11-02, 20:42
Bannlyst
Jag började i 18 års åldern att få kontakt med arbetsförmedligen och fick då aktivitetsersättning på 6000 kronor i månaden. Då fick jag jobba på skitsaker vika vykort på ett ställe som jag gjorde i 1 år. Året efter gick jag på något som hette framsteg där man fick lära sig skriva cv och söka jobb detta tog 6 månader

Gick till arbetsförmedlingen igen när jag var 22 år berättade för dom, Nu vill jag fan ha ett riktigt jobb och få en riktig lön. Vad kan jag göra?

Fick svaret sök till yrkesvux (som komvux) och läs till plattsättare jätte lätt att få jobb osv.

Jag gjorde detta i 10 månader som utbildningen var på. nästa alla som gick på min utbildning fick lärlingsjobb inom sina yrken. (plattsättare, murare, golvläggare anläggare osv) Inga konstigheter där. MEN nu när jag sökte en lärlingplats och fick detta, Så berättade jag det för arbetsförmedlingen så att dom kan skriva ut mig då kontaktar dom killen jag ska jobba hos, Och ringer sedan till mig och berättar att dom kommit överens med honom att jag ska gå som praktikant istället för 6000 kronor i månaden IGEN.

Det var ju därför jag tog denna utbildningen för att slippa detta? Har läst någonstans att arbetsförmedlingen kan betala 75 procent av lönen och arbetsgivaren 25 procent. Vad krävs för detta? För det som har hänt är inte okej.
Citera
2011-11-02, 20:55
Medlem
Extrakts avatar
Skulle gå och skälla ut dem riktigt ordentligt.

Vad jag har fått för mig så kan du få X % betalt från arbetsförmedlingen ifall du har sjukdom/handikapp. Är dock inte helt säker på detta, men har en polare som har Aspergers Syndrom och får därför (tror det är 50% av lönen) betald från arbetsförmedlingen.
Detta är för att företagen ska ge folk med olika handikapp en ärlig chans, utan att det ska kännas som en förlust för företaget

Är dock inte helt hundra på allt detta
Citera
2011-11-02, 21:05
Medlem
Ettan^s avatar
Är du invandrare?
Citera
2011-11-02, 21:07
Bannlyst
Nej jag är inte invandrare, Skriver dock väldigt dåligt =)

jag har ett handikapp Adhd
Citera
2011-11-02, 21:15
Medlem
Det krävs väl att man har ett s.k. socialmedicinskt funktionshinder; då kan Af betala 75% eller mer av lönen - men detta varar inte för evigt, vad jag vet. Maxtiden lär vara fyra år, därefter ska arbetsgivaren stå för hela lönekostnaden..
Citera
2011-11-02, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Det krävs väl att man har ett s.k. socialmedicinskt funktionshinder; då kan Af betala 75% eller mer av lönen - men detta varar inte för evigt, vad jag vet. Maxtiden lär vara fyra år, därefter ska arbetsgivaren stå för hela lönekostnaden..

Kan du förklara lite vad som menas med socialmedicinskt funktionshinder?
Citera
2011-11-02, 21:35
Medlem
Det finns olika stöd, bla Lönebidrag, taket där är 16 700. Beroende på arbetsförmåga och vad arbetsgivaren tar bort för arbetsuppgifter så kan arbetsgivaren få upp till 80% i bidrag.
Detta slår grymt hårt på din pension då den beräknas på det som arbetsgivaren betalar, något AF talar väldigt tyst om..

Trygghetsanställning, utvecklingsanställning beräknas på samma sätt, med samma urusla villkor för pensionen.

Om din arbetsgivare betalar en högre lön än bidragstaket så får han stå för den delen själv.

Eventuellt kanske du kan få Nystartsjobb som innebär att arbetsgivaren får tillbaka arbetsgivaravgiften, enkel om du är under 26, dubbla om du är över, detta gäller i fem år, utom om man passerat 55+ då har man den till man går i pension.
Citera
2011-11-02, 21:35
Medlem
leprasjuklings avatar
Lönebidrag betalar AF ut till arbetsgivare för att anställa någon med ett funktionshinder. Gränsen är dock flytande, giriga bidragsparasiterande företagare vill gärna mjölka staten på så mycket pengar som möjligt, särskilt när de ser att någon är desperat efter arbete. Nuvarande regeringen har ju gjort bidragsparasiterande hos företagare en boombransch.

Jag har en kompis som efter ett års arbetslöshet sökte ett lagerjobb på företaget New Wave.
När företaget via hans referenser fick reda på att han varit arbetslös en längre tid så kontaktade de över hans huvud AF och kom överens med dem om att han skulle jobba gratis med bibehållen arbetslöshetsersättning. Det förlängdes månad efter månad tills AF beslutade att skicka min kompis till undersökning för att leta fel på honom i syfte att utverka lönebidragsanställning. De gjorde ett stort antal tester, på flertalet låg han på medel eller över medel, men till slut kom de fram till att han hade dåligt närminne! Han fick tillslut en anställning och New Wave fick sitt bidrag. Så går det till när bidragskåta företag stöds av korrupta statliga tjänstemän och lealösa psykologer som gör som de blir tillsagda.
Citera
2011-11-02, 21:39
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatora
Det finns olika stöd, bla Lönebidrag, taket där är 16 700. Beroende på arbetsförmåga och vad arbetsgivaren tar bort för arbetsuppgifter så kan arbetsgivaren få upp till 80% i bidrag.
Detta slår grymt hårt på din pension då den beräknas på det som arbetsgivaren betalar, något AF talar väldigt tyst om..

Vad har du fått uppgiften att lönebidraget räknas bort när man räknar pensionsgrundande inkomst?
Låter konstigt då bidraget ju går till arbetsgivaren inte löntagaren som får avtalsenlig lön.
Citera
2011-11-02, 21:42
Bannlyst
Dom vill att jag ska praktisera istället för att gå ut direkt som lärling som alla andra. I 3-4 månader så att jag "kanske" får jobb där. Det har jag blivit tillsagt 4 gånger innan sätt in en fot och sköt dig så får du jobb här sen. I HELVETE heller att jag fått, Och detta har ändå varit på lagerjobb.

Jag förstår vad dom menar med att sätta in en fot osv osv, Men jag har ingen förtroende för detta längre. Och jag har är stort behov av pengar just nu. Har skulder på kronofogden som jag gärna vill betala av.

tyckte dom sa i telefonen att man ska vara medlem på arbetsförmedligen minst 6 månader också innan detta kan bli aktuellt.
Citera
2011-11-03, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L_italian
Kan du förklara lite vad som menas med socialmedicinskt funktionshinder?

Det är bara en term...betyder att du exempelvis varit långtidsarbetslös - och därför är att anse som funktionshindrad på arbetsmarknaden.
Citera
2011-11-03, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Lönebidrag betalar AF ut till arbetsgivare för att anställa någon med ett funktionshinder. Gränsen är dock flytande, giriga bidragsparasiterande företagare vill gärna mjölka staten på så mycket pengar som möjligt, särskilt när de ser att någon är desperat efter arbete. Nuvarande regeringen har ju gjort bidragsparasiterande hos företagare en boombransch.

Jag har en kompis som efter ett års arbetslöshet sökte ett lagerjobb på företaget New Wave.
När företaget via hans referenser fick reda på att han varit arbetslös en längre tid så kontaktade de över hans huvud AF och kom överens med dem om att han skulle jobba gratis med bibehållen arbetslöshetsersättning. Det förlängdes månad efter månad tills AF beslutade att skicka min kompis till undersökning för att leta fel på honom i syfte att utverka lönebidragsanställning. De gjorde ett stort antal tester, på flertalet låg han på medel eller över medel, men till slut kom de fram till att han hade dåligt närminne! Han fick tillslut en anställning och New Wave fick sitt bidrag. Så går det till när bidragskåta företag stöds av korrupta statliga tjänstemän och lealösa psykologer som gör som de blir tillsagda.

Bra inlägg! Exakt så går det ofta till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in