Jag började i 18 års åldern att få kontakt med arbetsförmedligen och fick då aktivitetsersättning på 6000 kronor i månaden. Då fick jag jobba på skitsaker vika vykort på ett ställe som jag gjorde i 1 år. Året efter gick jag på något som hette framsteg där man fick lära sig skriva cv och söka jobb detta tog 6 månader
Gick till arbetsförmedlingen igen när jag var 22 år berättade för dom, Nu vill jag fan ha ett riktigt jobb och få en riktig lön. Vad kan jag göra?
Fick svaret sök till yrkesvux (som komvux) och läs till plattsättare jätte lätt att få jobb osv.
Jag gjorde detta i 10 månader som utbildningen var på. nästa alla som gick på min utbildning fick lärlingsjobb inom sina yrken. (plattsättare, murare, golvläggare anläggare osv) Inga konstigheter där. MEN nu när jag sökte en lärlingplats och fick detta, Så berättade jag det för arbetsförmedlingen så att dom kan skriva ut mig då kontaktar dom killen jag ska jobba hos, Och ringer sedan till mig och berättar att dom kommit överens med honom att jag ska gå som praktikant istället för 6000 kronor i månaden IGEN.
Det var ju därför jag tog denna utbildningen för att slippa detta? Har läst någonstans att arbetsförmedlingen kan betala 75 procent av lönen och arbetsgivaren 25 procent. Vad krävs för detta? För det som har hänt är inte okej.