2011-11-02, 01:24
Medlem
GitarrUgglas avatar
Hej!

Jag har studerat vid Gteborgs Universitet nu i hst. Har dock bestmt mig fr att hoppa av d jag inte knner att programmet r rtt fr mig. Tnker istllet jobba och resa till nsta hst d jag ska ska till ngot som passar mig bttre.

Jag har tagit studieln och har ftt 2 utbetalningar hittills, den senaste kom omkring den 25 Oktober.
Min frga r: Om jag nu meddelar skolan och CSN att jag hoppar av skolan, mste jag d betala tillbaks allt mitt studiemedel direkt? Eller kan jag brja betala tillbaks de skulderna efter jag har klarat en utbildning om ngra r och har en stadig inkomst?

Det skulle inte sitta s fint att behva betala tillbaks allt p direkten, d jag har flyttat hemifrn och behver pengarna som jag har sparat tills jag kan f tag p ett jobb, vilket jag e i full gng med fr vrigt.

Tack
Citera
2011-11-02, 01:38
Medlem
hoomiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GitarrUggla
Hej!

Jag har studerat vid Gteborgs Universitet nu i hst. Har dock bestmt mig fr att hoppa av d jag inte knner att programmet r rtt fr mig. Tnker istllet jobba och resa till nsta hst d jag ska ska till ngot som passar mig bttre.

Jag har tagit studieln och har ftt 2 utbetalningar hittills, den senaste kom omkring den 25 Oktober.
Min frga r: Om jag nu meddelar skolan och CSN att jag hoppar av skolan, mste jag d betala tillbaks allt mitt studiemedel direkt? Eller kan jag brja betala tillbaks de skulderna efter jag har klarat en utbildning om ngra r och har en stadig inkomst?

Det skulle inte sitta s fint att behva betala tillbaks allt p direkten, d jag har flyttat hemifrn och behver pengarna som jag har sparat tills jag kan f tag p ett jobb, vilket jag e i full gng med fr vrigt.

Tack

Har du klarat dina kurser du har lst?
CSN's regel r att man mste brja betala tillbaks s fort man slutar att studera.
Har man dock ingen inkomst kan man meddela CSN och f terbetalningen fryst. DVS, nr du brjar jobba mste du betala tillbaks till CSN.
Vanligtvis gr de en avbetalningsplan och krver inte tillbaks hela summan.
Citera
2011-11-02, 01:46
Medlem
GitarrUgglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoomiii
Har du klarat dina kurser du har lst?
CSN's regel r att man mste brja betala tillbaks s fort man slutar att studera.
Har man dock ingen inkomst kan man meddela CSN och f terbetalningen fryst. DVS, nr du brjar jobba mste du betala tillbaks till CSN.
Vanligtvis gr de en avbetalningsplan och krver inte tillbaks hela summan.

Jag har inte avklarat ngon kurs. Det hr var den frsta i utbildningen.
Citera
2011-11-02, 04:20
Medlem
hoomiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GitarrUggla
Jag har inte avklarat ngon kurs. Det hr var den frsta i utbildningen.

D kan du f problem nsta gng du ska ska studiemedel om du inte betalar tillbaka allt.
Vet inte riktigt hur det fungerar om man hoppar av mitt i ett program, men fr att f fortsatt CSN till nstkommande r, krvs det att man klarar av en viss procent av sina kurser. Frsta ret r aningen lgre. Man ansker om CSN (som du kanske redan vet) rligen.

DVS. Du behver ndvndigtvis inte klara av kurserna du tnkt hoppa av, men du behver ta lika mnga pong fr att kunna f CSN fr full studietid (60hp) i full studietakt under ett helt r.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in