• 1
  • 2
2011-11-02, 00:07
Medlem
Kneegros avatar
Flera av mina vänner IRL har blivit injekterade med ett gift som kallas "Illuminatikonspirationen".

Dvs. de tror att en samling intellektuella män som levde för 330 år sedan vill få kontroll över nordkorea genom att sätta en pyramid i bakgrunden i Britney Spears musikvideos.

Mina polare är verkligen helt övertygade om det nu, och fler och fler av dem börjar involvera judar i det hela. (Lite gammal hederlig antisemitism har väl aldrig dödat någon?)

Jag anser detta vara fruktansvärt, även om jag inser att västerländsk media hjärntvättar folket något otroligt medans politiker får fritt spelrum. Men detta gör inte att jag tror på "illuminati" tramset mer än jag tror på "gud".

I vilket fall så lyckas jag inte, hur jag än försöker, komma med något tillräckligt slående argument mot dess existens för att övertala dem. Jag har försökt allt från att något från dem kanske skulle läckt ut på 250 år om de under den tiden fått halva jordklotet under sig, någon avhoppare eller liknande. Jag har också försökt förklara att det isåfall rör sig om vanliga människor, inte superhjältar som kan eliminera vem de vill från jordens yta på en bråkdels sekund eller har gudomliga krafter. (Vilket många verkar tro)

Har ni några riktiga släggor att använda mot dessa fånar? Dela med er!
Citera
2011-11-02, 00:13
Medlem
Kungensbordells avatar
Folk som tror på illuminati är lika förlorade som muslimer och kristna. Vad man än säger så kommer dom fortsätta tro på sin saga.

Man kan ju tycka att det borde räcka med att påpeka att det är uppenbart trams för att dom ska förstå men icke. För om man förnekar illuminati så är man hjärntvättad osv.
Citera
2011-11-02, 00:23
Medlem
Kneegros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell
Folk som tror på illuminati är lika förlorade som muslimer och kristna. Vad man än säger så kommer dom fortsätta tro på sin saga.

Man kan ju tycka att det borde räcka med att påpeka att det är uppenbart trams för att dom ska förstå men icke. För om man förnekar illuminati så är man hjärntvättad osv.

Det är hemskt att se sina polare dras med i tramset utan att kunna göra någonting åt det.

När folk väl börjar tänka så tänker dom fel, det är fan tragiskt.
Citera
2011-11-02, 00:40
Medlem
Tråknicks avatar
Det är väl lika knepigt att bevisa att illuminati inte finns som det är att bevisa att det inte finns nån gud eller djävul.

Jag lyssnar en del på Alex Jones bara för att ha lite koll på hur det låter (och för att jag tycker det är kul på ett skrämmande sätt) och senast för någon dag sedan så menade han att det var djävulen som stod bakom de onda krafterna i samhället (illuminati, globalisterna etc) och att hans meningsfrände (jo, de har blivit sams nu) Icke menade att de var utomjordingar.

Det enklaste sättet att bemöta tomtarna som snärjt in sig i konspirationsteorier är att visa på alla de sätt händelserna kunnat utspela sig enklare och att utvidga deras egna teorier till nåt helt annat som omkastar deras världsbild.

Samtidigt är det väldigt enkelt att bevisa att det finns ett illuminati, det är bara att trycka upp medlemskort med Kista illuminati på och visa för polarna, förr eller senare kommer du bli inbjuden till ett Bilderbergmöte :-)

Sen kan man ju inte förneka att det alltid kommer finnas tendenser till konspirationer hela tiden. Men de förekommer ju inte på en fraktion av den nivå som hetsas fram av alternativmedia.

Jag tycker det är tydligt att Alex Jones et al är ett bevis för en sekularisering av samhället och att när folk förstår att de inte kan tro på nåt som sannolikt inte finns så får de istället frukta nåt som sannolikt inte finns.
Citera
2011-11-02, 00:49
Medlem
Vissa delar av konspirationen kan vara väldigt övertygande. Men det med kändisar och pyramiden är ju att överdriva.
Kanske om du läser på lite, så hittar du både argument emot och kanske även lär dig förstå varför de tror på skiten.

Och nej, tror inte på det själv. Är dock intresserad av konspirationsteorier så är väl ganska påläst om bl.a Illuminati.

EDIT:
Det är lika svårt att bevisa Illuminatis existens, som det är svårt att motbevisa den. I slutänden handlar det om vem som kan idiotförklara den andre mest, eller vem som ger sig.
Senast redigerad av Andiders 2011-11-02 kl. 00:53.
Citera
2011-11-02, 01:03
Medlem
Kneegros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Vissa delar av konspirationen kan vara väldigt övertygande. Men det med kändisar och pyramiden är ju att överdriva.
Kanske om du läser på lite, så hittar du både argument emot och kanske även lär dig förstå varför de tror på skiten.

Och nej, tror inte på det själv. Är dock intresserad av konspirationsteorier så är väl ganska påläst om bl.a Illuminati.

EDIT:
Det är lika svårt att bevisa Illuminatis existens, som det är svårt att motbevisa den. I slutänden handlar det om vem som kan idiotförklara den andre mest, eller vem som ger sig.
Ungefär lika svårt som det är att bevisa eller motbevisa Bamses existens som fysisk person. Det går inte motbevisa någon som påstår att Bamse bor i sydafrika och lyfter fotbollsarenor med högerhanden, men det går ändå idiotförklara de som tror på det.
Citera
2011-11-02, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kneegro
Ungefär lika svårt som det är att bevisa eller motbevisa Bamses existens som fysisk person. Det går inte motbevisa någon som påstår att Bamse bor i sydafrika och lyfter fotbollsarenor med högerhanden, men det går ändå idiotförklara de som tror på det.
Ungefär så.
Dock vad gäller Bamse, så är väl ett bevis, bristen på bevis?
Visst, man skulle kunna säga detsamma om Illuminati.
Dock finns många argument för Illuminati med bevis. Dock finns inga bevis på Illuminatis existens, men det finns bevis på deras möjlighet till existens.
Det finns mycket som tyder på att Illuminati kan existera, men inget som tyder på ATT det existerar.
Svårt att förklara.

Hoppas du förstår.
Citera
2011-11-02, 01:16
Medlem
Kneegros avatar
Citat:
Ungefär så.
Dock vad gäller Bamse, så är väl ett bevis, bristen på bevis?
Visst, man skulle kunna säga detsamma om Illuminati.
Dock finns många argument för Illuminati med bevis. Dock finns inga bevis på Illuminatis existens, men det finns bevis på deras möjlighet till existens.
Det finns mycket som tyder på att Illuminati kan existera, men inget som tyder på ATT det existerar.
Svårt att förklara.

Hoppas du förstår.

Tja, det är ju en hel del jordbävningar i Sydafrika... En hel del tyder på att Bamse kan existera, och kastar runt enorma berg vilket orsakar jordbävningar. Han kastade också iväg Taiwan rakt ut i indiska oceanen en gång, du kanske hörde talas om tsunamin det orsakade 2004?
Citera
2011-11-02, 01:43
Medlem
Citat:
Tja, det är ju en hel del jordbävningar i Sydafrika... En hel del tyder på att Bamse kan existera, och kastar runt enorma berg vilket orsakar jordbävningar. Han kastade också iväg Taiwan rakt ut i indiska oceanen en gång, du kanske hörde talas om tsunamin det orsakade 2004?
Jag svarar på din fråga, varav du spelar dum?
Nån speciell mening med detta?
Citera
2011-11-02, 01:44
Medlem
Kneegros avatar
Citat:
Jag svarar på din fråga, varav du spelar dum?
Nån speciell mening med detta?

Min mening med det var att snarare att ifrågasätta ditt tankesätt.
Citera
2011-11-02, 04:24
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Har ni några riktiga släggor att använda mot dessa fånar? Dela med er!

Nja. Men ett sätt att resonera är att, ja det finns en massa olika pyramider här i världen. Nästan alla har en chef som suger ut dem på arbetsplatsen, och som själv tar vinsten. Men sedan är kommun, landsting och stat ytterligare pyramider, som suger ut både den enskilde arbetaren och hans chef.

Inom idrotten finns pyramider. För att deltaga i en bordtennisturnering, ska du betala till nån lokal förening, som i sin tur betalar till nåt förbund, som i sin tur betalar till ett större förbund, som i sin tur betalar till OS-kommiten.

Osv... Osv... Osv...

Pyramiderna är nog ganska ofrånkomliga. Och uppstår överallt... för att de fungerar.

Men... Och här kommer det viktiga...

I alla andra pyramider som jag tagit upp här, och som vi till stor del kan ha insyn i och granska, så sker det hela tiden små "myterier". Folk som försöker och lyckas ta över topp-positionen i olika led av pyramiden. Det förekommer också utbrytargrupper ibland. Som tröttnar på sin pyramid, och bygger upp en egen konkurrerande pyramid.

Och jag ser ingen anledning varför det skulle fungera annorlunda i de högsta wall-street-pyramiderna, eller i någon tänkt Illuminati-topp. Individer i olika led av Illuminati-pyramiden skulle naturligtvis också spela ett maktspel, där de försöker manövrera ut varandra. Och de skulle också bryta sig ut och skapa en konkurrerande struktur ibland.

Det skulle helt enkelt inte gå att skapa en pyramid där alla är nöjda med pyramidens mål, och med sin egen position i pyramiden. Det skulle alltid vara någon/några som lackar ur och väljer en annan riktning.

Om Illuminati fanns, skulle det också växt fram minst en eller troligen flera andra grupperingar som skulle konkurrera med dem, bestående av missnöjda avhoppare som inte nådde dit de vill inom Illuminati.

Och jag tror vi skulle se den maktkampen ganska öppet. Eller... rättare sagt. Vi ser dessa maktkamper öppet, på wall-street, i Amerikanska valprocessen, och i domstolar, i FN, i STCC, i klass 5B vid närmsta skola. Pyramiderna är inte hemliga, och de jobbar inte mot ett övergripande mål.
Citera
2011-11-02, 11:11
Medlem
Citat:
Min mening med det var att snarare att ifrågasätta ditt tankesätt.
Med Bamse? De händelser du nämner kan bevisas både fysiskt och vetenskapligt. Alltså brister hela Bamse-teorin. Illuminati är en sak du inte kan bevisa varken för eller emot, varken vetenskapligt eller fysiskt.

Det enda vi egentligen kan bevisa, är att det funnits, att det för 300 år sedan skapades av Adam Weishaupt. Vi kan bygga teorier kring händelser som sker, men dessa bevisar inget, lika mycket som teorier emot inte bevisar något.
Judarna kontrollerar majoriteten av världens ekonomi, det kan bevisas. Det stöder teorin att Illuminati skulle ha makt, då påstådda familjer är sådana som Rothschild och Rockefeller. Men samtidigt finns det inget som stödjer att dessa skulle vara med i Illuminati, osv.

Alltså, det finns enormt mycket som stödjer teorin om Illuminatis existens och makt, men de finns inga bevis. Bara teorier. Likadant, som att du inte kan föra fram ett enda vettigt argument för varför de inte skulle finnas, för i slutänden har du inget som ger stöd till argumentet.
De kan komma med argument, de kan ge stöd för, men stödet bevisar absolut inget, vilket gör att det som sagt i slutänden handlar om den som ger sig, eller den som kan idiotförklara den andre mest.

Därför är det verkligen ett dödläge att argumentera om skiten, för ingen kommer vinna. Ena parten kanske ger sig, men det är mest troligt att om det är för Illuminati parten, så kommer dom inte sluta tro, bara för att de förlorat och gett upp.
Det enda du gör är att slösa en massa tid på att argumentera om något ingen kan bevisa, och argumentationen kommer helt enkelt inte ge ett resultat. Dom kommer inte sluta tro på Illuminati, och du kommer förmodligen inte börja tro på det, om du nu inte är lättpåverkad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in