• 1
  • 2
2011-11-01, 22:43
Medlem
Miiiiias avatar
Jag har suttit någon timme på felsms.com (en sida där folk skickar in SMS som hamnat i fel inkorg) och upptäckt att det väldigt ofta skrivs "det skulle till bästavännen" eller "det skulle till min bästavän".

Jag har sett dessa två ord skrivas ihop en gång förut, men det var i en norsk text och jag reflekterade inte mycket över det.

Nu är det väl främst tonåringar som använder sidan, men vad är det som gör att folk börjar slå ihop ord som normalt sett inte slås ihop? Trenden idag verkar vara att särskriva och det skulle inte förvåna mig om folk snart började särskriva sina egna förnamn.

Känner ni till fler felaktigt ihopskrivna ord?
Citera
2011-11-01, 22:49
Medlem
GrillSituations avatar
kultråd
Senast redigerad av GrillSituation 2011-11-01 kl. 22:55.
Citera
2011-11-01, 22:50
Medlem
Fenomenet kallas sammanskrivning

se t.ex. http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=1392
Citera
2011-11-01, 22:55
Medlem
RegularJohns avatar
Har sett ordet gofika väldigt mycket på facebook nu när folk lägger upp bilder på sina fula jävla cupcakes och dylikt. Skrämmande minst sagt.
Citera
2011-11-01, 22:56
Medlem
Käg Malaxs avatar
Ja, det kan röra sig om hyperkorrektion som GrillSituation skriver; tycker man ser även andra exempel på att folk skriver ihop där de ska skriva isär. Men man kan också tänka sig att de faktiskt uttalar bästavän som ett ord.

Edit: Det kan kanske vara intressant att länka till en annan tråd om kreativ användning av bästa av likartad grupp i likartat sammanhang: https://www.flashback.org/t1316806
Senast redigerad av Käg Malax 2011-11-01 kl. 23:01.
Citera
2011-11-01, 22:58
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Jag har sett dessa två ord skrivas ihop en gång förut, men det var i en norsk text och jag reflekterade inte mycket över det.

...och på norska skall de sammanskrivas till ett ord. Bare så det er sagt.
Citera
2011-11-01, 22:59
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hampus05
Fenomenet kallas sammanskrivning

se t.ex. http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=1392

Intressant länk! Jag skriver nog själv ihop ord som idag och imorgon. Däremot håller jag inte med om det längst ner på sidan;

Citat:
Språknämndens skrivregler sammanfattar principerna för särskrivning och sammanskrivning så här:
”Bägge skrivsätten har sina fördelar: särskrivning är tydligare, sammanskrivning tar mindre plats. För vårdad stil förordas i tveksamma fall särskrivning.”

Oftast är det så att de ord man tvekar om ska skrivas ihop.
Citera
2011-11-01, 23:02
Medlem
Citat:
Intressant länk! Jag skriver nog själv ihop ord som idag och imorgon. Däremot håller jag inte med om det längst ner på sidan;

Håller helt med! Känns konstigt att särskriva idag, imorgon, ikväll etc
Citera
2011-11-01, 23:10
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Ja, det kan röra sig om hyperkorrektion som GrillSituation skriver; tycker man ser även andra exempel på att folk skriver ihop där de ska skriva isär. Men man kan också tänka sig att de faktiskt uttalar bästavän som ett ord.

Men om man uttalar det som ett ord så får det ett annat uttal. Jag har aldrig hört någon uttala det som ett ord, men så umgås jag inte med tonåringar mer än nödvändigt

Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
...och på norska skall de sammanskrivas till ett ord. Bare så det er sagt.

Det var det jag tänkte att det kanske gjorde. Jag tyckte att ordet, uttalat på norska, verkade så fint på något sätt. Annars skulle jag inte kommit ihåg det idag. Bra att veta!
Citera
2011-11-01, 23:17
Medlem
dag-ottos avatar
var så god>varsågod
Citera
2011-11-01, 23:24
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Men om man uttalar det som ett ord så får det ett annat uttal. Jag har aldrig hört någon uttala det som ett ord, men så umgås jag inte med tonåringar mer än nödvändigt
Nej, jag umgås inte heller med tonåringar och har inte heller hört det. Ville bara nämna det som en möjlighet. Det kan ju också vara dialektalt.
Citera
2011-11-01, 23:25
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dag-otto
var så god>varsågod
Men det uttalas ju normalt som ett ord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera