2011-11-01, 22:38
Medlem
Kyotos avatar
Hej!

Hade tänkt att jag ska flytta över Windows från (C:) till en SSD disk för att få igång datorn snabbare.
Kan man bara klippa ut och kopiera mappen över till SSD disken eller måste jag installera om hela systemet?
Citera
2011-11-01, 22:44
Medlem
Du får ju klona hela disken, Gör en backup och en ghost på din "gamla" disk. Skicka över skiten till ssd-disken. (licens-program kommer kräva skiva och licenskod för att kunna installeras korrekt.). Men det lättaste är ju att bara installera upp ditt operativ i ssd-disken. all program och skit bör du ju dock inte rulla på en ssd. (om den inte är överdrivet stor dvs.).

Sammanfattat. Stoppa in operativ skivan och installera den på disken bör vara det smartaste. om du inte har koll på ghost och klon dvs.
Citera
2011-11-01, 22:48
Medlem
Kyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamforce
Du får ju klona hela disken, Gör en backup och en ghost på din "gamla" disk. Skicka över skiten till ssd-disken. (licens-program kommer kräva skiva och licenskod för att kunna installeras korrekt.). Men det lättaste är ju att bara installera upp ditt operativ i ssd-disken. all program och skit bör du ju dock inte rulla på en ssd. (om den inte är överdrivet stor dvs.).

Sammanfattat. Stoppa in operativ skivan och installera den på disken bör vara det smartaste. om du inte har koll på ghost och klon dvs.

Har inte så stor koll på allt vad datorer heter, så får installera om skiten till SSD disken så fall.
Nej 60GB, men har bara Battlefield 3 på den och hade inte tänkt att proppa den med mer. ^^

Men då kommer fråga 2.
När jag installerat Windows på SSD disken, tar jag bara bort den gamla windows mappen då från (C:) eller försvinner den av sig själv? Sen även kommer datorn starta upp sig som den ska eller måste jag ändra något i BIOS saken med hela Boot grejen och välja Boot från (G:) (Om det nu ens heter BOOT vet ja inte ens)
Citera
2011-11-01, 22:56
Medlem
Det kan du välja lite själv. Jag hade nog behållt mitt gamla windows i C:\ (som backup).

Ja precis. Du går in i bios och ändrar boot-prion till din G:\ . Det brukar defineras av namnet / modell / märket av hårddisken. t.ex. seagate ssd..... m.m.

Det ska nog gå fint. Och om som du säger inte har så stor koll på datorer så är det smartaste att bara köra via skivan. Kom bara ihåg att lägga operativet i G: och inte i C: . Då blir det kaos ^^
Citera
2011-11-01, 22:58
Medlem
Kyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamforce
Det kan du välja lite själv. Jag hade nog behållt mitt gamla windows i C:\ (som backup).

Ja precis. Du går in i bios och ändrar boot-prion till din G:\ . Det brukar defineras av namnet / modell / märket av hårddisken. t.ex. seagate ssd..... m.m.

Det ska nog gå fint. Och om som du säger inte har så stor koll på datorer så är det smartaste att bara köra via skivan. Kom bara ihåg att lägga operativet i G: och inte i C: . Då blir det kaos ^^

Okej men tack ska du ha. Nej då så n00b på datorer är jag inte så ska nog bli rätt hårddisk direkt^^,
Citera
2011-11-01, 23:06
Medlem
Citera
2011-11-02, 00:04
Medlem
Kyotos avatar
Få bort valet mellan två operativsystem vid boot?
varje gång jag startar upp datorn så frågar den vilken av windows installationerna som jag vill starta. Jag antar att detta regleras i någon fil någonstans. Är det någon som vet vart man kan ändra på det, det bromsar ju uppstarten.

EDIT: Löste det, tack igen för hjälpen.
Senast redigerad av Kyoto 2011-11-02 kl. 00:33.
Citera
2011-11-02, 01:26
Medlem
Kyotos avatar
Nu är det dock så att jag vill bara ha Windows på min SSD disk, allt annat jag installerar vill jag ska hamna på C: Men nu är det ju så att saker hamnar på G: ändå på program där man inte kan välja vart allt ska hamna t.ex som "Hämtade filer" och "mina dokument" Kan man ändra så allt hamnar på C: ?
Citera
2011-11-02, 10:37
Medlem
Det du bör göra är ju att du tar ut din andra hårddisk ur datorn och bara kopplar in G:\ Och endast installerar operativet.

Sen sätter du tillbaka din gamla disk, Bootar den och skickar över bf3 till G:\.

Sen rebootar du och bootar G:\ disken och du borde vara rdy to go.
Citera
2011-11-02, 12:03
Medlem
Kyotos avatar
Tack ska du ha igen, nu fungerar allt som jag vill.
Citera
2011-11-02, 18:49
Medlem
Gööt inga problem, kul att hjälpa till ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här