2012-01-13, 15:08
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Nork landslagsback (29 matcher) till IFK Gbg - Kjetil Waehler 35 år, spelade i Ålborg.

http://www.fotbollskanalen.se/1.2496591/2012/01/13/blavitts_nya_varvning_norsk_landslagsman
Ah, trendsättarna KFF! Eftersom vi värvade Solheim och Skjelvik vill nu alla ha norska försvare.

I Sverige pratar man om Kalmar FF.
Citera
2012-01-13, 15:24
Medlem
erikbes avatar
35 är ingen ålder, framför allt inte i Allsvenskan. Han verkar rätt ung i kroppen på de bilder och klipp jag har sett.
Citera
2012-01-13, 15:27
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
35 är ingen ålder, framför allt inte i Allsvenskan. Han verkar rätt ung i kroppen på de bilder och klipp jag har sett.
Vill man ha något att jämföra med så är han ett år äldre än Daniel Andersson, som la av för oss nu inför 2012.
Citera
2012-01-13, 15:56
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Vill man ha något att jämföra med så är han ett år äldre än Daniel Andersson, som la av för oss nu inför 2012.
Det går inte att jämföra äpplen och sidleds-päron

Så Djurgården ska låna James Keene? Uj vilken spännande värvning
Senast redigerad av erikbe 2012-01-13 kl. 15:59.
Citera
2012-01-13, 15:57
Medlem
feldgraus avatar
Citat:

Han är även ett år äldre än Olof Mellberg och Daniel Majstorovic. Tveksamt om någon allsvensk klubb skulle tacka nej till till någon av dem på grund av ålder.

/feldgrau
Citera
2012-01-13, 15:59
Medlem
erikbes avatar
Hur gammal var Teddy Lucic när han lade av?
Citera
2012-01-13, 16:05
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Och apropå ingenting så spelade Bagarn allsvenskt vid 40 års ålder förra säsongen. Dock var han inte lika dominant som han var i sin ungdom, alltså när han var 39.

Dock så kan jag nog hålla med om tveksamheten att värva en 35-åring. Det känns inte helt optimalt.

EDIT: Och varför går han till Sverige? Han borde vara ett stort namn i Norge och i den åldern så är det ju inte ovanligt att namnet står för en stor del av kostnaden...
Citera
2012-01-13, 16:05
Medlem
Amex88s avatar
Citat:
Det går inte att jämföra äpplen och sidleds-päron

Så Djurgården ska låna James Keene? Uj vilken spännande värvning
Ganska spännande ändå,
om vi kan få ett lån med köpoption på en bra allsvensk forward så är jag åtminstone nöjd. Skönt att inte ta in en massa dyra spelare på chans ifrån Allsvenska konkurrenter, vi har försökt göra det innan, och det har ju gått sådär.
Citera
2012-01-13, 16:16
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och apropå ingenting så spelade Bagarn allsvenskt vid 40 års ålder förra säsongen. Dock var han inte lika dominant som han var i sin ungdom, alltså när han var 39.

Dock så kan jag nog hålla med om tveksamheten att värva en 35-åring. Det känns inte helt optimalt.

EDIT: Och varför går han till Sverige? Han borde vara ett stort namn i Norge och i den åldern så är det ju inte ovanligt att namnet står för en stor del av kostnaden...

Han känner Håkan sedan tiden i Wimbledon. Han kör även med klassikern att han drömt om att få spela för klubben sedan barnsben
Citera
2012-01-13, 16:20
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Tvärt om, det är precis vad IFK behöver. Vi hade i går tre spelare i truppen som var över 30, Sella, Hjalle och Stiller. Och ytterligare tre som var över 25, Hysén, Alvbåge och Sobralense. På 21 spelare i truppen är det väldigt snedfördelat rent åldersmässigt, med mycket talang och ungdom men alldeles för lite rutin och ålder. Efter att TO lagt av behöver vi verkligen en ålderman som kan ta över stafettpinnen, om denne sedan även är ordinarie norsk landslagsman och landslagskapten så finns det överhuvudtaget inget att klaga på. Visst, det är ingen jättelångsiktig värvning, men det är inte tänkt som det heller, snarare som en värvning som kan spela in en eller två nya mittbackar som kan ta över om två år.

/feldgrau
Citera
2012-01-13, 16:26
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Han känner Håkan sedan tiden i Wimbledon. Han kör även med klassikern att han drömt om att få spela för klubben sedan barnsben

Vilket visserligen i det här fallet kan ha viss bäring. Han var 10 när hans landsman Per Edmund Mordt brände straffen i semifinalen i Europacupen och Norsk Hydro sänkte bensinpriset i Sverige som ursäkt, 11 när IFK tog sitt andra Uefacupguld, 17 när Ekström lekte med PSV och 19 när Erlingmark gjorde lika många mål som Romario i CL. Rosenborg var ännu inget namn ute i Europa. IFK var det stora namnet i hela Norden. Klart att han som ung spelare kan ha drömt om att spela i IFK.

/feldgrau
Citera
2012-01-13, 17:05
Medlem
IFK Göteborg behövde en stabil mittback och verkar nu ha fått själva definitionen av det i Kjetil Waehler. Men det skapas ju dock såklart en del frågetecken på grund av hans ålder, 35 är ju inte purungt direkt och i mars fyller han 36. När hans 2-års kontrakt går ut efter nästa säsong kommer han snart vara 38 och det är riktigt, riktigt få spelare som håller på till den åldern.

Hans meriter med landslagsspel så sent som i november 2011 lovar förvisso väldigt gott och jag tror dessutom truppen mår bra av en äldre spelare, framför allt kan nog Dyrestam gynnas av en mer rutinerade kollega i mittförsvaret. Så förutsatt att inte åldern sätter stopp för honom genom skador eller dylikt är tror jag Waehler kan bli väldigt nyttig för blåvitt.
Senast redigerad av Rastapopulos 2012-01-13 kl. 17:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in