Flashback bygger pepparkakshus!
2011-11-01, 18:03
Bannlyst
Tänkte Boot- Campa min 13" MacBook Pro early 2011 enbart för att kunna spela några spel med kompisarna som är PC- n00bs.
1. Hur vet man vilken version som passar till sin dator (d.v.s. 32 eller 64- bitar samt utgåva)?
2. Kan man få virus på sin Mac om man bootcampar Win7?
3. Kan man använda sig utav en bränd skiva med Windows 7 på? Eller måste man punga ut en lax för orginalversionen?
4. Något annat man behöver tänka på?
5. Någon som har en länk till en bra torrent- fil? Dela gärna med mig!
Citera
2011-11-01, 18:18
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawtayee
Tänkte Boot- Campa min 13" MacBook Pro early 2011 enbart för att kunna spela några spel med kompisarna som är PC- n00bs.
1. Hur vet man vilken version som passar till sin dator (d.v.s. 32 eller 64- bitar samt utgåva)?
2. Kan man få virus på sin Mac om man bootcampar Win7?
3. Kan man använda sig utav en bränd skiva med Windows 7 på? Eller måste man punga ut en lax för orginalversionen?
4. Något annat man behöver tänka på?
5. Någon som har en länk till en bra torrent- fil? Dela gärna med mig!
1. Kör på 64-bit. Även om Windows 7 kan hantera 4GB RAM-minne så finns det begränsningar i HUR Windows kan använda minnet. Om du nu hittar en legitim nyckel och en Windows 7 x86 (32bit alltså) installationsskiva så kan du säkert komma undan med det utan märkbar prestandaförlust.

2. Ja. Dock kan du bara få Windows-virus på en Windowsinstallation. Om du nu drar på dig fyrtio trojaner och annan spyware så kan du alltid ta bort eller installera om Windows, OS X påverkas inte av Windows-virus m.a.o. (Din dator löper inte större risk att få virus på OS X-installationen för att du kör Windows, än vad du gör när du använder OS X som vanligt)

3. Om skivan funkar på en PC lär den funka på en Mac. Du måste ha nyckel och så, eller annat sätt att aktivera, precis som på en dator.

4. Inte vad jag vet, inte.

5. Kolla på pirate bay.
Citera
2011-11-01, 18:32
Bannlyst
Om man nu tänker sig att man ska vara en fuling bara för att testa Windows, är det någon särskild "Mac- version" utav Win7 som man ska dra ner, eller funkar det med vilken som helst, även de för PC?
Citera
2011-11-01, 21:31
Bannlyst
Förresten, delar OS X och Win7 filer? Och om tar bort partitionen med Windows på, försvinner alla nedladdade Spel o.s.v. som installerades på WIndows då?
Citera
2011-11-01, 21:35
Medlem
Andreasvbs avatar
Det blir exakt som en vanlig PC.
Boot Camp är bara ett namn för funktionen att kunna använda Windows på en Mac.

Programmet Boot Camp-assistent förenklar skapandet av Windows-partitionen, och du kan ladda ned drivrutiner som behövs när du sedan är i Windows.

Tar du bort partitionen så försvinner allt du har där.
Senast redigerad av Andreasvb 2011-11-01 kl. 21:37.
Citera
2011-11-01, 21:37
Medlem
Citat:
Om man nu tänker sig att man ska vara en fuling bara för att testa Windows, är det någon särskild "Mac- version" utav Win7 som man ska dra ner, eller funkar det med vilken som helst, även de för PC?
En Mac ÄR en pc, så det behövs ingen särskild version. Samma grejer under huven. Jag kör 64-bits Windows på Mac för spel.

OS X och Windows 7 delar inga filer. De har olika filsystem så du kan inte skriva filer från det ena till det andra heller (finns program som gör detta möjligt dock). Att läsa OS X-filer från Windows och tvärtom fungerar.

Du kör helt enkelt OS X på en partition och Windows på en annan och de har inget med varandra att göra. Tror jag.
Citera
2011-11-01, 21:58
Bannlyst
http://cl.ly/1u3y1Q1d1R2o2k1I1D37
Återkommer senare med resultat...
Citera
2011-11-02, 00:02
Bannlyst
Skriver detta från mitt nya Windows 7! Tack för all hjälp! Kan jag altså bara stoppa in ett PC- spel och spela nu då?
Citera
2011-11-02, 00:09
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Skriver detta från mitt nya Windows 7! Tack för all hjälp! Kan jag altså bara stoppa in ett PC- spel och spela nu då?
Frågan är väl snarare: Vad hindrar dig? Du har Windows, och (förmodligen) en fungerande SuperDrive i datorn.

Eventuellt kan du behöva drivrutiner till grafikkortet, jag har för mig att det kan vara aktuellt att uppdatera sådana.
Citera
2011-11-02, 00:39
Bannlyst
Kan jag nu, med min 13" MBP early 2011, spela detta spelet tror ni? http://www.webhallen.com/spel/pc/89615-grand_theft_auto_iv
Citera
2011-11-02, 09:32
Medlem
Citat:
Kan jag nu, med min 13" MBP early 2011, spela detta spelet tror ni? http://www.webhallen.com/spel/pc/89615-grand_theft_auto_iv
Absolut inte.

Tillagt: Men 99 kr är billigt, köp det ändå och testa.
Senast redigerad av Xe89 2011-11-02 kl. 09:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in