• 1
  • 2
2011-11-01, 15:10
Medlem
TwistedCopys avatar
Min polare skickade precis en länk till mig och jag blev faktiskt förbannad, då jag inte visste hur allvarligt det var även om jag hört rykten tidigare att Origin rotar runt i datorn.
Nedan delar jag med mig av länken som handlar om de starka reaktioner som EA´s tjänst Origin har väckt i Tyskland.

http://www.overclock.net/video-game-...e-germany.html

Tycker verkligen att EA har gått för långt, det känns lite sjukt att de tvingar folk att acceptera sådana villkor för att kunna spela deras spel. I deras avtal står det i stort sett att de har tillgång till allt på din dator och att de sen får skicka denna information vidare till en tredje-part.

Sedan hittade jag en annan artikel som belyser övertrampet på ett bra sätt, där de också gör vissa jämförelser med steam och pekar på vissa skillnader som gör att Origin verkligen har tagit ett steg längre i fel riktning.

http://www.rockpapershotgun.com/2011...more-sinister/

Har i skrivande stund inget Origin konto, men nu är jag allt annat än sugen på att installera något som har med origin att göra på min dator! Det som är det värsta är att man MÅSTE gå med på deras villkor angående Origin osv för att överhuvudtaget få spela deras spel.

Vad jag vill uppnå med denna tråd är att sprida information om detta så att folk blir medvetna om vad de faktiskt accepterar då det är allmänt känt att ingen faktiskt läser det långa och tråkiga avtalen vilket verkar vara det enda stället där EA faktiskt skriver att de vill ha sådan tillgång till dig och din dator. Jag tycker även att de starka reaktionerna i Tyskland är befogade och jag hoppas att detta får samma uppmärksamhet även här i Sverige då jag inte anser att detta är okej. Men för att då lägga lite grund för diskussion så undrar jag även va ni andra här på flashback har för synpunkter på detta fenomen?
Citera
2011-11-01, 15:17
Medlem
-Mystics avatar
Ännu en anledning till att hata Origin...

Men Origin kan bara gå igenom din dator när programet är på väl?
Citera
2011-11-01, 15:25
Medlem
TwistedCopys avatar
Antaglien så är Origin aktivt när det är igång ja men kan också tänka mig att det första Origin gör är att lägga sig i "autostart" för att va igång så mycket som möjligt, men det spelar väl egentligen ingen större roll, för när du väl vill spela Battlefield 3 eller vad det nu kan vara så är den ju likförbannat där och rotar liksom, och jag har fattat det som att den även går igenom gamla installationer och filer, alltså inte bara nya filer som kommit in efter att du installerat Origin!
Citera
2011-11-01, 15:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Undra hur mycket extraskjuts piratkopieringen får av sån här skit?
Citera
2011-11-01, 16:34
Medlem
TwistedCopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Undra hur mycket extraskjuts piratkopieringen får av sån här skit?

Precis min tanke också, det känns som att EA just nu bidrar till att skapa någon slags ond cirkel på datorspelsmarknaden. EA "tar nya tuffa tag" eller vad de nu kan tänkas kalla det mot piratkopieringen som leder till att folk blir sura, jag är ingen expert men jag har svårt att tro att det bidrar till mer försäljning i längden alltså. Visst jag förstår att EA bland andra vill göra det svårt för människor att spela deras spel gratis, men detta måste väl ändå vara fel väg att gå?

Sen är vill de ju som alla andra samla information om sina användare såklart, för att på så sätt kunna skräddarsy reklam, anpassa tjänster efter personliga behov och så vidare, men just nu känns det som EA bara roffar åt sig allt vad det kan, relevant för sina produkter eller inte, och framför allt så görs det på ett oschysst sätt!
Citera
2011-11-01, 16:50
Medlem
J.Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwistedCopy
Min polare skickade precis en länk till mig och jag blev faktiskt förbannad, då jag inte visste hur allvarligt det var även om jag hört rykten tidigare att Origin rotar runt i datorn.
Nedan delar jag med mig av länken som handlar om de starka reaktioner som EA´s tjänst Origin har väckt i Tyskland.

http://www.overclock.net/video-game-...e-germany.html

Tycker verkligen att EA har gått för långt, det känns lite sjukt att de tvingar folk att acceptera sådana villkor för att kunna spela deras spel. I deras avtal står det i stort sett att de har tillgång till allt på din dator och att de sen får skicka denna information vidare till en tredje-part.

Sedan hittade jag en annan artikel som belyser övertrampet på ett bra sätt, där de också gör vissa jämförelser med steam och pekar på vissa skillnader som gör att Origin verkligen har tagit ett steg längre i fel riktning.

http://www.rockpapershotgun.com/2011...more-sinister/

Har i skrivande stund inget Origin konto, men nu är jag allt annat än sugen på att installera något som har med origin att göra på min dator! Det som är det värsta är att man MÅSTE gå med på deras villkor angående Origin osv för att överhuvudtaget få spela deras spel.

Vad jag vill uppnå med denna tråd är att sprida information om detta så att folk blir medvetna om vad de faktiskt accepterar då det är allmänt känt att ingen faktiskt läser det långa och tråkiga avtalen vilket verkar vara det enda stället där EA faktiskt skriver att de vill ha sådan tillgång till dig och din dator. Jag tycker även att de starka reaktionerna i Tyskland är befogade och jag hoppas att detta får samma uppmärksamhet även här i Sverige då jag inte anser att detta är okej. Men för att då lägga lite grund för diskussion så undrar jag även va ni andra här på flashback har för synpunkter på detta fenomen?

Nu orkade jag inte läsa all Wall of text. Men går det inte till som det gamla hederliga VAC gjorde. Så att det känner av om det är ett fuskprogram igång samtidigt?
Citera
2011-11-01, 17:05
Medlem
TwistedCopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Persson
Nu orkade jag inte läsa all Wall of text. Men går det inte till som det gamla hederliga VAC gjorde. Så att det känner av om det är ett fuskprogram igång samtidigt?

Det är säkerligen en effekt man tänkt plocka ut av det hela, alltså väldigt bra koll på att ingen fuskar. Det kan jag absolut tänka mig. Rent tekniskt vet jag inte hur lika Origin och VAC jobbar just när det kommer till motverka fusk men det känns inte som ett hållbart argument i vilket fall som helst, för att de ska få ha tillgång till alla mina användarmönster, privata filer som bilder och dokument på min hårddisk. Till och med hur och när man kopplar sin telefon till datorn har denna tjänst tillgång till.
Citera
2011-11-04, 13:50
Medlem
För dem som vill slippa detta tvånget.

http://thepiratebay.org/torrent/6787...rnal-Razor1911

"Razor1911 doesn't accept and support the online DRM "Origin" from EA

This release is dedicated to our fans worldwide who bought this game on
legal way and don't want to install the trojan from Electronic Arts to play
"
Citera
2011-11-04, 14:01
Medlem
boppaloozs avatar
Har man bara ett någotsånär fungerande brandväggsprogram så är det väl bara att se till att det blockerar all trafik till och från origin-programmet. Då kan det hålla på att rota runt i datorn hur mycket det vill, men det kan inte vidarebefordra informationen. Ett annat sätt är att leta upp adressen till den server den pratar med och lägga in den i sin host-fil, där man omdirigerar adressen till t.ex.127.0.0..1 I båda fallen blir resultatet att origin upplever det som att man är offline, och spelet kan väl knappast kräva att man måste ha internetaccess för att få spela spelet, om det inte rör sig om nätverksspel förstås.
Citera
2011-11-04, 19:40
Medlem
azions avatar
Diskussion - Razor1911 accepterar inte EA:s DRM-avtal i Origin i BF3 [Mod]

http://svt.se/2.22620/1.2589627/natb..._battlefield_3

http://pastebin.com/ycF4YqcT

http://thepiratebay.org/search/Battl...azor1911/0/7/0
vad säger ni om detta?
vad är era reaktioner?

(alla som har lust o lira bf3, pma)
Senast redigerad av azion 2011-11-04 kl. 19:56.
Citera
2011-11-04, 19:46
Medlem
Det var som fan. bra!

Det finns redan tillräckligt med spionprogram på nätet. Facebook som vinnare nummer ett.
Citera
2011-11-04, 20:53
Medlem
FuckThePolices avatar
Det där visste jag inte om Origin, alltså kan Origin ta reda på allting jag har på min dator?

Är det någon som vet om Razor1911's program är säker att använda på servrar med PB? Så man inte blir PB bannad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in