2011-11-01, 13:10
Medlem
Adobes avatar
Jag började en utbildning från arbetsförmedlingen för cirka 2 veckor sedan och har för mig att min polare hade sagt att man inte behöver söka aktivt jobb när man går en utbildning, för att få sin ersättning.
Men jag skickade ändå ett e-mail till min handläggare på arbetsförmedlaren som sa att jag måste söka aktivt jobb fortfarande, och att det inte är antalet jobb jag söker som jag ska gå efter, utan lämpliga jobb för mig.

Det jag inte förstår är vad syftet är med att jag ska söka aktivt jobb när jag har 10 veckor kvar på utbildningen som jag först vill bli klar med. Om dom inte anställer en efter 10 veckor då.
Känner mig redan väldigt upptagen med ett projekt jag håller på med samt utbildningen. Kanske inte tar så långt tid att söka något jobb, men jag är så kass på skriva personliga brevet efter jobbet, då jag inte är så het på arbetsmarknaden eftersom jag bara gått ut gymnasiet och nästan aldrig förut jobbat. Samt att jag som person kanske inte är så social och utåt.

Jag frågade även på arbetförmedlingens chatt där jag fick svar som att jag inte bör tacka nej om jag får ett heltidsjobb eller liknande.
Visst vill jag verkligen ha ett jobb och så, men jag tycker jag ser mycket större chans om jag forsätter denna utbildning då det blir mer aktuellt och vi lockar snart åt oss företagen och förhoppningsvis få ett jobb jag verkligen vill ha.

Citat:
12:34:25 Chatten är placerad i kö -
12:34:37 Arbetsförmedlare Jenny har kommit in i chatten
12:34:37 Jenny Välkommen, jag heter Jenny, vad kan jag hjälpa till med?
12:35:04 Adobe: Hej! Jag går en utbildning som jag fått via Arbetsförmedlingen. Är jag tvungen att söka aktivt jobb när jag går utbildningen? För att få ersättningen?
12:36:13 Jenny Hej Adobe!
12:36:59 Jenny Såklart ska du vara aktivt arbetssökande, det är alltid viktigt att du inte "slutar upp" med att aktivt söka jobb. Givetvis ska du såklart även lägga krut på utbildningen..
12:38:26 Adobe: Jag frågade min handläggare och hon sa samma sak, att jag ska söka sådana jobb som passar mig eller något sådant. Men jag hittar inget att söka och jag har varit ganska upptagen med utbildningen. Och jag vill inte börja jobba just nu, för jag har fortfarande 10 veckor kvar av utbildningen och jag vill gå klart utbildningen då jag tycker den är intressant och bra.
12:40:45 Adobe: Jag förstår inte syftet med att söka om jag inte vill jobba förräns jag blir klar med utbildningen
12:41:50 Jenny jag förstår, men jag håller linje med din handläggare..du söker såklart de arbeten du hittar, viktigt är dock att du inte tackar nej till ett heltidsjobb/tillsvidare om något sådant erbjuds dig framöver..men känn efter Adobe, fortsätt att aktivt titta efter jobb och söka de som passar dig!
12:42:48 Adobe Okej. Tack
Citera
2011-11-01, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Jag började en utbildning från arbetsförmedlingen för cirka 2 veckor sedan och har för mig att min polare hade sagt att man inte behöver söka aktivt jobb när man går en utbildning, för att få sin ersättning.
Men jag skickade ändå ett e-mail till min handläggare på arbetsförmedlaren som sa att jag måste söka aktivt jobb fortfarande, och att det inte är antalet jobb jag söker som jag ska gå efter, utan lämpliga jobb för mig.

Det jag inte förstår är vad syftet är med att jag ska söka aktivt jobb när jag har 10 veckor kvar på utbildningen som jag först vill bli klar med. Om dom inte anställer en efter 10 veckor då.
Känner mig redan väldigt upptagen med ett projekt jag håller på med samt utbildningen. Kanske inte tar så långt tid att söka något jobb, men jag är så kass på skriva personliga brevet efter jobbet, då jag inte är så het på arbetsmarknaden eftersom jag bara gått ut gymnasiet och nästan aldrig förut jobbat. Samt att jag som person kanske inte är så social och utåt.

Jag frågade även på arbetförmedlingens chatt där jag fick svar som att jag inte bör tacka nej om jag får ett heltidsjobb eller liknande.
Visst vill jag verkligen ha ett jobb och så, men jag tycker jag ser mycket större chans om jag forsätter denna utbildning då det blir mer aktuellt och vi lockar snart åt oss företagen och förhoppningsvis få ett jobb jag verkligen vill ha.

Arbetsförmedlingen resonerar inte på samma sätt som du, de vill få ner statistiken och få ut dig i arbete. Om du får arbete under tiden som du går utbildningen eller för all del efter det att du gått utbildningen så kan de skriva in i sitt lilla system att utbildningen gav resultat. Det ser bra ut för statistiken och då kan nån höjdare sen sitta och säga att utbildningen har varit väldigt lyckad, 50% eller vad fan det nu är fick jobb genom den och därför väljer vi att ha kvar den. Någon analys eller intervju av deltagare varför de fick ett visst jobb kommer inta att göras.

Folk måste inse att AF inte kör ut folk på massa kurser för att vara snälla, för att folk ska få fler meriter på sitt CV. Folk körs ut i dessa kurser för att få behålla sin akassa/aktivitetsstöd, om det sedan leder till att folk på dessa kurser tar sig i kragen och söker jobb mera aktivt och får ett jobb så har AF gjort sitt jobb, dvs fått dig ur arbetslöshetsstatistiken.

Ungefär som när socialen kör med sina jobbtorg etc, du ska må dåligt på dessa för att verkligen söka jobb ännu mera aktivt så att du får jobb och kommunen slipper betala ut mer bidrag.

Vissa utbildningar som AF har är ju rätt så vettiga, typ körkortsutbildningar etc och det är helt sjukt hur AF kan bekosta dessa och sedan ha kravet att du ska avbryta om du får ett jobb, pengar i sjön.

Vill du söka jobb aktivt får du säga till din handläggare att du söker jobb, när du gör uppföljning etc får du hitta på vilka jobb du sökt eller skicka in enkla CV/personliga brev som ingen på företaget kommer att läsa ändå, då får du inte jobbet iaf och kan gå klart din utbildning.

AF resonerar som så att du ska ta chansen att ta jobb om du skulle bli erbjuden ett. Detta eftersom du inte är speciellt eftertraktad samt att du kanske ändå inte kommer att få något jobb om du tackar nej till ett erbjudande och sedan går klart utbildningen. Det är inte säkert du får jobb efter utbildningen vilket Arbetsförmedlingen är väl medvetna om, inte bara medvetna om, de räknar i princip med det, ungdomsarbetslösheten är skyhög.

Staten bryr sig inte om vilka åtgärder eller vilka kurser du går, allt sånt kostar bara pengar och det vet att alla politiker och det har alla arbetsförmedlare även blivit ipräntade. Det intressanta för staten är att du tar det jobb du får oavsett hur intresserad du är av jobbet. Du ska betala dina 30% i skatt och när du gör det så håller staten käft. Även om du går en utbildning så vet ju arbetsförmedlingen att du inte kommer att få ett jobb om du inte söker arbete aktivt, men de vill ju dölja dig i arbetslöshetsstatistiken fast du är arbetslös, samtidigt vill de att du ska få jobb så att du helt kan försvinna från statistiken.
Citera
2011-11-01, 13:54
Medlem
herbsngarlics avatar
Det finns inget syfte men sök du jobb, man har sökt jobb även fast man inte lägger ner mer än 2 minuter på att göra det. 1 jobb i veckan pallar du väl med? De måste säga till dig att du måste söka jobb, de måste pusha dig till att vara "aktivt arbetssökande" enligt regler. Även om de förstår att du inte kommer jobba innan du är klar med din utbildning. Nicka och le bara.

"Hej, jag heter Kalle och söker jobbet som diskare hos er. Bifogar CV.

Mvh
Kalle"

= sökt jobb.

Du behöver inte redovisa om något jobb hör av sig men du kommer inte höra från någon arbetsgivare om du söker jobb på sättet jag skrev.

Klart du ska gå färdigt din utbildning! Är den på heltid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in