Flashback bygger pepparkakshus!
2011-11-01, 08:44
Medlem
La denna tråd i Hårdvara eftersom att det är ett hårdvaruspecifikt problem. Jag har slitit mitt hår hela gårdagen över Mercury Playback Engine i Adobe Premiere Pro CS5.5. För er som inte känner till det är det en motor som låter en använda GPU:n för playback istället för CPU:n och därmed elimineras praktiskt taget behovet att behöva rendera effekter. Snabbar upp workflowet hyffsat!

Kortet som sitter i min Macbook Pro 13" är ett GeForce 320M, som enligt en mängd olika källor ska vara CUDA-kompatibelt. 320, 325M och 330M är definitivt CUDA-kompatibla och jag har hittat trådar där man fått Mercury att lira med dem.

Har provat installera en mängd olika drivrutiner och CUDA-toolkits, men ingen success. Adobe's GPU sniffer säger bara
Citat:
Texture memory: 0
Vendor string: NVIDIA Corporation
Renderer string: NVIDIA GeForce 320M OpenGL Engine
Version string: 2.1 NVIDIA-7.12.9

OpenGL version as determined by Extensionator...
OpenGL Version 2.0
Supports shaders!
Supports BGRA -> BGRA Shader
Supports VUYA Shader -> BGRA
Supports UYVY/YUYV ->BGRA Shader
Supports YUV 4:2:0 -> BGRA Shader
Testing for CUDA support...
Didn't find any devices that support CUDA.
Completed shader test!
Internal return value: 7

Jag kör för tillfället 4.0.50 av CUDA-drivern, vilket är den senaste versionen. Ändå säger CUDA Preferences "Update Required" med röd text. Any thoughts?
Citera
2011-11-01, 09:23
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notevenonce
Har provat installera en mängd olika drivrutiner och CUDA-toolkits, men ingen success. Adobe's GPU sniffer säger bara...

Är du helt 100 på att denna är i sin ordning? Är det något fulhack du har använt dig av eller en gm?
Testat att uppdatera eller installera en annan version?
Citera
2011-11-01, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Är du helt 100 på att denna är i sin ordning? Är det något fulhack du har använt dig av eller en gm?
Testat att uppdatera eller installera en annan version?

För att förtydliga, kortet är inte officiellt supportat av Adobe, men GPUsniffer är ett verktyg utvecklat av Adobe trots det tvivelaktiga namnet. Man kan med GPUSniffer ta reda på om kortet är konfigurerat för att köra CUDA och sen skriva in modellnamnet i Premieres lista över certifierade kort. Folk har gjort detta med 330M och 320 men jag kör 320M (som ÄR CUDA-enablat) och undrar om någon fått Mercury att hårdvaruaccelerera med exakt det kort jag (och alla andra med mid2010 13" mbp) kör.

Antingen rör det sig om en drivrutinsfråga, eller så uppfyller 320M inte de krav GPUSniffer har, typ för få CUDA-kärnor eller för lite videominne.
Citera
2011-11-02, 01:49
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
För att förtydliga: Är du säker på att den versionen av premiere du har installerad är i sin ordning? Är det en golden master med fixad aktivering eller är det en crackad piratkopia? Om chipet inte stöds officiellt så kanske det stöds inoficiellt. Cad program brukar egentligen bara ha hårdvarustöd på certifierad hårdvara (dvs svindyra quadro/fire kort) men piratversionerna rullar på konsumenthårdvara. Alternativt kan en sådan funktion gått förlorad när man har hackat programmet. Cuda stöds mig veterligen from 8000-serien, vilket är ett bra tag sedan - även om det inte går kalas.

Hittade en länk som kan vara av intresse.
http://www.insanelymac.com/forum/lof...p/t223244.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in