• 1
  • 2
2011-10-31, 23:15
Medlem
Ovechkins avatar
Hej.

Ibland när jag äter potatis, eller potatisklyftor kan jag få svårt att andas en kort stund. Det blir liksom som att potatisen sätter sig på tvären och en smärta uppstår i bröstet, jag får även kippa efter andan. Detta brukar gå över efter 10 sekunder eller något men är lite obehagligt. Det är främst när jag äter klyftpotatis, potatiskroketter och liknande det uppstår. Jag tuggar maten väl så det är inte så att jag sväljer dom hela.

Vad kan detta bero på?
Någon som har samma upplevelser som jag?
Citera
2011-10-31, 23:17
Medlem
r0starNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovechkin
Hej.

Ibland när jag äter potatis, eller potatisklyftor kan jag få svårt att andas en kort stund. Det blir liksom som att potatisen sätter sig på tvären och en smärta uppstår i bröstet, jag får även kippa efter andan. Detta brukar gå över efter 10 sekunder eller något men är lite obehagligt. Det är främst när jag äter klyftpotatis, potatiskroketter och liknande det uppstår. Jag tuggar maten väl så det är inte så att jag sväljer dom hela.

Vad kan detta bero på?

Brukar också få så, kan även få så när jag äter pasta.
Citera
2011-10-31, 23:25
Medlem
toonyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0starN
Brukar också få så, kan även få så när jag äter pasta.

Detta händer även mig. Fast då tuggar jag inte maten så noga. Men ändå, det händer bara med klyftpotatis, pasta och vitt bröd. Väldigt lustigt och skulle gärna vilja veta varför det blir så. Hoppas någon kommer med ett bra svar.

Edit: Ska tilläggas att jag äter rätt fort och tuggar inte så noga (Där är nog svaret). Men detta händer som sagt bara med klyftpotatis, pasta och vitt bröd.
Senast redigerad av toonyy 2011-10-31 kl. 23:56.
Citera
2011-10-31, 23:37
Medlem
[Xenon]s avatar
Citat:
Hej.

Vad kan detta bero på?

Kan det var så att du äter för fort?
Citera
2011-11-01, 01:00
Medlem
r0starNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toonyy
Detta händer även mig. Fast då tuggar jag inte maten så noga. Men ändå, det händer bara med klyftpotatis, pasta och vitt bröd. Väldigt lustigt och skulle gärna vilja veta varför det blir så. Hoppas någon kommer med ett bra svar.

Edit: Ska tilläggas att jag äter rätt fort och tuggar inte så noga (Där är nog svaret). Men detta händer som sagt bara med klyftpotatis, pasta och vitt bröd.

Vitt bröd! Hade jag glömt, exakt samma för mig. Kan vara så att vi slevar i oss för fort
Citera
2011-11-01, 01:04
Medlem
trallskruvs avatar
Jag kan säga att jag mycket väl känner igen känslan. Men detta inträffar endast då jag svalt för mycket åt gången, eller inte tuggat så bra eller både och.
Det brukar gå att avhjälpa med att snabbt dricka ett par klunkar vatten, jag upplever det som att vattnet trycker ner det som "fastnat" ner i magsäcken.
Citera
2011-11-01, 01:05
Medlem
Nekro.s avatar
Ni som känner er konstiga när ni äter vita saker så som vitt bröd pasta osv, kan det vara så att ni är känsliga för gluten?
Citera
2011-11-01, 04:08
Medlem
SweetAsss avatar
Oj vad jag känner igen mig. Men för mig blir det bara så då jag äter ris, av någon anledning. Jag får nästan panik då det händer. Väldigt obehaglig känsla. Jag brukar försöka dricka massa vatten, men det tar ju emot och eftersom jag nästan får panik så kommer jag inte alltid på "vatten". Bara ris för mig som sagt.
Citera
2011-11-01, 09:16
Medlem
Ovechkins avatar
Hah, intressant att se att jag inte är ensam om detta.

Men om nu svaret är att man äter för fort, varför händer detta bara vid potatis i mitt fall? (även pasta, vitt bröd, ris för andra).
Citera
2011-11-01, 09:38
Medlem
SweetAsss avatar
Citat:
Hah, intressant att se att jag inte är ensam om detta.

Men om nu svaret är att man äter för fort, varför händer detta bara vid potatis i mitt fall? (även pasta, vitt bröd, ris för andra).

Ja det skulle onekligen vara intressant att få veta ett svar på varför detta händer. Jag är inte känd för att äta snabbt så tycker inte, i mitt fall, att det beror på det.
Citera
2011-11-02, 19:48
Medlem
Ovechkins avatar
Komigen nu, nån måste veta vad det kan bero på?
Citera
2011-11-02, 21:06
Medlem
http://dysfagi.se

Kan vara en orsak, men om man tuggar maten dåligt så stressar man i sig maten och då kan även detta fenomen uppkomma. Äter man för fort är det också vanligt att man får svårt att svälja.

Stress är också en orsak till att man kan ha svårt för att svälja.

Konsistensen på just vitt brös, potatis och ris är snarlika så det kanske kan ha att göra med också.

Vissa ångestdämpande mediciner och sömnmedel kan ha sväljsvårigheter som biverking.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in