2011-10-30, 15:10
Medlem
Hur menar jag?
Jo, jag jobbar och sliter ihjäl mig varje dag 10 timmar, andas in farliga ämnen i mina lungor och bär tunga växelådor och reparerar fordon för att jag ska få i slutet av månaden mina pengar för att överleva och ha roligt, och samtidigt ska jävla staten och banken råna mig på mina jävla pengar. Men skit i staten nu, nu ska vi prata om banker.
Jag har läst och hört från folk inkl jag själv, blivit nekade från jävla bankomater och banker att ta ut större kontanter från sitt konto.
VARFÖR?
Jag kan förstå att när man ska sätta in stora kontanter på sitt konto och behöva förklara och bevisa till människorna på banken vart pengarna kommer ifrån, annars beslagtar banken pengarna.
MEN, när man ska ta ut sina egna jävla sparade och hårt slitade pengar då blir det ett jävla helvete. Jag menar INTE lånade pengar, utan riktiga egna sparade och hårt slitade pengar. Ex när man vill ta kontanter. Varför måste man förklara vad man ska ha
pengarna till?
Vad har banken med mina pengar att göra?
Citera
2011-10-30, 15:13
Medlem
Jacksatans avatar
Har du hört talas om pemningtvätt?
Citera
2011-10-30, 15:20
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V8kompressor
Hur menar jag?
Jo, jag jobbar och sliter ihjäl mig varje dag 10 timmar, andas in farliga ämnen i mina lungor och bär tunga växelådor och reparerar fordon för att jag ska få i slutet av månaden mina pengar för att överleva och ha roligt, och samtidigt ska jävla staten och banken råna mig på mina jävla pengar. Men skit i staten nu, nu ska vi prata om banker.
Jag har läst och hört från folk inkl jag själv, blivit nekade från jävla bankomater och banker att ta ut större kontanter från sitt konto.
VARFÖR?
Jag kan förstå att när man ska sätta in stora kontanter på sitt konto och behöva förklara och bevisa till människorna på banken vart pengarna kommer ifrån, annars beslagtar banken pengarna.
MEN, när man ska ta ut sina egna jävla sparade och hårt slitade pengar då blir det ett jävla helvete. Jag menar INTE lånade pengar, utan riktiga egna sparade och hårt slitade pengar. Ex när man vill ta kontanter. Varför måste man förklara vad man ska ha
pengarna till?
Vad har banken med mina pengar att göra?

Penningtvättslagen fungerar båda hållen.
Citera
2011-10-30, 15:23
Medlem
Jag ska få kunna ta ut ex 40000 i kontanter från bankomater direkt utan problem och utan en MASSA SPÄRRAR bankomater. Jag och säljaren har ingen lust att vänta 7 dagar för att kunna ta ut den andra lilla summan.
Citera
2011-10-30, 15:27
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Jag ska få kunna ta ut ex 40000 i kontanter från bankomater direkt utan problem och utan en MASSA SPÄRRAR bankomater. Jag och säljaren har ingen lust att vänta 7 dagar för att kunna ta ut den andra lilla summan.

Postväxel, överföring etc. Allt är smidigare än kontanter.
Citera
2011-10-30, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Postväxel, överföring etc. Allt är smidigare än kontanter.
Varför finns det kontant utag spärrar på bankomater och varför måste man vänta 7 dagar tills spärren är borta?
Citera
2011-10-30, 16:25
Medlem
Och sen nackdelen med postväxel:
Jag har inte tid att ta ledig från jobbet för att åka till banken och stå i kö 1-2 tim för att ta ut en postväxel. Och sen på helgen när banker har stängt att åka 70 mil till säljaren.
Säljaren kanske inte tar emot postväxeln pga falsk och jag måste åka 70 mil tillbaka och vänta tills på måndag att ta ledig från jobbet och stå i kö 1 tim för att lösa tillbaka.
Sen också att säljaren inte släpper iväg min dröm bil tills på måndag för att lösa in den.
Sen blir det mycket svårare att pruta utan kontanter. Med kontanter blir säljaren pengakåt
Citera
2011-10-30, 16:27
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Varför finns det kontant utag spärrar på bankomater och varför måste man vänta 7 dagar tills spärren är borta?

För att idioter som tappar kortet med koden skriven på baksidan inte ska bli av med så mycket pengar. Lyckligtvis är det en smal sak att höja gränsen ganska rejält. Själv kan jag ta ut 50 000:- per rullande sjudagarsperiod. Låg på 15000:- innan och det räcker ju inte särskilt långt när man ska köpa bil.
Citera
2011-10-30, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
För att idioter som tappar kortet med koden skriven på baksidan inte ska bli av med så mycket pengar. Lyckligtvis är det en smal sak att höja gränsen ganska rejält. Själv kan jag ta ut 50 000:- per rullande sjudagarsperiod. Låg på 15000:- innan och det räcker ju inte särskilt långt när man ska köpa bil.
Tänk vad det finns klantiga idiot människor i denna värld. Ex omöjligt ta lån, körkort osv osv
Kommer nya påhittade regler och lagar varje år.
Men skitsamma.
Varför fick jag inte ta ut 20000 i kontant för när jag var inne på swedbank?
Jag fick bara ta ut 10000. Jag frågade kärringen om jag kunde ta dom andra 10000 på annat swedbank kontor. Kärringen sa nej!
Måste vänta 7 jävla dagar.
VARFÖR?
På bankomater har jag förstått men över kassa diskar.
Citera
2011-10-30, 16:48
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Är väl för att inte folk ska kunna göra en "bank-run" alternativt för att ha så lite kontanter på kontoret som möjligt och därmed minska intresset från rånare.
Citera
2011-10-30, 16:50
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley

Nästan alla har en köpgräns som är väldigt stor, på visa-kort. Du blandar nog ihop uttagsgräns och köpgräns.
Citera
2011-10-30, 16:51
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Och sen nackdelen med postväxel:
Jag har inte tid att ta ledig från jobbet för att åka till banken och stå i kö 1-2 tim för att ta ut en postväxel. Och sen på helgen när banker har stängt att åka 70 mil till säljaren.
Säljaren kanske inte tar emot postväxeln pga falsk och jag måste åka 70 mil tillbaka och vänta tills på måndag att ta ledig från jobbet och stå i kö 1 tim för att lösa tillbaka.
Sen också att säljaren inte släpper iväg min dröm bil tills på måndag för att lösa in den.
Sen blir det mycket svårare att pruta utan kontanter. Med kontanter blir säljaren pengakåt

Du får för fan fråga säljaren hur han vill ha betalt. Kanske du kan ta med dig inloggningsuppgifter och logga in på din internetbank hos säljaren?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in