2011-10-30, 17:08
Medlem
Ofta har bankerna en gräns på 15 tusen. Kan dock variera. Vill man plocka ut mer pengar från ett bankkontor så ska man meddela banken 1-2 dagar i förväg. Det var nog delvis därför som TS blev nekad att ta ut 20 tusen.

Fast Swedbank ska ju börja köra med kontantlösa bankkontor numera. De började ju med det redan i våras, och det sprider sig till allt fler kontor nu.
Citera
2011-10-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Du får för fan fråga säljaren hur han vill ha betalt. Kanske du kan ta med dig inloggningsuppgifter och logga in på din internetbank hos säljaren?
Kanske säljaren inte har internetdosa eller dator. Han kanske inte släpper iväg bilen mot faktura.
Kontanter har både för och nackdelar och det så med EXAKT ALLT. Men när man handlar privat så är kontanter har mest fördelar och stor prut chans tycker jag.
SEN är det mina förbannade pengar. Jag bestämmer hur jag vill ta ut och använda dom. Jag har slitit ihjäl mig för dom. Staten, banken eller någon annan har ingenting med mina pengar att göra!
Citera
2011-10-30, 17:58
Medlem
Samma för er!
Staten eller banken ska inte lägga sig i pengar
Citera
2011-10-30, 19:56
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V8kompressor
Och sen nackdelen med postväxel:
Jag har inte tid att ta ledig från jobbet för att åka till banken och stå i kö 1-2 tim för att ta ut en postväxel. Och sen på helgen när banker har stängt att åka 70 mil till säljaren.
Säljaren kanske inte tar emot postväxeln pga falsk och jag måste åka 70 mil tillbaka och vänta tills på måndag att ta ledig från jobbet och stå i kö 1 tim för att lösa tillbaka.
Sen också att säljaren inte släpper iväg min dröm bil tills på måndag för att lösa in den.
Sen blir det mycket svårare att pruta utan kontanter. Med kontanter blir säljaren pengakåt
När jag köpte min bil tog det 15min från det att jag steg in på banken tills det att jag steg ut med en postväxel på 36k kr. Detta var efter 16.30 en torsdag.

Självklart legitimerar man sig innan till säljaren så att säljaren ska känna sig säker och vågar ta emot en postväxel utan att riskera att bli lurad. För mig var det inga problem att pruta ned några tusenlappar redan innan vi ens skrev ut postväxeln.

Men vill du hellre vänta 7 dagar för att få kontanter och säljaren hinner hitta någon annan köpare till din drömbil så är det upp till dig
Citera
2011-10-30, 22:01
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Den stora kuggen är antipenningtvättslagen. Sedan några år tillbaka satsar storbankerna mängder av resurser på complience, utbildning och kontroller.

Vid uttag finns det flera anledningar till att du inte får ta ut så mycket pengar i taget. En av dem är att banken inte får ha särskilt mycket pengar i banken och valvet, detta för att minimera rånrisken. En annan kan vara det inte är så smart att lämna ut 40 000 eller t.o.m ännu större summor till kunden över disk. Så mycket pengar drar ofta ögon till sig och alla är inte godhjärtade.

Vid insättning är kontrollen av identitet och syfte med större insättningar viktiga frågor som måste besvaras. Annars tar inte banken emot pengarna. (Inte beslagtar som du påstod) En annan anledning är att bankkassören står personligen ansvarig för en transaktion som skett med illegala medel. Om du måste göra en stor insättning så ta med kvitto på affären och trilskas inte om du blir tvungen att skriva i en transaktionsupplysning eller liknande. (Vilket 9/10 kunder blir.)

Hundratusen kronors-frågan är givetvis vad i självaste fan du ska med kontanter till? Det är (nästan) endast kriminella och äldre som är så besatta av kontanter.

Och skulle det vara så att du är så missnöjd, då får du väl beställa ett uttag i god tid innan och ta ut alla pengar och avsluta dina relationer med bankerna, om du tycker det känns lättare...
Citera
2011-10-30, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgsKex

Hundratusen kronors-frågan är givetvis vad i självaste fan du ska med kontanter till? Det är (nästan) endast kriminella och äldre som är så besatta av kontanter.

Det var nog många Swedbankkunder som önskade att de hade haft kontanter istället för plastkort i torsdags när kortbetalningarna låg nere hela kvällen....
Citera
2011-10-30, 22:59
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Samma för er!
Staten eller banken ska inte lägga sig i pengar

Då gör du väl bäst i att inte låna ut dina pengar till banken.

Även om det såklart är problematiskt då staten beskattar pengar man har hemma i madrassen.
Citera
2011-10-31, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Kanske du kan ta med dig inloggningsuppgifter och logga in på din internetbank hos säljaren?

Som säljare skulle jag aldrig acceptera en sån betalning eftersom köparen kan annullera överföringen ända till dess pengarna har landat på mitt konto, och det kan ta flera dagar.
Citera
2011-10-31, 04:19
Medlem
Citat:
Kontanter har både för och nackdelar och det så med EXAKT ALLT. Men när man handlar privat så är kontanter har mest fördelar och stor prut chans tycker jag.
SEN är det mina förbannade pengar. Jag bestämmer hur jag vill ta ut och använda dom. Jag har slitit ihjäl mig för dom. Staten, banken eller någon annan har ingenting med mina pengar att göra!
Jag håller med dig om mycket och tror att jag förstår dig. Cash *is* king, att visa sedlarna är det bästa sättet att pruta.

Det är mycket strul nu på grund av penningtvätt och rånrisk.

Antingen tar du ut pengarna i kontanter allt eftersom du tjänar dem och sparar dem i madrassen, eller så har du lite framförhållning och beställer kontanter hos din bank några dagar i förväg. Det kan de inte vägra.
Citera
2011-10-31, 12:19
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Som säljare skulle jag aldrig acceptera en sån betalning eftersom köparen kan annullera överföringen ända till dess pengarna har landat på mitt konto, och det kan ta flera dagar.

Kör du konto-konto (ej giro) så är det instant, jag för ofta över pengar på det sättet.

Sen behöver ju inte säljaren ha internetbank, för att köparen använder det för att föra över pengar.
Citera
2011-10-31, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Kör du konto-konto (ej giro) så är det instant, jag för ofta över pengar på det sättet.
Om det är konton i samma bank sker överföringen ofta omedelbart, inte annars.
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Sen behöver ju inte säljaren ha internetbank, för att köparen använder det för att föra över pengar.
Du gör som du vill, men som säljare skulle jag aldrig acceptera en betalning innan jag kontrollerat, via interetbanken eller på annat sätt, att pengarna landat på mitt konto
Citera
2011-10-31, 14:20
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Jag använder inte det just vid försäljning utan när jag för över pengar till annat till nära bekanta. Hur som helst är det ju inte svårt att ta sig till en bankomat och ta ett kontoutdrag. Säljaren har ju ingen skuldighet att släppa varan innan han kontrollerat att betalningen kommit. Förstår inte riktigt hur folk tänker i frågan, verkar som många gör ett stort problem över ett litet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in