2016-01-16, 07:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Vi kan alltså konstatera att Tony Beats har spenderat två miljoner dollar på mudderverket totalt.
Var står det?

Citat:
På ett sätt inte helt orimligt med tanke på att den var upprustad för en miljon dollar så sent som 1981.
Mycket av den upprustningen bestod i att ersätta material som hade stulits eller vandaliserats, idag är den investeringen inte värd många kronor pga ålder och flera års slitage, kan mycket väl ha mer än 10.000 timmars slitage sen upprustningen.
Citera
2016-01-16, 17:26
Medlem
Skaplig cleanup av parker, Todd går det rätt trögt för vad det verkar som. Och han har ju x antal mera maskiner än Parker så det lär ju svida en hel del för honom. Någon som vet vad deras största cleanups ligger på denna säsong?
Citera
2016-01-17, 02:03
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Var står det?

Mycket av den upprustningen bestod i att ersätta material som hade stulits eller vandaliserats, idag är den investeringen inte värd många kronor pga ålder och flera års slitage, kan mycket väl ha mer än 10.000 timmars slitage sen upprustningen.
I programmet har de gång på gång påtalat att han köpt den för en miljon dollar. Du skrev att flytten har kostat en miljon dollar. 1+1=2.

Visst ska man räkna med slitage och åldrande, men som sagt även inflationen. En miljon dollar 1979 var mycket mer än vad en miljon dollar är idag.
Citera
2016-01-17, 03:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
I programmet har de gång på gång påtalat att han köpt den för en miljon dollar. Du skrev att flytten har kostat en miljon dollar. 1+1=2.
Du tar alltså olika uppgifter skrivna av olika människor med olika ordval och definitioner varav ingen nämner siffran 2 miljoner.

Citat:
Visst ska man räkna med slitage och åldrande, men som sagt även inflationen. En miljon dollar 1979 var mycket mer än vad en miljon dollar är idag.
34år sen investeringen gjordes varav 7-8 år i arbete äter upp investeringen väldigt snabbt, räkna med att allt gummi har torkat ut.
Lager har slitits och kanske läckt in vatten, rost lite överallt, oxider, det mesta som rör sig behöver tas isär för kontroll och smörjning...att han skulle ha betalat en miljon dollar för att köpa verket ser jag som en omöjlighet, att han betalat 1 miljon för att köpa och flytta verket är mycket mer rimligt.
Citera
2016-01-17, 04:06
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Du tar alltså olika uppgifter skrivna av olika människor med olika ordval och definitioner varav ingen nämner siffran 2 miljoner.

34år sen investeringen gjordes varav 7-8 år i arbete äter upp investeringen väldigt snabbt, räkna med att allt gummi har torkat ut.
Lager har slitits och kanske läckt in vatten, rost lite överallt, oxider, det mesta som rör sig behöver tas isär för kontroll och smörjning...att han skulle ha betalat en miljon dollar för att köpa verket ser jag som en omöjlighet, att han betalat 1 miljon för att köpa och flytta verket är mycket mer rimligt.
Köpa och flytta är två helt olika saker, det vet du va? Om din källa stämmer och om din teori om att han har lagt ner totalt en miljon dollar på verket så betyder det ju att han har fått den helt gratis. Inte helt omöjligt kanske men det är fortfarande märkligt i så fall att de nämner summan innan har flyttat skiten.

Inte mycket gummi i den där och det mesta som är gjort av gummi slits ändå snabbt och måste bytas ut med korta mellanrum. Du är medveten om att Tony var tvungen att plocka isär hela skiten för att flytta på den va? Har du ens sett serien?
Citera
2016-01-17, 04:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Köpa och flytta är två helt olika saker, det vet du va?
Det handlar om definitioner och att ange totalsumman är inte fel och det är fortfarande skriptad sensationsmakande tv.

Citat:
Om din källa stämmer och om din teori om att han har lagt ner totalt en miljon dollar på verket så betyder det ju att han har fått den helt gratis. Inte helt omöjligt kanske men det är fortfarande märkligt i så fall att de nämner summan innan har flyttat skiten.
Det är fortfarande skriptad sensationsmakande tv och flyttkostnader kan beräknas i förväg.

Citat:
Har du ens sett serien?
Jodå jag har sett serien men du verkar inte ha gjort det eftersom du uppenbarligen inte förstår att det är skriptad sensationsmakande tv, hade du sett serien hade du känt till att det redan från första säsongen har lämnats en stor mängd generaliserade uppgifter som dels inte alltid stämmer dels är baserade på andra människors definitioner.

Men vet du vad, visa mig en källa om att Tony Beats har betalat 1 miljon dollar för verket och 1 miljon dollar för att flytta det.
Citera
2016-01-17, 04:50
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Det handlar om definitioner och att ange totalsumman är inte fel och det är fortfarande skriptad sensationsmakande tv.

Det är fortfarande skriptad sensationsmakande tv och flyttkostnader kan beräknas i förväg.

Jodå jag har sett serien men du verkar inte ha gjort det eftersom du uppenbarligen inte förstår att det är skriptad sensationsmakande tv, hade du sett serien hade du känt till att det redan från första säsongen har lämnats en stor mängd generaliserade uppgifter som dels inte alltid stämmer dels är baserade på andra människors definitioner.

Men vet du vad, visa mig en källa om att Tony Beats har betalat 1 miljon dollar för verket och 1 miljon dollar för att flytta det.
Scriptad sensationsmakande TV eller inte, den följer den ändå ett linjärt narrativ. Om det hade varit i förväg beräknade kostnader som nämndes så hade det tydliggjorts att så var fallet. Källan för att Beats har betalat en miljon dollar för verket är TV-serien. Att det har kostat en miljon att flytta den är något som du har påstått, inte jag.
Citera
2016-01-17, 05:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Du påstår att Tony Beats lagt 2 miljoner på verket och det vill jag se källa på för alla uppgifter jag sett hittills säger 1 miljon, att bunta ihop olika texter skrivna av olika människor ger jag inte mycket för.
Citera
2016-01-17, 06:17
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Du påstår att Tony Beats lagt 2 miljoner på verket och det vill jag se källa på för alla uppgifter jag sett hittills säger 1 miljon, att bunta ihop olika texter skrivna av olika människor ger jag inte mycket för.
"Purchase cost: $1million just before season 5 by Tony Beets"
http://goldrush.wikia.com/wiki/Viking_Dredge

"Tony is a mainstay of the fifth season, where he is trying to resurrect a 75-year-old gold-mining dredge. He’s already spent $1 million buying the dredge and believes it can mine up to $7.5m in gold in just one mining season… if he can get it to work."
http://www.scout.com/story/1480595-scout-q-a-gold-rush-s-tony-beets

Din källa, som också nämner en miljon dollar, är konstigt formulerad och svår att tyda vad som menas. Men efter lite fundering så tror jag att det är själva köpet de syftar på och inte flytten. Vad flytten har kostat har jag alltså ingen aning om, men att han betalade en miljon för att köpa den och att det inte inkluderar flytten är ganska solklart för den som har sett serien.
Citera
2016-01-17, 07:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Wiki som vem som helst kan redigera utan att ens logga in har inget större värde och fortfarande inte ett ord om flyttkostnaden vilket är konstigt med tanke på hur kåta dom är på att ta upp alla problem, ser du verkligen inte det orimliga i att betala 9 miljoner för en skrothög? att betala 18 miljoner kronor för att köpa och flytta ett mudderverk? får intrycket att du inte har någon koll alls på pengars värde och övervärderar värdet på mudderverket nåt groteskt bara för att det gjordes en miljondollarinvestering för över 30år sen.

Hade du sett serien hade du känt till att det är skriptad tv med mängder av felaktig och missvisande påståenden och att verket inte direkt va i nyskick när Tony Beats köpte det, känner du ens till att discovery gått in och betalat kostnader? har du ens reagerat på att volvo verkar sponsra programmet?

Jag har hittills inte sett en enda källa som specificerar vilka kostnader Tony Beats haft eller att det skulle ha kostat 2 miljoner dollar och att ange totalsumman för köp och flytt är inte orimligt, det är något tusentals och åter tusentals människor gör varje dag på ett eller annat sätt.
Senast redigerad av Arne.Anka 2016-01-17 kl. 08:01.
Citera
2016-01-17, 09:42
Medlem
Intressant att Tony nu mera ska forsla bort all skit innan mudderverket kommer trodde hela poängen var att komma så billigt undan som möjligt.

Även om man får ut mer guld så skulle man indirekt tjäna ännu mer på att köra på som vanligt men visst har man ett mål så.
Citera
2016-01-17, 10:13
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Intressant att Tony nu mera ska forsla bort all skit innan mudderverket kommer trodde hela poängen var att komma så billigt undan som möjligt.

Även om man får ut mer guld så skulle man indirekt tjäna ännu mer på att köra på som vanligt men visst har man ett mål så.

Det är ju det de håller på att testa. Får de ut såpass mycket mer per vecka genom att ta bort topplagret att det täcket kostnaden och ger guld över så tjänar de ju mer. Då tjänar man inte indirekt mer på att köra igenom värdelös jord hälften av tiden

Jag tror nog att de har en viss hum om vad de pysslar med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in