• 1
  • 2
2011-10-29, 21:55
Medlem
Allt var frid och fröjd, men en dag slutade Internet fungera. Det konstigaste var att nätverkskortet försvunnit ur datorn trots att det fanns under enhetshanteraren.

När en kunnig man (som normalt jobbar med it-support på ett stort företag) varit hemma hos mig i tre timmar och desperat försökt fixa det så slutade det med att han säger -Formatera skiten så blir det bra.

Jag laddade ner XP sp3 efter att blivit rekommenderad det här på FB. (Xp var det OS datorn hade innan)

Läser en Guide hur man ska göra, följer den till punkt och pricka, datorn går inte att formatera alls.
kan inte komma tillbaka till den gamla installationen av XP heller då den tydligen försvunnit.

Skriver i den stora tråden om att formatera datorer, får svar att det beror på att något är fel i maskinen

Hur felsöker jag en dator undrar jag nu. hur ser jag vilken del det är som inte fungerar som den ska?
Alla interna dela sitter på samma ställe som dom satt när datorn köptes ny.

Har försökt felsöka med Bios, men hittar inget som ser fel ut.
Citera
2011-10-29, 22:20
Medlem
WhyAreYouBrainDeads avatar
Du skriver att inte du hittar ditt nätverskort,gå till enhetshanteraren välj sen> Visa menyn < dolda enheter Markera enheten < Sök efter maskinvaruförändringar i åtgärdmenyn ,så då kanske den dyker upp där börja lite där,att felsöka en dator handlar ju om mycket som hellst.
Citera
2011-10-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Allt var frid och fröjd, men en dag slutade Internet fungera. Det konstigaste var att nätverkskortet försvunnit ur datorn trots att det fanns under enhetshanteraren.

När en kunnig man (som normalt jobbar med it-support på ett stort företag) varit hemma hos mig i tre timmar och desperat försökt fixa det så slutade det med att han säger -Formatera skiten så blir det bra.

Jag laddade ner XP sp3 efter att blivit rekommenderad det här på FB. (Xp var det OS datorn hade innan)

Läser en Guide hur man ska göra, följer den till punkt och pricka, datorn går inte att formatera alls.
kan inte komma tillbaka till den gamla installationen av XP heller då den tydligen försvunnit.

Skriver i den stora tråden om att formatera datorer, får svar att det beror på att något är fel i maskinen

Hur felsöker jag en dator undrar jag nu. hur ser jag vilken del det är som inte fungerar som den ska?
Alla interna dela sitter på samma ställe som dom satt när datorn köptes ny.

Har försökt felsöka med Bios, men hittar inget som ser fel ut.

Men hur blir det om du bootar med en XP-SP3 skiva och formaterar i installationsprogrammet?
Citera
2011-10-29, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhyAreYouBrainDead
Du skriver att inte du hittar ditt nätverskort,gå till enhetshanteraren välj sen> Visa menyn < dolda enheter Markera enheten < Sök efter maskinvaruförändringar i åtgärdmenyn ,så då kanske den dyker upp där börja lite där,att felsöka en dator handlar ju om mycket som hellst.

Det fanns där ( i enhetshanteraren) där kunde jag också uppdatera drivrutiner men jag hade redan den bästa.

Felet är att Nätverkskortet saknas i mappen nätverksinställningar och i alla tre webläsare jag testat.
Citera
2011-10-29, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faceofboe
Men hur blir det om du bootar med en XP-SP3 skiva och formaterar i installationsprogrammet?

Förklara vad du menar?
När jag försöker starta från skivan kommer jag bara till att något är fel i datorn och att det inte fungerar.
Citera
2011-10-29, 22:26
Medlem
Citat:
Det fanns där ( i enhetshanteraren) där kunde jag också uppdatera drivrutiner men jag hade redan den bästa.

Felet är att Nätverkskortet saknas i mappen nätverksinställningar och i alla tre webläsare jag testat.

Är det integrerat i moderkortet? eller PCI? .. dra ner chipset drivers till ditt moderkort om det är integrerat kanske, om du inte redan gjort.
Citera
2011-10-29, 22:27
Medlem
Citat:
Förklara vad du menar?
När jag försöker starta från skivan kommer jag bara till att något är fel i datorn och att det inte fungerar.

Jo jag menar om du sätter i en skiva som innehåller Windows XP och startar, trycker ned valfri tangent för att starta från skivan, sedan får du ju installationsalternativ och frågan om du vill formatera eller behålla nuvarande filsystem..

Du skrev att det inte gick att formatera? hur försöker du formatera? och vart?
Citera
2011-10-29, 22:28
Medlem
Citat:
Förklara vad du menar?

Vad får du för felmeddelande? när du skriver att det inte funkar?
Citera
2011-10-29, 22:28
Medlem
Andreasvbs avatar
Vad står det?

Det finns inga gula varningstrianglar i Enhetshanteraren?
Citera
2011-10-29, 22:35
Medlem
WhyAreYouBrainDeads avatar
Citat:

Om nätverkskortet är integrerat i moderkortet,så då ska du ta bort BIOS batteriet en stund från moderkortet c.a 10 min för att återställa BIOS .
Citera
2011-10-29, 22:36
Medlem
Citat:
Är det integrerat i moderkortet? eller PCI? .. dra ner chipset drivers till ditt moderkort om det är integrerat kanske, om du inte redan gjort.
Intererat är det. Jag hade dom senaste drivers som fanns.

Citat:
Jo jag menar om du sätter i en skiva som innehåller Windows XP och startar, trycker ned valfri tangent för att starta från skivan, sedan får du ju installationsalternativ och frågan om du vill formatera eller behålla nuvarande filsystem..

Du skrev att det inte gick att formatera? hur försöker du formatera? och vart?

Jag kommer bara till svart bakgrund och fråna om jag vill försöka igen (tryck F1) eller gå in i Bios (tryck F2) I Bios valde jag boota fårn CD-skivan och startar om, men får samma felmeddelande, (det gick inte pröva F1 eller F2)

Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Vad står det?

Det finns inga gula varningstrianglar i Enhetshanteraren?

Nej det fanns det inte.
Citera
2011-10-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhyAreYouBrainDead
Om nätverkskortet är integrerat i moderkortet,så då ska du ta bort BIOS batteriet en stund från moderkortet c.a 10 min för att återställa BIOS .

räcker med 30 sekunder imho
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in