2011-10-29, 20:06
Bannlyst
Ja jag köpte lite ingefära idag och tänkte ha det i grytan. Hur mycket ska man ha i eller förstör ingefäran smaken tillsammans med vitlök och gullök? Hur ska man mixa på bästa sätt?
Citera
2011-10-29, 20:22
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Det går bra att göra hur du vill

Riv ner några cm, eller hacka den. Lägg i den tidigt så att smaken hinner sprida sej.
Citera
2011-10-29, 20:51
Medlem
I gryta 1tsk/portion Är lagom
Citera
2011-10-29, 21:22
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpy
Ja jag köpte lite ingefära idag och tänkte ha det i grytan. Hur mycket ska man ha i eller förstör ingefäran smaken tillsammans med vitlök och gullök? Hur ska man mixa på bästa sätt?
Är det färsk ingefära? Ingefäran förstör inte smaken med vitlök och gul lök -tvärtom! Kolla indiska matrecept får du se - basen i många curries är just lök, vitlök och (färsk) ingefära. Och du ska helst riva den, den är ju trådig och om man ex mixar den och har i den i matlagningen så är trådarna (som iofs mjuknar, men kan se lite trist ut) kvar, men river du så kastar du bara allt som kommer på utsidan av rivjärnet.
Citera
2011-10-29, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Är det färsk ingefära? Ingefäran förstör inte smaken med vitlök och gul lök -tvärtom! Kolla indiska matrecept får du se - basen i många curries är just lök, vitlök och (färsk) ingefära. Och du ska helst riva den, den är ju trådig och om man ex mixar den och har i den i matlagningen så är trådarna (som iofs mjuknar, men kan se lite trist ut) kvar, men river du så kastar du bara allt som kommer på utsidan av rivjärnet.

Ja det är färsk ingefära. Var lite lat och skivade ingefäran och slängde i den med skal. Vi får ser hur det hela kommer att smaka. Den står och puttrar nu.
Citera
2011-10-29, 23:51
Medlem
Lys avatar
Det gick säkert bra. Ingefära brukar fungera bra med grönsaker. Jag brukar skiva den och låta den koka med ca tio min.
Citera
2011-10-30, 00:17
Bannlyst
Det blev okej. Grytan blev kanske lite för mustig. Kanske hade i för mycket ingefära?
Citera
2011-10-30, 05:49
Medlem
morkfromorks avatar
Jag brukar ha i pastasåsen och omeletten också. Bara att skiva och steka precis som lök. Den svenska kanske alltid är färsk men i asien brukar man skilja på 'young ginger' samt 'old ginger', en väldig skillnad i smak.
Citera
2011-10-30, 17:13
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpy
Ja det är färsk ingefära. Var lite lat och skivade ingefäran och slängde i den med skal. Vi får ser hur det hela kommer att smaka. Den står och puttrar nu.
Lätt som en plätt att skala med potatisskalaren! Testa det + rivjärnet nästa gång!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in