2004-12-22, 22:12
Bannlyst
hade som sagt tänkt att börja ta bilder. Jag vet dock inte vad som är viktigt på en bild, Vad jag ska tänka på osv.

Så i denna tråd kan ni skriva ned alla råd ni har att ge, Alltifrån bildkompisition till vilken kamera ni tycker jag ska köpa.

tack på förhand

//JohnnyT
Citera
2004-12-22, 22:21
Medlem
* Centrera inte motivet i första hand
* Aldrig aldrig horisonten i mitten i ett landskapsfoto/solnedgång o dyl
* Gå nära ditt motiv
* Fota i samma höjd som ditt motiv om möjligt. Dvs fotar du ett småbarn ställ dig på knä eller lägg dig på marken
* Fota fota och åter fota, det är enda sättet att lära sig
* Få inspiration av andra, analysera hur de gått tillväga för att ta bilden. fotosidan.se !
Citera
2004-12-25, 20:28
Medlem
Plt Comdrs avatar
Följ punkt 3-4 i föregående inlägg. Det gör otroligt mycket.

Plåta gärna människor med kort tele, 100-200mm brännvidd. Det medför ett kortare skärpedjup som framhäver motivet på bakgrundens bekostnad. För långa brännvidder plattar ihop perspektivet.

Leta efter fint ljus. Vanliga trista föremål/natur/människor kan bli något helt annat i intressant ljus. Plåta i skuggan om det är fullt solljus. Experimentera med motljus.

Beskär bilderna. Helst redan vid fotoögonblicket, annars efter framkallningen.

Har du gott om pengar så rekommenderar jag en digital systemkamera. Då kan du både fotografera seriöst, men ändå bränna iväg massor av bilder och direkt få svar på om bilden blev lyckad.

Annars finns det gott om billiga analoga systemkameror och billiga (men begränsande) digitalkameror.
Citera
2004-12-26, 13:38
Medlem
"om bilden inte är tillräkligt bra, har du inte varit tillräkligt nära." nu kommer jag inte på vem det var som sa det, men det ligger en del i det.
Men plåta, plåta, plåta och återigen plåta. Det är det bästa, snabbaste och enklaste sättet att bli duktig.

Rekomenderar också www.fotosidan.se Extremt bra sida för fotoentusiaster!
Citera
2004-12-27, 01:11
Medlem
någon som har provat/känner till detta paket?

http://www.tecknaochmala.a.se/frame.html

rekommenderar ni någon särskilld bok lr dylikt så ere toppen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in