2011-10-29, 12:16
Medlem
mrdominiks avatar
Hej, jag jobbar på ett bemanningsföretag och har varit uthyrd till ett ställe en längre period.
Jag har varit bokad till den sista november.

Förrigår (torsdag) frågade jag chefen om jag kunde komma lite senare igår och vid andra tillfällen för att jag håller på och tar körlektioner. Han sa att igår är ok men dom andra dagarna ska han kolla.

Dagens slut kommer och jag åker hem, på vägen hem ringer bemanningsföretaget och säger att mitt uppdrag är slut och ville till och med att jag skulle vända om och lämna passerkort, nycklar osv.

Samma dag förfan...

Jag var alltså säker på att jag har jobb till slutet av november och får veta samma dag efter jobbet att jag ska stanna hemma nästa dag, chefen på stället jag jobbar betedde sig inte det minsta skumt.

När jag skrev kontrakt med bemanningsföretaget så var det sagt att det är 14 dagars uppsägningstid. Det står så på nåt häfte och har varit sagt muntligt men, det står ej på kontraktet! Kan jag då kräva att dom har kvar mig tills kontraktet tar slut? Har jag några som helst rättigheter hos bemanningsföretagets kund?
Citera
2011-10-29, 13:03
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Du har garantilön i 14 dagar.
Citera
2011-10-29, 13:19
Medlem
bratemos avatar
Om du jobbar på adecco med kontrakt på en visstidsanställning på 6 månader, har du garanterat sex månaders jobb, MEN, du kan bli "uppsagd" från kunden du jobbar på, när som helst, du har inga rättigheter alls, ingenting att säga till om, du ska göra skitgörat och vara glad för det, typ.

Du har en personlig lön på 100,77:- i timmen, och du ska vara i beredskap mellan 06.00-15.00 om du inte har en aktiv kund du arbetar hos. Då ändras lönen därefter också.

Se det som att du är en inhyrd svartarbetande polack som gjort fel, och nu kickar ägaren dig för det.

Lär dig läxan - Fråga aldrig aldrig om någonting sådant igen, och lägg allting annat utanför arbetstid, (vem fan bokar körlektioner när man har arbete förresten, UNDER arbetstid?!)

Hur det är på andra bemmaningsföretag vet jag inte.
Citera
2011-10-29, 14:07
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Om du jobbar på adecco med kontrakt på en visstidsanställning på 6 månader, har du garanterat sex månaders jobb, MEN, du kan bli "uppsagd" från kunden du jobbar på, när som helst, du har inga rättigheter alls, ingenting att säga till om, du ska göra skitgörat och vara glad för det, typ.

Du har en personlig lön på 100,77:- i timmen, och du ska vara i beredskap mellan 06.00-15.00 om du inte har en aktiv kund du arbetar hos. Då ändras lönen därefter också.

Se det som att du är en inhyrd svartarbetande polack som gjort fel, och nu kickar ägaren dig för det.

Lär dig läxan - Fråga aldrig aldrig om någonting sådant igen, och lägg allting annat utanför arbetstid, (vem fan bokar körlektioner när man har arbete förresten, UNDER arbetstid?!)

Hur det är på andra bemmaningsföretag vet jag inte.

Tråden var inte till att diskutera grunden till uppsägningen eller vad jag frågar chefen om.
Frågan var: har jag rätt till att vara anställd resten av kontraktstiden när det ej står nåt annat på kontraktet?
Citera
2011-10-29, 15:02
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Tråden var inte till att diskutera grunden till uppsägningen eller vad jag frågar chefen om.
Frågan var: har jag rätt till att vara anställd resten av kontraktstiden när det ej står nåt annat på kontraktet?

Läs om vad jag sa.

Är du anställd på Adecco med 6 mån visstid på HELTID har du ett kontrakt på sex månader med en ömsesidig uppsägningstid på 2 veckor. Du har inte rätt till någonting, men ni har ett kontrakt på sex månader och uppsägningstid på 2 veckor.

Så länge de inte säger upp dig så får du fortsätta arbeta, men du får antagligen en ny kund.

Du har aldrig rätt att vara anställd, men du har ett kontrakt på sex månader och du har två veckors uppsägningstid. Mer än så kan jag inte förklara, men du lär bara få en ny arbetsplats till nästa arbetsdag.

Jag började på ett lager tillsammans med en annan adeccoarbetare, denna adeccoarbetare var urkass på det han gjorde, och blev uppsagd fredagen (vi började på måndagen) och fick åka till Adeccos kontor kl 08.00 för att få info om sin nya arbetsplats, och började 8.45.

Skit i att de inte ville ha dig, de flesta arbetsgivare som hyr in folk via bemanningsföretag är svin (Det har mina "arbetsledare" varit), gör ditt jobb och kör på, du får ett nytt ställe, som kan vara 10 gånger bättre.

Hoppas det hjälpte Är du anställd på adecco?
Citera
2011-10-29, 15:52
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Läs om vad jag sa.

Är du anställd på Adecco med 6 mån visstid på HELTID har du ett kontrakt på sex månader med en ömsesidig uppsägningstid på 2 veckor. Du har inte rätt till någonting, men ni har ett kontrakt på sex månader och uppsägningstid på 2 veckor.

Så länge de inte säger upp dig så får du fortsätta arbeta, men du får antagligen en ny kund.

Du har aldrig rätt att vara anställd, men du har ett kontrakt på sex månader och du har två veckors uppsägningstid. Mer än så kan jag inte förklara, men du lär bara få en ny arbetsplats till nästa arbetsdag.

Jag började på ett lager tillsammans med en annan adeccoarbetare, denna adeccoarbetare var urkass på det han gjorde, och blev uppsagd fredagen (vi började på måndagen) och fick åka till Adeccos kontor kl 08.00 för att få info om sin nya arbetsplats, och började 8.45.

Skit i att de inte ville ha dig, de flesta arbetsgivare som hyr in folk via bemanningsföretag är svin (Det har mina "arbetsledare" varit), gör ditt jobb och kör på, du får ett nytt ställe, som kan vara 10 gånger bättre.

Hoppas det hjälpte Är du anställd på adecco?

Nej jag är anställd på uniflex.

Har ett sexmånaders kontrakt. Personen som jag skrev kontrakt med sa muntligt att det är 14 dagars uppsägningstid men det står ej på kontraktet. Det finns alltså nån lag som säger att det är 14 dagar fast det inte står på kontraktet?

Saken är den att det inte är säkert att det finns något annat ställe enligt uniflex.
Det stället jag jobbade på tyckte jag om, hade bra opinion och arbetade bra, fick lära mig ständigt nya saker osv. Helt plötsligt det här.

Fast det kanske inte finns några lagar eller regler att förhindra sånt, så borde det ändå inte vara så.
Citera
2011-10-29, 19:32
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Nej jag är anställd på uniflex.

Har ett sexmånaders kontrakt. Personen som jag skrev kontrakt med sa muntligt att det är 14 dagars uppsägningstid men det står ej på kontraktet. Det finns alltså nån lag som säger att det är 14 dagar fast det inte står på kontraktet?

Saken är den att det inte är säkert att det finns något annat ställe enligt uniflex.
Det stället jag jobbade på tyckte jag om, hade bra opinion och arbetade bra, fick lära mig ständigt nya saker osv. Helt plötsligt det här.

Fast det kanske inte finns några lagar eller regler att förhindra sånt, så borde det ändå inte vara så.

Det står någonting om "uppsägningstid enligt §2 *something*" eller hur? Ska se, jag frågade om det i någon annan tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
När det gäller anställning i bemanningsföretag som omfattas av LO:s bemanningsavtal är det viktigt att komma ihåg att LAS §§, 5,6 inte gäller på området. Det går därför inte att referera till LAS när det gäller prov- och visstidsanställning. Visstidsanställning enligt LO:s bemanningsavtal ersätter provanställningsformen men är i övrigt att jämföras med provanställning.

I det fall arbetsgivaren inte avslutar visstidsanställningen i förväg övergår anställningen automatiskt att gälla tillsvidare (i likhet med provanställning).

Visstidsanställningen kan avslutas i förväg med 14 dagars ömsesidig uppsägningstid. Då arbetsgivaren säger upp kan inte saklig grund prövas rättsligt. Överenskommelse om visstidsanställning kan bara träffas en gång om längst sex månader.

Tror det var detta som gäller även för er.

Men om du har sex månaders kontrakt har du ju personlig lön i minst 14 dagar då uppsägningstiden gäller skulle jag gissa..
Citera
2011-10-29, 23:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Det står någonting om "uppsägningstid enligt §2 *something*" eller hur? Ska se, jag frågade om det i någon annan tråd.

Men om du har sex månaders kontrakt har du ju personlig lön i minst 14 dagar då uppsägningstiden gäller skulle jag gissa..

Ja antingen kan man gissa, eller så kan man läsa innantill och förtälja vad som föreligger...

Enligt LAS §31 ska arbetstagare som har provanställning underrättas om att anställningen kommer att avbrytas, minst två veckor före det sker. Samma rutiner gäller om arbetsgivaren vill meddela att provanställningen ej kommer att övergå i en tillsvidareanställning

Har man däremot en tidsbegränsad anställning har man som framgår av LAS 11§ minst en månads uppsägningstid och arbetsgivaren vill säga upp arbetstagaren innan anställningen löper ut.
Citera
2011-10-29, 23:15
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ja antingen kan man gissa, eller så kan man läsa innantill och förtälja vad som föreligger...

Enligt LAS §31 ska arbetstagare som har provanställning underrättas om att anställningen kommer att avbrytas, minst två veckor före det sker. Samma rutiner gäller om arbetsgivaren vill meddela att provanställningen ej kommer att övergå i en tillsvidareanställning

Har man däremot en tidsbegränsad anställning har man som framgår av LAS 11§ minst en månads uppsägningstid och arbetsgivaren vill säga upp arbetstagaren innan anställningen löper ut.

Jag skrev gissar efter jag inte är 100% säker. Något problem med det?

Har man en "Tidsbegränsad anställning" har man kanske enligt LAS 11§ minst en månads uppsägningstid om inte man kommit överens om annat, tex, två veckors uppsägningstid.
Citera
2011-10-30, 03:33
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag skrev gissar efter jag inte är 100% säker. Något problem med det?

Har man en "Tidsbegränsad anställning" har man kanske enligt LAS 11§ minst en månads uppsägningstid om inte man kommit överens om annat, tex, två veckors uppsägningstid.

Ja jag ser påtagliga problem i ett förfarande som går ut på att om man inte vet, så väljer man att gissa istället för att ta reda på, för uttala sig, det måste man alltid, sådan är traditionen här på forumet.

Vad gäller LAS så framgår i 2§ att den är semidispositiv och på vissa punkter kan frångås, men som du kan läsa där framgår att om LAS ska rundas i de paragrafer som rör uppsägningstid, så ska det ske genom avtal mellan fackliga centralorganisationer, och så vitt jag vet har LO (eftersom TS jobbat inom deras avtalsområde) aldrig tecknat något sådant avtal, och det är förmodligen större chans att Wanja Lundby Wedin skulle bli amerikansk president än ingå ett sådant avtal.
Citera
2011-10-30, 08:23
Medlem
wildhorsess avatar
Det är viktigt i sammanhanget att komma ihåg att bestämmelserna i LAS om provanställning och visstidsanställning inte gäller för bemannningsföretag bundna till LO:s bemanningsavtal. Detta för att inte ge felaktiga eller missvissande svar.

På området gäller huvudregeln att anställningen löper tillsvidare om 40 tim/v. Överenskommelse kan träffas om att anställningen kan inledas med visstidsanställning om längst sex månader och konverteras därefter att gälla tillsvidare om den inte avslutats i förtid. I sådana fall gäller 14 dagars ömsesidig uppsägningstid.

Visstidsanställning kan endast träffas en (1) gång, och får således inte överstiga sex månader - men kan uppgå till tolv månader efter övernskommelse med lokalt fack.

Vid diskussion om anställning i bemanningsföretag är det därför inte meningsfullt att referera till LAS eftersom kollektivavtalet övertar bestämmelserna om provanställning och visstidsanställning (LAS §§ 5,6)

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/un...retag_2010.pdf
Citera
2011-10-30, 14:15
Medlem
Uppsägningstiden är nog 14 dagar om de sagt det, den behöver inte stå utskriven på kontraktet, däremot borde det stå något om vilka allmänna anställningsvillkor enligt kollektivavtal som tillämpas, den texten brukar man kunna ladda ned på nätet och däri ska det stå hur lång uppsägningstiden är.

"Kan jag då kräva att dom har kvar mig tills kontraktet tar slut?"

Nix, det kan du inte, bemanningsföretaget kan säga upp dig på grund av arbetsbrist.

"Har jag några som helst rättigheter hos bemanningsföretagets kund?"

När det gäller rättigheter att bestämma om du får vara kvar på en arbetsplats har du inga rättigheter alls. I de avtal jag sett som finns mellan bemanningsföretag och kundföretag står det att de kan avsluta tiden för en inhyrd när som helst. Bemanningsföretaget har absolut ingen anledning att bråka med kundföretaget om nånting sånt händer, eftersom de då kan förlora en kund.

Och ja, jag håller med dig, det borde finnas nån lag som sätter stopp för sånt här.
Senast redigerad av Rigthwing1 2011-10-30 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in