Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Jag ser gärna länken, när jag har tid...drygt att posta en länkfilm, som tar minst en kvart att se..
För övrigt bevisar väl inte länken att Sirhan blev hypnotiserad - bara att det teoretiskt kan ha varit möjligt.
Teoretiskt möjligt? Detta handlar inte om "teoretiska" möjligheter.
Det han gör går från teori till praktik, och bevisar att det PRAKTISKT går att hypnotisera en person, se till att han mördar en person, för att sen glömma bort händelsen.
Alltså faller teorin och det blir praktiskt möjligt, och det är detta konspirationsteoretiker menar att CIA har gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av Slevis Brensli
Jag ska berätta en hemlighet för dig; det Derren Brown sysslar med är illusionism och mentalism men framförallt underhållning och "showmanship". Han är helt ärlig med att han är oärlig i sina framföranden, han nämner det ofta.
Avsnittet "assassin" är antagligen en blandning av hypnos (väldigt lite), delvis fejkade deltagare (skådespelare), delvis fejkad publik, undermedvetna övertalningar (suggestion) och lurendrejeri.
I sin egen bok, Tricks of the Mind, skriver Derren Brown:
"I am often dishonest in my techniques, but always honest about my dishonesty. As I say in each show, 'I mix magic, suggestion, psychology, misdirection and showmanship'. I happily admit cheating, as it's all part of the game. I hope some of the fun for the viewer comes from not knowing what's real and what isn't. I am an entertainer first and foremost, and I am careful not to cross any moral line that would take me into manipulating people's real-life decisions or belief systems."
Det verkar helt enkelt som att du är godtrogen och ignorant, och vill gärna tro att saker och ting är något mer än vad verkligheten kan erbjuda.
Med det sagt så är det fortfarande bra underhållning, Derren Brown levererar helt enkelt.
Nu har du fått en massa fel här.
I dom gamla serierna (Tricks of the Mind) och andra från början av 2000-talet så säger Derren Brown det du säger, "'I mix magic, suggestion, psychology, misdirection and showmanship'."
Men den nya serien "The Experiments" går inte ut på misdirection.
Ingenstans i "The Assasin" säger han att det är magic, misdirection eller showmanship.
Han säger snarare att han ska BEVISA en tes som konspirationsteoretikerna säger att CIA har hållit på/håller på med. Hans mål är inte att lura OSS som tittare, han säger också att publiken vet inget, har inte blivit hypnotiserade INNAN showen och att INGEN vet vad som kommer att ske, eller vad Derren Browns mål är i programmet. Han till och med säger att han ska visa från SCRATCH vad det är han håller på med, och man får se vad det är han håller på med.
Så allt du skrev blev en klump av skitsnack. Har du ens sett serien? Såg du ens The Assasin innan du skrev något? Såklart inte, du gick snabbt och hämtade nån citat från nån gammal bok/show där han brukade säga något, men inte längre. Jag har alla hans böcker, och filmer, har läst vissa och sett alla serier.. så att komma med seriös naivt-skepticism är ju bara mesigt. Har också såklart hört de där om misdirection, showmanship o.s.v, men i den här nya serien säger han inte det mer, varför?
För att de handlar inte om showmanship, eller misdirection, utan det handlar om att bevisa något.
Så vem är egentligen ignorant här? Du har inte ens sett avsnittet, och börjar diskutera?
Skepticism är en sak, men din naiva sätt gör det bara barnsligt.
Du säger att jag tror på saker och är godtrogen? Men du har inte ens sett avsnittet och vill direkt leka skeptiker? Se avsnittet, var i avsnittet säger han att detta är misdirection, showmanship eller något annat? Helvete asså. Ni skeptiker, bajsar direkt från munnen utan att ens ha sett avsnittet.
Att ni inte skäms... men vad säger man, Herr Postman har fött upp nya naiva skeptiker här på Flashback.
The Experiments är på de 3e avsnittet just nu. The Asssin är de första.