• 1
  • 2
2011-10-28, 18:46
Medlem
Viktor.Sanders avatar
En tråd där vi delar med oss och lär oss nya ovanliga, men användbara ord.

Ett ord jag alltför ofta måste förklara när jag använder det är kongruens, som betyder överensstämmelse (http://www.ne.se/kongruens/228872). Till exempel: "Han verkade inte kongruent med det han sa." Vilket innebär att det han sa inte verkade överensstämma med vad han verkligen tyckte.

Vilka fler ovanliga ord finns det som alla borde kunna?
Citera
2011-10-28, 18:53
Medlem
Caffos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor.Sander

Ett ord jag alltför ofta måste förklara när jag använder det är kongruens, som betyder överensstämmelse (http://www.ne.se/kongruens/228872). Till exempel: "Han verkade inte kongruent med det han sa." Vilket innebär att det han sa inte verkade överensstämma med vad han verkligen tyckte.

Förklara gärna varför alla borde kunna ordet också..
Citera
2011-10-28, 19:00
Medlem
Citat:

känns som att du borde hänga mer med 40+ läkare, dom pratar med ord som ingen förstår
Citera
2011-10-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caffo
Förklara gärna varför alla borde kunna ordet också..
Kanske för att det inte är så jävla ovanligt, men ändå ganska användbart. Jag tycker att det tillhör allmänbildningen.

Ett annat ord jag tycker att folk borde kunna är prejudicerande, som ungefär betyder vägledande. Juridisk term.
Senast redigerad av patwotrik 2011-10-28 kl. 19:04.
Citera
2011-10-28, 19:05
Bannlyst
Citat:

Ts du kan inte ha så hög iq va?

Orden är ju ovanliga för att folk inte använder dom, varför ska man kunna ord som folk knappt använder?
Citera
2011-10-28, 19:10
Medlem
Marionettes avatar
Om du önskar att vara förmer än andra och svänga dig med "finare" ord så är det fritt fram. Jag undrar dock varför? Om det redan finns ett väl använt ord för något? varför skall vi då använda oss av ett krångligare? Titta på det egna exemplet du själv använt dig av så förstår du vad jag menar.

Varför? är frågan.
Citera
2011-10-28, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Om du önskar att vara förmer än andra och svänga dig med "finare" ord så är det fritt fram. Jag undrar dock varför? Om det redan finns ett väl använt ord för något? varför skall vi då använda oss av ett krångligare? Titta på det egna exemplet du själv använt dig av så förstår du vad jag menar.

Varför? är frågan.
Om du vill verka bättre än andra och använda "finare" ord så är det fritt fram. Men jag undrar varför? Om det redan finns ett väl använt ord för något? varför ska vi då använda oss av ett krångligare? Titta på det egna exemplet du själv använt dig av så förstår du vad jag menar.

Det är ytterst sällan en synonym betyder exakt samma sak. Och ibland kan det vara så att två synonymer betyder exakt samma sak i ett sammanhang, men olika i ett annat. Utöver det så kan man ofta undvika krångliga omskrivningar genom att kunna lite fler ord. Man kan även uttrycka sig på ett betydligt mer varierat, vackert och precist sätt.
Senast redigerad av patwotrik 2011-10-28 kl. 19:18.
Citera
2011-10-28, 19:38
Medlem
Mitt bidrag till tråden blir bjälklag.
Citera
2011-10-28, 19:42
Medlem
sommarlovs avatar
Från listan http://www.braord.se/ väljer jag debil = efterbliven.
Citera
2011-10-28, 19:44
Medlem
vågaifrågasättas avatar
Monstruöst korkad tråd, men måste ändå bidra med mitt Engelska favvis ord:

Bifurcate. det är ett sk. transativt verb. och det festliga här är att ingen i England använder det längre, dom enda som dagligen använder detta klassiska uttryck är mina Indiska kollegor som sätter stolthet i att ha en betydande vokabulär, för vilken tomte som helst kan ju säga "split" eller liknande.
Citera
2011-10-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vågaifrågasätta

Bifurcate. det är ett sk. transativt verb. och det festliga här är att ingen i England använder det längre, dom enda som dagligen använder detta klassiska uttryck är mina Indiska kollegor som sätter stolthet i att ha en betydande vokabulär, för vilken tomte som helst kan ju säga "split" eller liknande.
Vad är det som är korkat?
Citera
2011-10-28, 19:49
Medlem
Viktor.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vågaifrågasätta

Kul med engelska ord också, det hade jag inte ens tänkt på! Jag suger åt mig som en svamp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in