• 2
  • 3
2011-10-31, 19:46
Medlem
Ett vettigt alternativ när ni precis har fått jobb som jag förstår det och det är en skakig ekonomi är ju att köpa något ni faktiskt har råd med. Då menar jag utan att din mamma blir inblandad.

Vad händer om ni gör slut har din pojkvän då en innestående skuld till din mamma? eller hur lägger ni upp allt sådant?
Citera
2011-10-31, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majsan112
Jag tänker att för 12-13000:- ingår ränta, avgift, försäkring, bredband ev. parkering.

Klokt som du säger med småhandling. Du har säkert rätt. Kan bli att vi får lägga till för parkering.
Om ni inte har tur att få ett amorteringsfritt lån kan du lägga till allt från 2-4 tusen på utgifterna för ert boende. Hur slår det mot er kalkyl? Har ni koll på vad som är gjort i föreningen och ifall det kan tänkas bli avgiftshöjningar inom den närmsta tiden? Hur ser ekonomins ekonomi och upplåning ut?

Hur ser er budget ut en typisk månad? Vad lägger ni pengar på och hur mycket sparar ni varje månad?

Precis som Speedy_83 säger så finns det risk för stora problem ifall ni har lånat i någon förälders bostad och förhållandet sedan tar slut. Tar det slut mellan er kommer ni att tvingas sälja lägenheten eftersom att era ekonomier är för svaga för att bära bostaden själv. Vid tvångsförsäljning finns det en överhängande risk för att ni gör en förlust speciellt nu när marknaden är osäker. Ni verkar inte ha koll på hur ni ska finansiera er bostad, ni verkar inte veta ha en realistisk bild av kostnaden för bostaden. Det enda ni vet är att ni vill bo centralt. Gissningsvis Östermalm eller Vasastan.

Jag tycker att ni bör köpa en bostad ni har råd med och sedan böra spara pengar inför nästa boende.
Senast redigerad av wabbit 2011-10-31 kl. 20:23.
Citera
2011-11-01, 08:13
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majsan112
Klokt som du säger med småhandling. Du har säkert rätt. Kan bli att vi får lägga till för parkering.

Parkering? Ska ni ha bil nu också? Då är nog parkering er minsta utgift, troligen kommer ni till slut vilja ha garageplats och då får ni lägga på 1500-2000 kr/månad.
Det finns ett antal större stormarknader innanför tullarna (Fridhemsplan, Norra station mm) där man kan storhandla billigare, så om ni inte har bil bör ni försöka bosätta er antigen i närheten eller med lätt åtkomst till någon av dessa i närområdet.
Läste tex nyligen i lokalblaskan att ICA Baronen på Odengatan var Stockholms dyraste butik så det finns pengar att tjäna på att tänka igenom hur ni ska klara inköpen.
Citera
2011-11-01, 12:24
Medlem
Förutom alla kloka råd om TS privatekonomi. Om modern ska belåna någon av sina bostäder är det bättre att låna så mycket som möjligt på lägenheten. Nya lån på huset kräver nya pantbrev som kostar 2% av lånebeloppet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in