Citat:
Ursprungligen postat av majsan112
Har en liten fundering ...
Vi (jag och min sambo) har börjat arbeta och har c.a 56000.- före skatt i lön /mån. Vi har hittat en bostadsrätt i centrala sthlm som vi är intresserade av. Den kommer säljas för säg 4 700 000:-. Avgiften 2500:- /mån.
Vi har lite kontant sparat (läs 200 000:-) som vi avseer att stoppa in som kontantinsats.
Nu till själva, möjliga, lösningen.
Min mamma har en villa värderad till c.a 8 000 000:- med sammanlagt 460 000:- i skuld på samt en bostadsrätt i centrala sthlm värderad till c.a 4 300 000:- (belånad med 1 900 000:-. Allt står på henne.
Om jag skulle vilja (komma överrens med mamma) belåna hennes bostäder. hur mycket kan jag låna? Vad blir min månadsavgift givet att jag köper bostadsrätten ovan?
Och hur gör man rent praktiskt? Kan mamma låna (med hennes bra förhandlade avtal) och sen betalar jag och min sambo räntekostnaden direkt till henne?
Som tidigare skribenter påpekat så känns detta lite som ett ekonomiskt självmord, med "ynka" 56.000 brutto varje månad, och 200.000 i kontantinsats. Att ni precis har börjat arbeta och tror att ni kan köpa boende för 4,7 miljoner på era löner är bara skrattretande, men det är en annan femma. Hur gamla är ni egentligen?
Att låta mamma belåna sina fastigheter ytterliggare är ett alternativ, men inte ett så smart sådant. Har ni ens räknat på eventuella räntekostnader, och inte tala om amorteringskrav på ett lån på 4,5 miljoner (då ni redan lagt in era 200.000 kr) med er inkomst varje månad?
Hur hade ni ens tänkt betala tillbaka lånet?
Om ni amorterar 10.000 kronor i månaden så tar det 37,5 år att betala tillbaka lånet, hoppas ni är unga. Lägg då till räntekostnader på närmre 19.000 kr (4%) i månaden, vilket ger en summa på 29.000 + 2500 = 31.500 kronor i månaden. Vad händer vid eventuell räntehöjning?
Vad ligger inkomstskatten på hemma i Sverige nuförtiden? Räknar man på att staten tar 33% av era löner så kommer ni inte ens ha 5.500 kronor kvar att leva på varje månad. Ska mamma belåna för maten på ert bort också eller? Kul livsstil!
Att folk inte förstår att det är banken som betalar för kalaset är absurt.
Nej, ni har inte råd. Be mamma sälja av ett hus istället och köp den lägenheten ni vill ha, så kan ni hyra den av henne istället för en summa som passar er ekonomi bättre.