2011-10-28, 13:33
Medlem
Hej,

Problemet började i förrgår. Min macbook pro hängde sig när jag tittade på webbtv, så jag höll inne On/Off knappen för att starta om den. Det gjorde den inte. Den vita skärmen kom med loggan och laddningsikonen, men där stod den o laddade i en evighet. Det kom tickande ljud från datorn och jag försökte starta om den igen och igen men inget hände. Tänkte tillslut att jag sätter in min lionkopia på pinnen i usb, och via skivverktyg raderar min HD och installerar lion igen. Men hur går jag till väga? Jag gjorde en kontroll av min HD och det stod att allt var ok. När jag försökte radera innehållet (valde snabbaste alternativet) nådde den typ 60% innan raderingen avbröts! Försökte radera igen men det gick inte, avbröts av skivverktygprogramet igen med meddelande om fel och filformatshanteraren. Hur gör jag nu? Kan ju inte ominstallera lion igen för att förhoppningsvis få det att fungera, om jag inte kan radera hårddisken först?

HJÄLP
Citera
2011-10-28, 13:36
Medlem
Garnetts avatar
Var det hårddisken som klickade? Den är nog trasig.
Citera
2011-10-28, 14:09
Medlem
Timjan256s avatar
Gör eventuellt ett hårdvarutest, en hardware test med installations skivan genom att trycka in alt eller var det D under uppstart.

Tickande/konstiga ljud från en mekanisk hårddisk betyder oftast att den håller på att ge upp.
Det är ingen katastrof - bara du har gjort en backup. Hårddiskar är billiga och lätt att installera.
Senast redigerad av Timjan256 2011-10-28 kl. 14:15.
Citera
2011-10-28, 14:13
Medlem
torrenttobbes avatar
Tillför väl ingenting nu men visst låter det som det är din hårddisk som har gått. Hellre det än logikkortet tänk på det så
Citera
2011-11-05, 09:34
Medlem
flakmoppes avatar
Har ett liknande problem. När jag vaknade imorse hade datorn hängt sig och jag starta om den på "knappen" men nu står den bara och tuggar på uppstartsbilden, eller vafan man ska säga. Inget klickande ljud dock. Tips?
Citera
2011-11-05, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flakmoppe
Har ett liknande problem. När jag vaknade imorse hade datorn hängt sig och jag starta om den på "knappen" men nu står den bara och tuggar på uppstartsbilden, eller vafan man ska säga. Inget klickande ljud dock. Tips?

Testa att göra en "Säker Start" genom att hålla nere "Shift" tangenten vid start.

Testa annars att sätta i skivan som följer med, håll nere "ALT" och välj sedan att starta skivan. Gör sedan en reparation av disken.
Citera
2011-11-07, 21:19
Medlem
p9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmoppe
I med disken i en annan maskin och plocka ur ev. data du har. Eller boota i T mode...target mode heter det ja.
Boota sedan på OS X skivan och startar en skivkontroll via partitionsverktyget. Löser det sig inte, installera om.
Citera
2011-11-07, 21:22
Medlem
p9s avatar
Svar till TS...det har ingenting med mac att göra.

Detta är det säkraste symptomet att disken är kaput!..försök inte ens lämna in disken i butiken eller apple butiken. De vill idag reparera disken,...det finns inget att reparera!

Även om du har garanti, då förhoppningsvis byter de disken med talar de om för dig att de ska skicka in datorn på service när du är där.
Glöm det, beställ en ny disk och byt den själv...det tar inte mer än tio minuter så är datorn fit to figt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in