2004-12-22, 09:35
Medlem
Säkre Sammys avatar
Eftersom revisionism till stor del handlar om förintelsen där ett folkmord skall ha ägt rum tycker jag att vi på forumet borde enas om vad som är ett folkmord.

Jag tycker att vi börjar med följande:
1. "FN:s definition är ett folkmord handlingar: förövad i avsikt att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt bestämd eller religiös grupp som sådan." [susning.nu]

Jag tycker dock personligen inte att det här räcker utan vill lägga till ett par punkter.

a. Brottet i sig måste ha varit planerat och syftet med planerna måste vara att uppfylla 1.
b. Planerna måste ha genomförts till en grad där det inte längre är fråga om att endast vara planerad.
c. Omfattningen på morden måste vara så stor att det står utom rimligt tvivel att en eller flera folkgrupper varit mål för dessa planer.
d. Utövarna måste ha agerat aktivt i folkmordet eller varit pådrivande i att handlingarna skall genomföras.

Kan detta vara något vi kommer överens om?
Citera
2004-12-22, 09:50
Medlem
Det känns fullständigt onödigt att vi här ska sitta och spåna om vad ett folkmord är eller inte.

Dina egna tillägg till FN-definitionen är dessutom rätt bortkastade, då dessa i princip redan finns med i just FN's definition av folkmord. Definitionen är nämligen betydligt djupare formulerad av FN än det som du fått fram på susning.nu. Jag har läst lite ur den definitionen i någon bok för några år sedan, och den var lång kan jag säga.

Jag misstänker dessutom du bara försöker dra i gång nåt som i slutänden bara går ut på att förintelsen eller gasningar mm. inte har hänt. Man ser ju tendenserna på det i de andra trådarna som du medverkar i utan att tillföra mycket matnyttigt.

I slutänden så spelar det ju ändå ingen roll vad just du anser är folkmord eller inte, då det beslutas/bedöms av just FN t ex. och jag tror inte de anser dig som en viktig konsult i deras arbete.

Dr Tinnitus
Citera
2004-12-22, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy

Kan detta vara något vi kommer överens om?

Nej!

Då får Du gå till FN och skriva om fler saker som inte faller alla i smaken.

Som DR T skrev så kommer denna tråd också mynna ut i att, Ja ha det har aldrig funnits några koncentrationsläger INGA judar har dött.

Retoriskt kan det vara ett genidrag av Dig, men logiskt är det inte.

Fast jag har skrivit en lapp brevid mig och skickat ett mail till min vän, på den står det ett antal namn på personer som jag tror kommer att hålla med dig. Dessa namn kommer inte att vara upptagna den 10 dec nästa år. GARANTERAT.
Citera
2004-12-22, 13:23
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mårten Saliv
Nej!

Då får Du gå till FN och skriva om fler saker som inte faller alla i smaken.

Som DR T skrev så kommer denna tråd också mynna ut i att, Ja ha det har aldrig funnits några koncentrationsläger INGA judar har dött.

Retoriskt kan det vara ett genidrag av Dig, men logiskt är det inte.

Fast jag har skrivit en lapp brevid mig och skickat ett mail till min vän, på den står det ett antal namn på personer som jag tror kommer att hålla med dig. Dessa namn kommer inte att vara upptagna den 10 dec nästa år. GARANTERAT.

Va?

Dr Tinnitus: Kan du ge en länk eller liknande där man kan hitta den?
Citera
2004-12-22, 14:16
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Va?

Dr Tinnitus: Kan du ge en länk eller liknande där man kan hitta den?
"This convention bans acts committed with the intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnic, racial or religious group. It declares genocide a crime under international law whether committed during war or peacetime, and binds all signators of the convention to to take measures to prevent and punish any acts of genocide committed within their jurisdiction. The act bans killing of members of any racial, ethnic, national or religious group because of their membership in that group, causing serious bodily or mental harm to members of the group, inflicting on members of the group conditions of life intended to destroy them, imposing measures intended to prevent births within the group, and taking group members' children away from them and giving them to members of another group.
It declares genocide itself, conspiracy or incitement to commit genocide, attempts to commit orcomplicity in the commission of genocide all to be illegal. Individuals are to be held responsible for these acts whether they were acting in their official capacities or as private individuals. Signators to the convention are bound to enact appropriate legislation to make the acts named in Article 3 illegal under their national law and provide appropriate penalties for violators.

People suspected of acts of genocide may be tried by a national tribunal in the territory where the acts were committed or by a properly constituted international tribunal whose jurisdiction is recognized by the state or states involved. For purposes of extradition, an allegation of genocide is not to be considered a political crime, and states are bound to extradite suspects in accordance with national laws and treaties. Any state party to the Convention may also call upon the United Nations to act to prevent or punish acts of genocide.

The remainder of the Convention specifies procedures for resolving disputes between nations about whether a specific act or acts constitute(s) genocide, and gives procedures for ratification of the convention."
http://www.unhchr.ch/html/menu3/b/p_genoci.htm

Tror dock även detta endast är en sammanfattning...

I övrigt tror jag att de flesta kan vara överens om att FNs nuvarande lag angående folkmord är en mer än väl godkänd definition på vad folkmord är. Annars får du gärna peka ut lite mer specifika punkter som den fallerar på... så kanske vi kan ta diskussionen därifrån...
Citera
2004-12-22, 17:25
Medlem
Diaboloss avatar
Förstår inte mycket av dina a, b, c, d-punkter. För mig förefaller de vara intetsägande. Men utveckla gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in