2004-12-22, 09:35
Medlem
Skre Sammys avatar
Eftersom revisionism till stor del handlar om frintelsen dr ett folkmord skall ha gt rum tycker jag att vi p forumet borde enas om vad som r ett folkmord.

Jag tycker att vi brjar med fljande:
1. "FN:s definition r ett folkmord handlingar: frvad i avsikt att helt eller delvis frinta en nationell, etnisk, rasmssigt bestmd eller religis grupp som sdan." [susning.nu]

Jag tycker dock personligen inte att det hr rcker utan vill lgga till ett par punkter.

a. Brottet i sig mste ha varit planerat och syftet med planerna mste vara att uppfylla 1.
b. Planerna mste ha genomfrts till en grad dr det inte lngre r frga om att endast vara planerad.
c. Omfattningen p morden mste vara s stor att det str utom rimligt tvivel att en eller flera folkgrupper varit ml fr dessa planer.
d. Utvarna mste ha agerat aktivt i folkmordet eller varit pdrivande i att handlingarna skall genomfras.

Kan detta vara ngot vi kommer verens om?
Citera
2004-12-22, 09:50
Medlem
Det knns fullstndigt ondigt att vi hr ska sitta och spna om vad ett folkmord r eller inte.

Dina egna tillgg till FN-definitionen r dessutom rtt bortkastade, d dessa i princip redan finns med i just FN's definition av folkmord. Definitionen r nmligen betydligt djupare formulerad av FN n det som du ftt fram p susning.nu. Jag har lst lite ur den definitionen i ngon bok fr ngra r sedan, och den var lng kan jag sga.

Jag misstnker dessutom du bara frsker dra i gng nt som i slutnden bara gr ut p att frintelsen eller gasningar mm. inte har hnt. Man ser ju tendenserna p det i de andra trdarna som du medverkar i utan att tillfra mycket matnyttigt.

I slutnden s spelar det ju nd ingen roll vad just du anser r folkmord eller inte, d det beslutas/bedms av just FN t ex. och jag tror inte de anser dig som en viktig konsult i deras arbete.

Dr Tinnitus
Citera
2004-12-22, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy

Kan detta vara ngot vi kommer verens om?

Nej!

D fr Du g till FN och skriva om fler saker som inte faller alla i smaken.

Som DR T skrev s kommer denna trd ocks mynna ut i att, Ja ha det har aldrig funnits ngra koncentrationslger INGA judar har dtt.

Retoriskt kan det vara ett genidrag av Dig, men logiskt r det inte.

Fast jag har skrivit en lapp brevid mig och skickat ett mail till min vn, p den str det ett antal namn p personer som jag tror kommer att hlla med dig. Dessa namn kommer inte att vara upptagna den 10 dec nsta r. GARANTERAT.
Citera
2004-12-22, 13:23
Medlem
Skre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mårten Saliv
Nej!

D fr Du g till FN och skriva om fler saker som inte faller alla i smaken.

Som DR T skrev s kommer denna trd ocks mynna ut i att, Ja ha det har aldrig funnits ngra koncentrationslger INGA judar har dtt.

Retoriskt kan det vara ett genidrag av Dig, men logiskt r det inte.

Fast jag har skrivit en lapp brevid mig och skickat ett mail till min vn, p den str det ett antal namn p personer som jag tror kommer att hlla med dig. Dessa namn kommer inte att vara upptagna den 10 dec nsta r. GARANTERAT.

Va?

Dr Tinnitus: Kan du ge en lnk eller liknande dr man kan hitta den?
Citera
2004-12-22, 14:16
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Va?

Dr Tinnitus: Kan du ge en lnk eller liknande dr man kan hitta den?
"This convention bans acts committed with the intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnic, racial or religious group. It declares genocide a crime under international law whether committed during war or peacetime, and binds all signators of the convention to to take measures to prevent and punish any acts of genocide committed within their jurisdiction. The act bans killing of members of any racial, ethnic, national or religious group because of their membership in that group, causing serious bodily or mental harm to members of the group, inflicting on members of the group conditions of life intended to destroy them, imposing measures intended to prevent births within the group, and taking group members' children away from them and giving them to members of another group.
It declares genocide itself, conspiracy or incitement to commit genocide, attempts to commit orcomplicity in the commission of genocide all to be illegal. Individuals are to be held responsible for these acts whether they were acting in their official capacities or as private individuals. Signators to the convention are bound to enact appropriate legislation to make the acts named in Article 3 illegal under their national law and provide appropriate penalties for violators.

People suspected of acts of genocide may be tried by a national tribunal in the territory where the acts were committed or by a properly constituted international tribunal whose jurisdiction is recognized by the state or states involved. For purposes of extradition, an allegation of genocide is not to be considered a political crime, and states are bound to extradite suspects in accordance with national laws and treaties. Any state party to the Convention may also call upon the United Nations to act to prevent or punish acts of genocide.

The remainder of the Convention specifies procedures for resolving disputes between nations about whether a specific act or acts constitute(s) genocide, and gives procedures for ratification of the convention."
http://www.unhchr.ch/html/menu3/b/p_genoci.htm

Tror dock ven detta endast r en sammanfattning...

I vrigt tror jag att de flesta kan vara verens om att FNs nuvarande lag angende folkmord r en mer n vl godknd definition p vad folkmord r. Annars fr du grna peka ut lite mer specifika punkter som den fallerar p... s kanske vi kan ta diskussionen drifrn...
Citera
2004-12-22, 17:25
Medlem
Diaboloss avatar
Frstr inte mycket av dina a, b, c, d-punkter. Fr mig frefaller de vara intetsgande. Men utveckla grna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in