2011-10-27, 21:46
Medlem
Hejsan!

Jag planerar att köpa en hund, men jag vet ej om jag ska köpa en valp eller en lite äldre hund.

Jag passade en hund en gång och den var en valp och jag fick bokstavligen ingen sömn. Den väckte mig mig varannan minut trots aktivering och mycket lek på dagen.

Hur gör ni som har köpt en valp med er sömn? Måste ha mina 8 timmar för att fungera någorlunda normalt

MVH
Citera
2011-10-27, 21:53
Medlem
SnorreDenStores avatar
En trött hund är en lugn hund
Citera
2011-10-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnorreDenStore
En trött hund är en lugn hund

Jag tröttade ut den ordentligt, men den sov på dagen med efter lek och sen på kvällen var den pigg igen. Så jag vet inte hur man ska göra för att få en natts sömn ifall jag skulle bestämma mig för och köpa en valp. Tips och erfarenheter uppskattas.

mvh
Citera
2011-10-27, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Synderliga
Jag tröttade ut den ordentligt, men den sov på dagen med efter lek och sen på kvällen var den pigg igen. Så jag vet inte hur man ska göra för att få en natts sömn ifall jag skulle bestämma mig för och köpa en valp. Tips och erfarenheter uppskattas.

mvh

Lek mycket med nån timma innan läggdags istället för att trötta ut den mitt på dagen, så han går och lägger sig så tidigt och vaknar till vanliga läggdags?
Citera
2011-10-27, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunnarjohanson
Lek mycket med nån timma innan läggdags istället för att trötta ut den mitt på dagen, så han går och lägger sig så tidigt och vaknar till vanliga läggdags?

Hehe jag lekte med honom då också innan läggdags, men ivern slutade inte så han höll mig vaken hela natten.

Jag har inget emot allt arbete som krävs för en valp, det är bara sömnen jag måste få.

mvh
Citera
2011-10-27, 22:44
Medlem
Apelsinens avatar
Vi hade aldrig några större problem med sömnen under valptiden förutom det självklara att hon kissade/bajsade inne på nätterna ibland. Naturligtvis kommer du att sova sämre med en valp än utan, så är du verkligen så känslig så satsa på en äldre hund.
Citera
2011-10-28, 00:15
Medlem
Zanizailas avatar
Vad var det för super-valp? Min valp sov så gott och väckte mig inte en enda gång och jag hade honom från dag 1 (åtta veckor alltså), däremot kunde han snarka en del.
Citera
2011-10-28, 00:42
Medlem
Psyko Dads avatar
Oh det var inte ngn sömn att tala om. Jag försökte lära lille valpen att ligga i en stor hage i hallen som han inte tyckte var en bra idé alls =YYL skrik & gnäll.

Då la jag mig i hagen med honom 6 fejksov tills han hade somnat & försökte smyga ut till min säng för att inse att valpar är lättväckta som kräk = Yyl skrik & gnäll.

Flyttade då hagen nedanför sängen så jag kunde klappa honom till sömns vilket inte heller uppskattades så nu efter 8 år så har han sin egen 90 säng brevid vår dubbelsäng & är så nöjd.
Citera
2011-10-28, 01:55
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synderliga
Hejsan!

Jag planerar att köpa en hund, men jag vet ej om jag ska köpa en valp eller en lite äldre hund.

Jag passade en hund en gång och den var en valp och jag fick bokstavligen ingen sömn. Den väckte mig mig varannan minut trots aktivering och mycket lek på dagen.

Hur gör ni som har köpt en valp med er sömn? Måste ha mina 8 timmar för att fungera någorlunda normalt

MVH

Just sömn har inte varit nåt större problem (jämfört med bitande och tokspel och andra lustigheter). Natt är natt = mörkt, släckt, tyst. Går hunden upp ignorerar jag den bara. Aldrig börja gossa, leka, eller ens prata och på andra sätt belöna beteendet. Om valpen väcker dig låtsas du sova. Genomskådar den dig vänder du dig bara på andra sidan tills den går och lägger sig. Var tråkig på alla sätt och vis. Inte ett ljud, inte tända lyset, nada.

Däremot kunde jag ställa klockan mitt i natten och gå ut en snabbis så han fick kissa. Och på morgonen var det bums upp och ut, givetvis.
Citera
2011-10-28, 02:12
Medlem
majorlazerrs avatar
Att ha en valp är som att ha en bebis. De första veckorna är inte lätta, men det är så värt det.
Citera
2011-10-28, 03:15
Medlem
NewDeers avatar
Låt den sova i sängen?
Jag låter min sova där, och det är inga problem - han sussar hela natten.
Citera
2011-10-29, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Låt den sova i sängen?
Jag låter min sova där, och det är inga problem - han sussar hela natten.

Låter bra, jag får väl ta det som det kommer.

Är det grymt att inhägna runt min säng så han inte hoppar upp i min säng? Jag vill inte skada på något sätt min hund när jag väl känner att jag är väl påläst om hunden. Men jag mår så fruktansvärt illa om jag inte får min sömn pga mina ångestproblem, jag älskar djur för de avleder mycket min ångest samt är goda vänner livet ut. Men det jag är lite "orolig" för är endast sömnen, allt arbete är mer än välkommet, är väldigt ansvarsfull, lite för mycket kanske så att jag vill verkligen inte skada hunden på något sätt som kanske det gör att inhägna eller stänga dörren in till sovrummet.

Tack för svar!

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här