Citat:
Ursprungligen postat av Synderliga
Låter bra, jag får väl ta det som det kommer.
Är det grymt att inhägna runt min säng så han inte hoppar upp i min säng? Jag vill inte skada på något sätt min hund när jag väl känner att jag är väl påläst om hunden. Men jag mår så fruktansvärt illa om jag inte får min sömn pga mina ångestproblem, jag älskar djur för de avleder mycket min ångest samt är goda vänner livet ut. Men det jag är lite "orolig" för är endast sömnen, allt arbete är mer än välkommet, är väldigt ansvarsfull, lite för mycket kanske så att jag vill verkligen inte skada hunden på något sätt som kanske det gör att inhägna eller stänga dörren in till sovrummet.
Tack för svar!
mvh
Du kan givetvis begränsa tillträdet till sängen utan att det skadar hunden på nåt sätt. Min hund får sova på min säng hur mycket han vill på dagarna men vet att när jag ska sova så är det golvet som gäller. Utan att vara elak eller så, givetvis. Jag ger en godis och han hoppar ner. Eller så lyfter jag bara ner honom.
Jag brukar själv inte stänga ute hunden från mitt sovrum för han vill gärna ligga i närheten. Om du bara låter bli att prata med din hund (och givetvis inte heller kela, gosa, leka) när lyset är släck ska det inte ta länge alls innan hunden begriper att den ska sova och vara lugn. Hundar är vanedjur och rutinerna kommer lätt. Jag har inte behövt lära någon av hundarna att det är "läggdags".