2011-10-27, 19:12
Medlem
Jag köpte en processor på från USA för någon vecka sedan. Själva processorn kostade ca 1050 kr men med frakt blev det 1250.

Hoppades att det inte skulle bli någon tull (som det brukar vara när något skickas med UPS) men tyvärr tog tullen in det. Jag trodde förut att det bara var en tullavgift på 10% eller liknande. Men tyvärr inte, utan det är moms också. Så de tog en frikostig avgift på 410 kr, ~40% av 1050, därpå kan ju tilläggas att jag köpte den från Ebay och innan var den köpt på Newegg. Så det var alltså tredje ledet i beskattning och ändå 40%. Totalpriset blev ändå ungefär som de billigaste svenska priserna.

Det här är något som visar på de sjukt höga skatterna. Det behövs alltså 40% tull på en vara från andra sidan Atlanten för att priserna ska bli i nivå med de svenska.

Ändå kan man fråga sig varför vissa paket plockas in och så blir det 40% eller liknande i tull medan andra paket som kostade ännu mer går förbi helt obemärkt. De företag som slipper undan tullen om de importerar utanför Europa borde ju få ett enormt övertag gentemot de andra.
Senast redigerad av Trubbelgum 2011-10-27 kl. 19:18.
Citera
2011-10-27, 19:16
Medlem
Jag har importerat diverse saker med UPs och aldrig betalat tull. Men dock tror jag de baserar tullavgiften på vad varan egentligen är värd och inte vad du köpte för. Låt oss säga att du köper en Ferrari för 5000 kr och importerar. Kan lova att tullavgiften kan bli mer än 100% på den varan.
Citera
2011-10-27, 19:20
Medlem
Någon som vet exakt på vad tullavgiften är baserad på? Känns rätt surt att betala 40% till farbror Staten...
Finns det några bra knep för att smita undan tullen?
Citera
2011-10-27, 20:17
Medlem
Är det bara så att du måste betala tull om den som skickar paketet skrivit i papper på vad det är köpt för o.s.v? Eller har tullen någon skanner eller något som kan sortera ut misstänkta paket?

Sedan tycker jag det känns konstigt om tullen kan värdera vad en vara är värd, då är det ju nästan helt meningslöst och köpa från exempelvis Ebay om det ändå blir skatt som om varan vore värd mer.
Citera
2012-03-29, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trubbelgum
Är det bara så att du måste betala tull om den som skickar paketet skrivit i papper på vad det är köpt för o.s.v? Eller har tullen någon skanner eller något som kan sortera ut misstänkta paket?

Sedan tycker jag det känns konstigt om tullen kan värdera vad en vara är värd, då är det ju nästan helt meningslöst och köpa från exempelvis Ebay om det ändå blir skatt som om varan vore värd mer.

Processorer och andra datadelar från USA är tullfria. Moms skall du betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in