2011-10-27, 14:43
Medlem
CoolBeanss avatar
För några dagar sedan tog jag isär och rengjorde så gott som hela min laptop men nu har jag stött på lite problem. När jag kommer åt sidopanelen på datorn, där alla kontakter såsom hdmi, usb mm sitter, kan jag tydligt känna elen gå genom kroppen och det är inte behagligt!

Datorn är en Hp Pavilion Dv7-1095eo Entertainment notebook pc och är 3 år gammal.

Det jag gjorde i detalj var att plocka ner allt till moderkort, vilket även det plockades bort då det satt i vägen för fläkten som skulle rengöras. Fläkten rengjordes och ny kylpasta applicerades på processor och andra ställen där kylpasta/kylgummin suttit. Kylpastan ska inte vara strömförande.

Nu undrar jag om det är någon insatt som vet vad jag kan ha gjort fel när jag satt ihop datorn igen eller om det finns något jag kan göra åt detta?

Mvh

CoolBeans
Senast redigerad av CoolBeans 2011-10-27 kl. 14:56. Anledning: Tillägg
Citera
2011-10-27, 14:56
Medlem
StorJannes avatar
Jag hade samma fenomen på min stationära. Jag skulle sätta i en hdmi kabel och det pirrade till i hela kroppen. efter det fungerade grafikkortet bara någon månad till.
Citera
2011-10-27, 15:06
Medlem
Vända nätkontakten rätt:

En del personer påstår enträget att de får mindre störningar och/eller brum om de vänder nätkontakten till förstärkaren och/eller stereons övriga komponenter åt ett visst håll i vägguttaget. Det här är faktiskt INGEN skröna! Varför tar jag då upp det på den här sidan? Jo, helt enkelt för att de flesta tror att det är ett tokigt påhitt och min ambition är att föra fram fakta framför övertro.

OK, hur kan nu kontaktvändandet ha någon som helst betydelse. Amatörelektrikern kommer genast med motargumentet att det är växelström i uttaget så det spelar ingen roll hur man sätter i pluggen. Tja, det hade varit sant om vi haft spänning i båda hålen i vägguttaget. Det ena hålet är kopplat till fasen med en potential på 230 volt (Ja, ja, ja, ja, VI HAR FAKTISKT 230 VOLT I VÄGGUTTAGEN I SVERIGE SEDAN FLERA ÅR TILLBAKA. Glöm allt om 220 volt. Vi är en del av Europa om ni inte märkt det tidigare). Det andra hålet har nollpotential och ligger max på någon volt i förhållande till jord. Nätspänningen som kommer in i elektroniklådan går normalt till en transformator och det är här det får betydelse hur ni stoppar i kontakten. Helt beroende hur transformatorn är tillverkad så kommer det ytterlager på transformatorlindningen som är närmast kopplad till fasen att kopplas olika mycket kapacitivt till transformatorns sekundärlindning (utgångslindning). Om man vänder på kontakten så att nollan kommer närmast sekundärlindningen så blir den kapacitiva strömmen mycket mindre. Om nu två apparater är ihopkopplade så kommer den här strömmen att gå mellan dem och ibland ge upphov till brum eller tom störningar som kan finnas på nätet. Effekten kommer att variera med hur de två apparaternas nätkontakter är vända i förhållande till varandra. Så skratta inte åt en vän som säger att det har betydelse. Han kan faktiskt ha rätt.

Källa: http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html
Citera
2011-10-28, 18:34
Medlem
Paranormalens avatar
Med en bärbar dator som normalt matas med extern nätdel kan inte dessa fenomen uppstå, inte från en godkänd nätdel - en stationär dator utan jordanlutning, ja, beroende på att det sitter en avstöstörningskondensator i anslutning till nätkontaktens ingång, den kan läcka till chassiet om inte denna är jordad genom nätsladden till jordat uttag i väggen.

Däremot om man har den bärbara inkopplad med nätverkskabel så kan krypströmmar uppstå.
Räcker att man har den inkopplad i TV'n på något vis så kan man få detta via kabel-tv-nätet, genom antennkabeln.

Det enda som finns i en lapptopp som kan vara obehagligt är reaktorns spänning som matar bakbelysningen i skärmen - om man nu har en gammal dator med lysrörsbelysning vill säga.

Om det är så att inget av detta stämmer in på ditt problem så är det mer ett mysterium.

En nätdel med oxid på kretkortet kan ge krypströmmar - men har du detta fenomen utan nätdelen och annan anslutning så är det nog av övernaturlig art.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in