• 1
  • 2
2011-10-27, 13:30
Medlem
Jag undrar om det är en bra idé att köpa aktier. Jag skulle vilja prova på den och se om jag lär mig någonting. Jag vet inte hur man gör, så ni kanske kan hjälpa mig. Kan man köpa aktier med liten pengar (500kr kanske)? Hjälper det någonting? Om jag vill spara långsiktig (3-5år), kan man köpa aktier varje månad med en viss belopp (300kr) och börja spara på det sättet? Är jag dum i huvud?? hahah

HJÄLPPP!!
Citera
2011-10-27, 13:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dedalo83
Jag undrar om det är en bra idé att köpa aktier. Jag skulle vilja prova på den och se om jag lär mig någonting. Jag vet inte hur man gör, så ni kanske kan hjälpa mig. Kan man köpa aktier med liten pengar (500kr kanske)? Hjälper det någonting? Om jag vill spara långsiktig (3-5år), kan man köpa aktier varje månad med en viss belopp (300kr) och börja spara på det sättet? Är jag dum i huvud?? hahah

HJÄLPPP!!

Courtaget (kostnaden mäklaren tar ut vid varje köp eller sälj) blir alldeles för högt, bättre att satsa på fonder för din del tills du har fått ihop en tillräckligt stor portfölj.
Citera
2011-10-27, 13:46
Medlem
Osakasuns avatar
Jag skulle varmt rekommendera att inhandla lite bocker for att lara sig lite om bolagshandel och allt dartill. En bok som jag startade med var Tradingguiden, den ar valdigt larorik faktiskt! Utover detta finns mycket pa natet att lasa, inte minst flashback.

500 kronor skall inte uteslutas men sannolikheten ar valdigt lag. Skulle du investerat dessa pengar i H&M pa 80-talet hade du varit rik i dag, den saken ar saker. Men jag tycker att du ska se over din ekonomi och komma underfund med hur mycket du har rad med att forlora (det ar ju trots allt en mojlighet). Annars anbefaller jag dig att handla aktier via borsmaklarhemsidan Avanza Mini i borjan (lag courtage) for att, efter mer erfarenhet, gradera dig till vanliga avanza. Jag rekommederar dig ocksa att lasa allt vad fundamental analys har att lara, lycka till!
Citera
2011-10-27, 13:48
Medlem
Hej visst kan du köpa aktier för 500 kronor men du bör nog spara upp till ca 10.000-50.000 kronor om du vill köpa och sälja aktier mer aktivt.
Se mer här.

Om du vill spara för framtiden så kanske det är bättre och kanske säkrare att betala in lite på din kommande pension se mer här.

Ha det.
Citera
2011-10-27, 14:00
Medlem
Jag vill spara till pensionen för sig och riskera lite (200kr per månad) i fonder. Mer kan jag inte.

Min ekonomi är den följande:

CSN 8676kr/månad
5000kr hyra+ mat + räkningar
230kr mobilen
1000kr gemensamt sparandet

Se vill jag spara för mig själv (500kr per månad kanske)
Spara till pensionen (100-20kr/månad)
köpa fonder (200kr per månad)

låter det bra? Hur ska jag börja köpa fonder? Avanza är bra?
Citera
2011-10-27, 15:39
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
500 kronor skall inte uteslutas men sannolikheten ar valdigt lag. Skulle du investerat dessa pengar i H&M pa 80-talet hade du varit rik i dag, den saken ar saker.

Lätt med facit i hand och hur mkt motsvarar 500 på 80-talet med tanke på inflation...

On topic: Eftersom jag är alergisk mot fonder och dess avgifter så hade jag sparat ihop
lite pengar på sparkonto för att sedan köpa aktier. Jag hade börjat med investmentbolag.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2011-10-27 kl. 15:42.
Citera
2011-10-27, 16:20
Medlem
Osakasuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Lätt med facit i hand och hur mkt motsvarar 500 på 80-talet med tanke på inflation...

On topic: Eftersom jag är alergisk mot fonder och dess avgifter så hade jag sparat ihop
lite pengar på sparkonto för att sedan köpa aktier. Jag hade börjat med investmentbolag.

Givet att jag var valdigt optimistisk. Sen menade jag motsvarande pengar pa den tiden, men visst var det en diffust beskrivning.

Hur som, jag rekommenderar dig, TS, att ta en titt pa fonden Avanza Zero, som ar en helt avgiftsfri index-fond.
Citera
2011-10-27, 16:37
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Givet att jag var valdigt optimistisk. Sen menade jag motsvarande pengar pa den tiden, men visst var det en diffust beskrivning.

Hur som, jag rekommenderar dig, TS, att ta en titt pa fonden Avanza Zero, som ar en helt avgiftsfri index-fond.

Ja, den e ju väldigt populär och avgiftsfri förrutom fondskatter som införs vid årsskiftet.
Jag har hållt på i många år med fonder också, men nu gått över helt till aktier.
Under senare tid: mestadels likvida. Har idag bara: SSAB, Volvo, ABB och Vostok

Framtiden får utvisa vad som e mest lönsamt för mig
Citera
2011-10-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dedalo83

HJÄLPPP!!

Nej, du är inte dum i huvudet. Jag brukar gå in med 300-500 kr i månaden i aktier. Satsar på bolag som är lågt värderade och som jag tror i framtiden kan bli mångdubblare. Har Avanza mini och betalar 9 kr per affär. Jag offrar en hamburgare på Mc Donalds för att täcka denna avgift
Citera
2011-10-27, 17:36
Medlem
RedStorms avatar
Det är klart det GÅR att köpa aktier för 300 och betala ett courtage på 9kr per gång. Men tänk på att det motsvarar 3% av inköpet. Det är alltså redan från början en rejäl uppförsbacke och därmed svårt att "bli rik" i längden. Jag skulle hellre rekommendera att avsätta 300x12=3600 per år i det läget även om det också är för lågt i min mening.

Dessutom tillkommer en avgift på 9 kronor den dagen du vill sälja...
Citera
2011-10-27, 18:09
Medlem
Vill du bara prova kan du ju använda Shareville.se, där har jag skapat en fiktiv portfölj som jag handlar med. Rätt kul för man ser hur andra handlar också. Annars håller jag med om att Avanza funkar även i liten skala.
Citera
2011-10-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedStorm
Det är klart det GÅR att köpa aktier för 300 och betala ett courtage på 9kr per gång. Men tänk på att det motsvarar 3% av inköpet. Det är alltså redan från början en rejäl uppförsbacke och därmed svårt att "bli rik" i längden. Jag skulle hellre rekommendera att avsätta 300x12=3600 per år i det läget även om det också är för lågt i min mening.

Dessutom tillkommer en avgift på 9 kronor den dagen du vill sälja...

Åandra sidan, räkna ut vad förvaltningsavgiften på 5 år blir på fonder. Vissa fonder tar upp över 2% per år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in