2011-10-27, 12:58
Medlem
RobotEds avatar
Hej!

Jag undrar hur jag möjligtvis kan ångra att jag delade min hårddisk till flera olika!
Hur gör jag för att återställa alla delarna till en stor hårddisk?
Dum nog så råkade jag få en bit och bli 100mb och nu vet jag inte hur man återställer den till den ordinarie hårddisken.
Citera
2011-10-27, 13:09
Medlem
Logmizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobotEd
Hej!

Jag undrar hur jag möjligtvis kan ångra att jag delade min hårddisk till flera olika!
Dum nog så råkade jag få en bit och bli 100mb och nu vet jag inte hur man återställer den till den ordinarie hårddisken.

Högerklicka på dator och välj hantera om du har svenska annars är det manage...
Sen tar du diskhanteraren eller diskmanager tror jag. Där får du upp alla partitioner och kan välja att expandera eller ta bort. Finns många olika alternativ. Om det inte funkar kan du stoppa i en w7 skiva, starta installationen i booten, och använda det UI:t som finns där !
Citera
2011-10-27, 13:13
Medlem
Det finns partitionsprogram som kan utföra detta åt dig. Titta efter t ex Partition Magic eller Partition Manager eller dylika varianter.

Varning: Det här är avancerade och oftast tidskrävande operationer. Om det går illa kan du förlora all ev data på din hårddisk. Tänk dig för både en och två gånger om du har data på diskarna du inte kan/vill förlora, och om du har det ta backup innan du gör något.
Citera
2011-10-27, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logmiz
Högerklicka på dator och välj hantera om du har svenska annars är det manage...
Sen tar du diskhanteraren eller diskmanager tror jag. Där får du upp alla partitioner och kan välja att expandera eller ta bort. Finns många olika alternativ. Om det inte funkar kan du stoppa i en w7 skiva, starta installationen i booten, och använda det UI:t som finns där !

Notera att Windows egna program för detta inte kan behålla datan på partionen när den t ex expanderar (om det inte har ändrats sen jag sist kollade, men tror inte det). Om det sen är ett problem för dig vet jag ju inte.

Notera även att t ex Windows 7 alltid skapar en 100 mb partition automatiskt vid installation, som den kallar System Reserved. Jag vet faktiskt inte varför den gör det här, men om det är den du menar så rekommenderar jag att du låter den vara.
Senast redigerad av Beace 2011-10-27 kl. 13:19.
Citera
2011-10-27, 13:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Hej!

Gratis och ett förbaskat bra program -> http://www.partitionwizard.com/free-...n-manager.html
Citera
2011-10-27, 13:37
Medlem
RobotEds avatar
Laddade ner MiniTool och så står det att jag har en hårddisk med unacollated space?
Hur får jag tillbaka dem 100mb i min vanliga hårddisk?
Citera
2011-10-27, 13:41
Medlem
Citat:
Laddade ner MiniTool och så står det att jag har en hårddisk med unacollated space?
Hur får jag tillbaka dem 100mb i min vanliga hårddisk?

Om det är disken du har installerat ditt OS på, och det inte är någonting du själv har gjort, så låt det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in