Tja har använt söktfunktionen men tyvärr inte hittat något.
Long story short: Både jag och min kompis har blivit utsatt för dos attacker av förmodligen några kids som inte kan mycket om it-säkerhet. Dem har fått oss att dissconnecta i cirka 30sek genom att de har våran ip från skype. Killen uppger att han har min mac-adress vilket enligt han innebär att även om jag ändrar min ip så vet han vilken den nya är. Så vill helt enkelt ha hjälp med hur jag kan skydda mig mot framtida dos-attacker samt hur jag ändrar min ip.
Tack på förhand
Finns ingen koppling mellan IP-adress och MAC-adress om ni inte sitter på samma LAN. Så det är lögn att han skulle kunna få reda på din IP via MAC-adressen över nätet.
Hur du får ny ip beror ju på vad du har för uppkoppling, men prova att dra ut strömkabeln till ADSL-Modemet/Routern/Fiberkonverteraren
Har du dynamisk eller statisk ip?
Har du dynamisk så kan du försöka återkoppla routern så den får en ny ip.
Annars så pröva att sätta dig bakom en VPN ett tag eller något.
Kolla också så du inte har någon skadlig kod i burken.
Alternativt gå och slå han på käften
Han kan inte göra något alls med din mac-adress
Någon idé om hur jag vet om jag har dynamisk eller statisk ip, har googlat runt men inte hittat något sätt man kan ta reda på det. Alltså jag vill ha ett permanent skydd mot simpla dos, det borde väll funka? Det jag talar om är alltså p12r som dosar med cmd och crap, tycker att det borde gå att skydda sig mot.
Edit: Btw killen sa att han "doxa" alltså inte "dosa", en googling gav inga större träffar...snackar han skit eller?
Tja har använt söktfunktionen men tyvärr inte hittat något.
Long story short: Både jag och min kompis har blivit utsatt för dos attacker av förmodligen några kids som inte kan mycket om it-säkerhet. Dem har fått oss att dissconnecta i cirka 30sek genom att de har våran ip från skype. Killen uppger att han har min mac-adress vilket enligt han innebär att även om jag ändrar min ip så vet han vilken den nya är. Så vill helt enkelt ha hjälp med hur jag kan skydda mig mot framtida dos-attacker samt hur jag ändrar min ip.
Tack på förhand
Få mac-adress ifrån skype är omöjligt. Antingen har han en trojan på din dator eller så snackar han skit.
Han kan förövrigt inte få reda på din nya ip genom mac-adress om han inte sitter i buskarna på ditt trådlösa nätverk eller på något annat vis i ditt lokala nät
Kolla i din routers loggar vilket ip som attackerar och droppa alla paket därifrån.
Prata inte med han på skype btw, för att han ska få din ip på skype igen behöver han antingen få igång ett samtal med dig eller att du tar emot en fil.
Få mac-adress ifrån skype är omöjligt. Antingen har han en trojan på din dator eller så snackar han skit.
Han kan förövrigt inte få reda på din nya ip genom mac-adress om han inte sitter i buskarna på ditt trådlösa nätverk eller på något annat vis i ditt lokala nät
Kolla i din routers loggar vilket ip som attackerar och droppa alla paket därifrån.
Prata inte med han på skype btw, för att han ska få din ip på skype igen behöver han antingen få igång ett samtal med dig eller att du tar emot en fil.
Han är blockad på skype, har btw aldrig klickat på link/tagit emot fil av han (lite på sin vakt är man ju ) Vill inte verka otacksam men du skulle inte kunna säga hur jag kollar mina router loggar? Och snälla förklara begreppet "droppa alla paket därrfrån".
Tack på förhand, MVH David.
Stäng av din router ett par timmar eller över natten
Starta den på morgonen och kontrollera om du fått en ny IP.
Fortsätter problemen så har du antagligen dålig internetanslutning, kass router, kast modem eller i absolut värsta fall någon form av trojan men det är inte direkt troligt att dina (o)vänner skulle lyckats med det.
Stäng av din router ett par timmar eller över natten
Starta den på morgonen och kontrollera om du fått en ny IP.
Fortsätter problemen så har du antagligen dålig internetanslutning, kass router, kast modem eller i absolut värsta fall någon form av trojan men det är inte direkt troligt att dina (o)vänner skulle lyckats med det.
// rancor
Han har fått min IP via skype och han kan dosa, han har en ytube channel där han dosar folk så jag vet att han kan. Jag är ganska säker på att det rör sig om dos. Ska pröva det med routern btw!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!