2011-10-27, 11:17
Medlem
cateatdogs avatar
Vet flertalet där par sitter med 2 olika lägenheter för att spara någon lusentapp i månaden.
Haft ett par diskussioner om detta men fan det verkar som det är helt ok?!?!

...jobba svart å gå på bidrag är för jävligt dock anser dom.

Men varför ska det finnas en gråzon? ...dom ska spara lite pengar medans andra ska betala bidraget. Jag brukar inte lacka ur men detta irriterar mej.

Hur ser ni på sådant här?
Citera
2011-10-27, 11:38
Bannlyst
Finns ett bra bot för detta ofog, ett anonymt brev till Försäkringskassan brukar hjälpa
Citera
2011-10-27, 12:00
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redig009
Finns ett bra bot för detta ofog, ett anonymt brev till Försäkringskassan brukar hjälpa
har själv skickatt ett sådant brev, en skrytmåns som skröt hur han drog Försäkringskkassan vid näsan, jag råkade höra delar av samtalet, han drar inte Försäkringskkassan vid näsan längre, han är till och med åtalad och får betala tillbaka pengar GISSA OM JAG NJUTER?

Ifrån tråden Ge en polare en betalningsanmärkning
Citat:
Ja med sådana polare behöver man ingen fiende.
Vore jag din polare vore all vänskap historia

TS, är inte bostadsbidrag just ett bidrag då, eller är det något annat de tjänar på?
Citera
2011-10-27, 12:17
Medlem
Jag tycker det är tvärt om.

Att fiffla med skatt, moms och avdrag är helt ok och anses som "moraliskt" rätt av de som gör det.

Att fiffla till sig ett bidrag ska straffas med döden enligt samma personer.

Egentligen är det väl samma sak, eller effekten är densamma iaf.

Om alla betalade skatt och moms som de skulle och ingen tog bidrag de inte hade rätt till eller behöver så kanske skatten kunde vara lägre och bidragen till de som behöver dem högre?
Citera
2011-10-27, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Ifrån tråden Ge en polare en betalningsanmärkning

TS, är inte bostadsbidrag just ett bidrag då, eller är det något annat de tjänar på?
Inte för att det gör något men jag förstår inte varför du citerar mig här
Citera
2011-10-27, 22:53
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Inte för att det gör något men jag förstår inte varför du citerar mig här
För att du i ena tråden menar att TS är en falskjävel som sätter dit sin polare, när du själv, i sann sosse anda, erkänner att du mer eller mindre gjort samma sak.
Citera
2011-10-28, 09:52
Bannlyst
Citat:
För att du i ena tråden menar att TS är en falskjävel som sätter dit sin polare, när du själv, i sann sosse anda, erkänner att du mer eller mindre gjort samma sak.
min herre verkar allt vara lite trög däruppe, den jag satte dit var inte min polare han var så långt ifrån polare man kan bli, läs lite saktare nästa gång så kanske din hjärna hinner med.
Citera
2011-10-28, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tycker det är tvärt om.

Att fiffla med skatt, moms och avdrag är helt ok och anses som "moraliskt" rätt av de som gör det.

Att fiffla till sig ett bidrag ska straffas med döden enligt samma personer.

Egentligen är det väl samma sak, eller effekten är densamma iaf.

Om alla betalade skatt och moms som de skulle och ingen tog bidrag de inte hade rätt till eller behöver så kanske skatten kunde vara lägre och bidragen till de som behöver dem högre?

Skillnaden kan ju ligga i att om man fifflar med skatt osv så betyder det oftast att man faktiskt jobbar och mer håller tillbaka sina "egna" pengar. De som fuskar med bidrag och annat tar andra pengar som de aldrig har jobbat in.

För mig är alla typer av fusk lika jävliga men någonstans så ser jag hellre en egenföretagare med 70 timmar veckor som grejar lite med skatten och får sitt företag att gå runt än en trött lallare som jobbar svart med ngåot skitjobb och sen får bidrag utan att för de pengarna behöva lyfta ett finger.
Citera
2011-10-28, 12:02
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
min herre verkar allt vara lite trög däruppe, den jag satte dit var inte min polare han var så långt ifrån polare man kan bli, läs lite saktare nästa gång så kanske din hjärna hinner med.

Mer eller mindre samma sak, du är en golbög som helt enkelt borde sköta dig själv och skita i vad andra gör, din jävla sosse..
Fast iofs när du blir pensionär så kan du ju alltid agera soppspion och sätta dit folk som inte källsorterar
Citera
2011-10-28, 12:52
Bannlyst
Citat:
Mer eller mindre samma sak, du är en golbög som helt enkelt borde sköta dig själv och skita i vad andra gör, din jävla sosse..
Fast iofs när du blir pensionär så kan du ju alltid agera soppspion och sätta dit folk som inte källsorterar
Golbög eller inte men det är förbannat skönt att sätta dit sådana som missbrukar det sociala skyddsnätet, speciellt skönt är det om det är nysvenskar som tror att dom kan komma hit och utnyttja det svenska sociala skyddsnät, då njuter jag ordentligt
om jag är sosse eller inte har inte med saken att göra och för övrigt angår det inte dig.
Citera
2011-10-28, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Skillnaden kan ju ligga i att om man fifflar med skatt osv så betyder det oftast att man faktiskt jobbar och mer håller tillbaka sina "egna" pengar. De som fuskar med bidrag och annat tar andra pengar som de aldrig har jobbat in.

För mig är alla typer av fusk lika jävliga men någonstans så ser jag hellre en egenföretagare med 70 timmar veckor som grejar lite med skatten och får sitt företag att gå runt än en trött lallare som jobbar svart med ngåot skitjobb och sen får bidrag utan att för de pengarna behöva lyfta ett finger.

Ja, håller med om att det är viss skillnad.

Jag råkade nämna för ett par bekanta att jag dragit av en privat sak i firman och de blev jävligt upprörda över att "de skulle betala mina saker" som de sa.

Till saken hör att den ene av dessa rättstänkare mestadels har gått på akassa de senaste tio åren och samtidigt alltid sysslat med skattefria småjobb. Den andre är långtidssjukskriven, men inte värre än att han jobbar lite extra "vid sidan av".

Verkar svårt för vissa att inse att jag som företagare först måste jobba ihop pengarna innan jag kan göra ett avdrag och att jag inte får saker gratis av staten. Det enda som händer är att skatten minskar lite, liksom att min vinst/inkomst också minskar naturligtvis.

För övrigt är det ju inte fel att fuska med bostadsbidrag idag, verkar det som... Juholt hade ju inte gjort något fel alls... Man får väl se det som ett prejudikat.
Senast redigerad av sk99 2011-10-28 kl. 13:11.
Citera
2011-10-28, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Ja, håller med om att det är viss skillnad.

Jag råkade nämna för ett par bekanta att jag dragit av en privat sak i firman och de blev jävligt upprörda över att "de skulle betala mina saker" som de sa.

Till saken hör att den ene av dessa rättstänkare mestadels har gått på akassa de senaste tio åren och samtidigt alltid sysslat med skattefria småjobb. Den andre är långtidssjukskriven, men inte värre än att han jobbar lite extra "vid sidan av".

Verkar svårt för vissa att inse att jag som företagare först måste jobba ihop pengarna innan jag kan göra ett avdrag och att jag inte får saker gratis av staten. Det enda som händer är att skatten minskar lite, liksom att min vinst/inkomst också minskar naturligtvis.

För övrigt är det ju inte fel att fuska med bostadsbidrag idag, verkar det som... Juholt hade ju inte gjort något fel alls... Man får väl se det som ett prejudikat.

Ja ibland blir man lite fundersam över hur vissa resonerar

Vad gäller Juholt får man väl dock säga att det är fel då han faktiskt ha betalat tillbaka de felaktigt utbetalade pengarna men det är ju en annan fråga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in