Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Skillnaden kan ju ligga i att om man fifflar med skatt osv så betyder det oftast att man faktiskt jobbar och mer håller tillbaka sina "egna" pengar. De som fuskar med bidrag och annat tar andra pengar som de aldrig har jobbat in.
För mig är alla typer av fusk lika jävliga men någonstans så ser jag hellre en egenföretagare med 70 timmar veckor som grejar lite med skatten och får sitt företag att gå runt än en trött lallare som jobbar svart med ngåot skitjobb och sen får bidrag utan att för de pengarna behöva lyfta ett finger.
Ja, håller med om att det är viss skillnad.
Jag råkade nämna för ett par bekanta att jag dragit av en privat sak i firman och de blev jävligt upprörda över att "de skulle betala mina saker" som de sa.
Till saken hör att den ene av dessa rättstänkare mestadels har gått på akassa de senaste tio åren och samtidigt alltid sysslat med skattefria småjobb. Den andre är långtidssjukskriven, men inte värre än att han jobbar lite extra "vid sidan av".
Verkar svårt för vissa att inse att jag som företagare först måste jobba ihop pengarna innan jag kan göra ett avdrag och att jag inte får saker gratis av staten. Det enda som händer är att skatten minskar lite, liksom att min vinst/inkomst också minskar naturligtvis.
För övrigt är det ju inte fel att fuska med bostadsbidrag idag, verkar det som... Juholt hade ju inte gjort något fel alls... Man får väl se det som ett prejudikat.