2011-10-26, 18:44
Medlem
Det har nu gått så långt att jag måste sabba min jobbdator.

Den är otroligt seg och dålig. Det tar ca 20-30 minuter att starta den om jag tvingas att stänga av eller starta om den. Jag jobbar mycket i excel och får väldigt många excelfiler skickade till mig och det tar evigheter att öppna dem och det är likadant med wordfiler. Kan ta upp till tio minuter om jag har otur.

IT-avdelningen på mitt jobb är klåpare som vägrar byta ut den eftersom den fortfarande "fungerar" och de hittar inget fel på den som hindrar mitt arbete mer än att allt tar lite längre tid.

Det är nu jag behöver er hjälp.

Finns det något HKEY eller någon anna fil i registret i Windows som man kan ta bort som gör datorn helt oanvändbar tex att Windows inte går att starta?

Går det isåfall att spåra att det är jag som tagit bort filen?

Om tråden ligger fel får en mod gärna flytta den.

Jag tänker inte ladda ner något virus eller liknande.
Citera
2011-10-26, 18:49
Bannlyst
Det är väl bara att hoppa in i registret och stöka om där ordentligt och sedan starta om den, har du tur startar den inte mera
Citera
2011-10-26, 18:55
Medlem
Kepatugos avatar
Stoppa in den i micron
Citera
2011-10-26, 19:56
Medlem
Luciditys avatar
Om du vill förstöra den så borde borttagning av lite av varje i registret göra susen. Jag skulle däremot valt att installera Linux på den, mycket snabbare. Annars gör en omformatering av windows den också snabbare.
Citera
2011-10-26, 19:56
Medlem
Kungensbordells avatar
System 32 mappen eller vad den nu heter kan du ju radera en massa grejer i. Alternativt ta bort hela mappen.

Fick något virus som tog bort saker därifrån. Kunde inte öppna internet eller kontrollpanelen osv. Fick göra om datorn till fabriksinställningar för att få det att fungera igen.
Citera
2011-10-29, 18:55
Medlem
skala en kabel och ge modekortet en stöt
Citera
2011-10-29, 20:57
Medlem
Andreasvbs avatar
Registret ligger i C:\Windows\System32\config

Men räcker ju med att de installerar om så "fungerar" datorn igen.
Citera
2011-10-30, 04:17
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Registret ligger i C:\Windows\System32\config

Men räcker ju med att de installerar om så "fungerar" datorn igen.
Precis. Varför ber inte TS om en ren installation bara? Tar en kvart och sen är den tillbaka på banan igen. Kanske lite tryckluft i kylet också. Good as new!
Citera
2011-10-30, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Precis. Varför ber inte TS om en ren installation bara? Tar en kvart och sen är den tillbaka på banan igen. Kanske lite tryckluft i kylet också. Good as new!

Jag har bett dem att formatera om och de har de inte tid med, jag har tom bett dem att ge mig cd-skivan att göra det själv och jag har även bett om ett nytt operativsystem men det går inte pga det inte finns resurser till eventuella problem.

Som jag skrev tidigare är IT-avdelningen klåpare.
Citera
2011-10-30, 06:28
Medlem
Formatera, installera om OS.
Citera
2011-10-30, 06:45
Medlem
KongKeyDons avatar
med bärbar så kan man lägga datorn lite på kanten och så lägger man ut laddarens sladd så att man kan snubbla på den.

På så sätt så "råkar" man få ned den i golvet med förhoppning att den går sönder.

Ett annat sätt med bärbar dator är att "glömma" stänga ryggsäcken när man slänger upp den på ryggen. Med lite tur så åker datorn ur väskan från 1,5 meters höjd med en ny dator som resultat.
Citera
2011-10-30, 12:10
Medlem
FittLisas avatar
Om det är så som du beskriver att ditt arbete tar längre tid för dig pga en kass dator och att du inte kan sköta ditt arbete pga detta, så tycker jag du ska ta upp detta med din chef. Chefen kommer sedan se till att saker och ting händer. Ge chefen en liten demo så får han se vad hans löneutbetalningar går till.

Jag skulle gissa på att du har en värdelös Vista-install med något tungdrivet antivirus som exempelvis Norton.
Senast redigerad av FittLisa 2011-10-30 kl. 12:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in