2011-10-26, 14:40
Medlem
Tjabba FB:are!

Jag har lite funderingar kring regi-yrket. Det är så att jag har bestämt mig för att faktiskt satsa på att skapa film och regissera (något som jag tänkt på länge, men dragit mig för, eftersom det är en så sjukt osäker framtid i det) Nu vill jag inte bli gammal och ångra att jag inte testade på detta , problemet är att jag har ingen som helst erfarenhet eller kunskap om filmproduktion eller regissering. Det närmaste jag kan komma är att jag tagit bilder (analogt och digitalt) med mina systemkameror!

Med andra ord hur och vart fan ska jag börja någonstans i detta?

Det för tillfället helt uteslutet att försöka komma in på någon skola som specifikt utbildar i ämnet och yrket, filmregi.

Vad jag gör jag helt enkelt för att lära mig så mycket som mögligt om processen och det praktiska i att filma (med allt vad det innebär)?

Det måste ju kunna gå även om inte går på en utbildning?!
Citera
2011-10-26, 15:28
Medlem
wernblom88s avatar
Läs massa böcker t.ex. Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen, Directing Feature Films: The Creative Collaborarion Between Director, Writers, and Actors. Bordwells Film Art, Film histories och Figures Traced in Light: On Cinematic Staging. Kanske någon alternativ bok till det klassiska berättandet som Tarkovskys Sculpting in Time. Se mycket extramaterial om inspelningar, tycker det är underskattat. Inte minst gå ut och experimentera filma mycket.
Citera
2011-10-27, 00:22
Medlem
pBEARxs avatar
Kolla på mycket film, såklart. Lägg märke till små detaljer. Lyssna på kommentarspår av regissörer som följer med på de flesta blu ray/dvd filmer. Läs mycket böcker om det, lyssna på vad andra regissörer har att säga om det.

Kolla på mycket Behind the scenes/making of, hjälper faktiskt lite. Eller, ja, det beror på innehållet.
Citera
2011-10-27, 15:21
Medlem
johnny-knatchs avatar
Vad alla ovan har sagt. plus läs "How to read a film" av James Monaco samt flera av Ola Olssons avhandlingar och böcker om manusuppbyggnad och filmkonst. sen titta mycket på film och ska du vara regissör så lär dig ALLT. Foto, ljud, klippning, produktion, manus. En regissör måste ha kolla på vad alla gör. Sen börjar du filma egna kortfilmer där du kommer gråta dig fram för att du inte får ihop det i klippningen eller att din historia inte håller. När det är klart kan du börja söka dig till olika mindre utbildningar på tex folkhögskolor om filmproduktion och lära dig mer, fixa praktikplats på olika prdouktioner. var beredd på att du har flera år av gratisjobbande framför dig. efter det kan du prova att söka till Dramatiska Institutet och man kan behöva söka flera gånger för att komma in där (DI är absolut inte nödvändigt men helt klart en bra skjuts) I övrigt måste du många gånger svälja din stolthet och vara duktig på rövslickeri och hora dig fram först som praktikant, sen som produktions-assistent, sen kanske SAD (Second Assistant Director) och sedan FAD (First Assistant Director) och lära känna så mycket folk som möjligt, gärna "the higher ups". var alltid i tid, var alltid glad och gör alltid ditt jobb, sen en dag om kanske 10 år med tur och skicklighet så låter någon producent dig regissera. jag vill inte vara ett as och riva din dröm, men det är en otroligt lång väg att gå. sedan har vi ju i sverige inte en filmindustri som direkt blomstrar, vi har ju bara statliga bidragsfilm tyvärr men kom i håg: DET GÅR!! Jag önskar dig all lycka till och hoppas att vi ses på jobb en vacker dag.

ps. om du vill läsa filmmanus så finns 100tals svenska filmmanus på biblioteket på Svenska Filminstituet i Stockholm att läsa, men man får inte ta med dem hem utan måste läsa dem där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in