• 1
  • 2
2011-10-26, 13:35
Medlem
Hej!

Jag undrar helt enkelt hur mycket bensin det tar för ett flygplan att starta upp?

Vore grymt tacksam för svar!

Tack på förhand!
Citera
2011-10-26, 15:10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollev
Hej!

Jag undrar helt enkelt hur mycket bensin det tar för ett flygplan att starta upp?

Vore grymt tacksam för svar!

Tack på förhand!

Det beror ju på storleken. Ett ultralätt plan drar inte mer än en halvliter på uppvärmningen och starten medan en vanlig fyrsitsig kärra drar ungefär 5 liter i starten till flyghöjd och sen ungefär 15 liter/tim. En tvåmotorig drar ungefär 30 liter/tim.
Citera
2011-10-26, 16:13
Medlem
Okej, om vi pratar jumbojättar då? Med flera motorer?
Citera
2011-10-26, 17:13
Medlem
INTPs avatar
En snabb googling säger att en 747 förbränner ca 15 000 liter per timme, eller 12 liter per kilometer - dock inte bensin, jetmotorer går snarare på fotogen. Det säger inte så mycket om förbrukningen för att enbart starta, men det lär ju räknas i hundratals liter mycket fort...
Citera
2011-10-26, 18:28
Medlem
Okej, tack så mycket!
Citera
2011-10-26, 20:32
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
En snabb googling säger att en 747 förbränner ca 15 000 liter per timme, eller 12 liter per kilometer - dock inte bensin, jetmotorer går snarare på fotogen. Det säger inte så mycket om förbrukningen för att enbart starta, men det lär ju räknas i hundratals liter mycket fort...

Om vi utgår från en 747 så förbrukar den ca 1000 kg bränsle (Jet A) vid uttaxning och varmkörning. Start och stigning till marschhöjd förbrukar ca 110 ton bränsle. Vid "cruise speed", då marschhöjden uppnåtts förbrukas ca 13 ton bränsle/timme.

Vid landningen förbrukas ca 3000 kg bränsle.

Vi noterar alltså att ca hälften av flygplanets totala bränslemängd förbrukas inom 30 minuter (vid stigning till marschhöjd). Förutom vikten är flyghöjden den enskilt viktigaste parametern när det gäller bränsleförbrukning. Som kuriosa kan nämnas att en 747 som tankas upp för en flygning mellan Kastrup och New York inte når längre än till London om flyghöjden, av någon anledning, skulle begränsas till 600 meter. Detta beror på att bränsleförbrukningen på låg höjd är enormt mycket högre än på den normala flyghöjden på 10-11 kilometers höjd.
Citera
2011-10-26, 21:49
Medlem
Beror det pga mängden luft under planet? Eller hur fungerar det?
Citera
2011-10-27, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosse93
Beror det pga mängden luft under planet? Eller hur fungerar det?

under cruise så har du lägre luftmotstånd(drag) pågrund av lägre luft densitet, thrusten från motorerna minskar på grund av den lägre densitet också dock så kompenseras detta lite med hjälp av att de dynamiska trycket ökar med hastigheten.

Har du en flyg plats som är belägen högt upp och varmt (Mexico city) så kommer starten att dra mer bränsle än vanligt.

en rolig sak är att 1 Mach i på 10 000 m höjd ger en högre hastighet sett i km/h än vid mark nivå.
Citera
2011-10-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys

en rolig sak är att 1 Mach i på 10 000 m höjd ger en högre hastighet sett i km/h än vid mark nivå.
menar förstås omvänt, att det är snabbare vid marken.
Citera
2011-10-27, 23:26
Medlem
TheMouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det beror ju på storleken. Ett ultralätt plan drar inte mer än en halvliter på uppvärmningen och starten medan en vanlig fyrsitsig kärra drar ungefär 5 liter i starten till flyghöjd och sen ungefär 15 liter/tim. En tvåmotorig drar ungefär 30 liter/tim.

Nu vet jag inte vilka fyrsitsiga kärror du menar men cessna och piper som är de vanligaste drar mellan 25-35l/tim beroende på flyghöjd och utmagring.
Citera
2011-10-28, 00:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMouse
Nu vet jag inte vilka fyrsitsiga kärror du menar men cessna och piper som är de vanligaste drar mellan 25-35l/tim beroende på flyghöjd och utmagring.

nu tänkte jag mer på de lättviktare som flygklubbarna ofta har som skolplan. De drar ungefär 15-20 liter/tim utan last och lite mer med full last i.

Om vi däremot pratar om de plan som har dieselmotor och som därmed använder flygfotogen istället för bensin så får vi andra siffror.
Citera
2019-03-11, 19:28
Medlem
Stonedboys avatar
Det går inte säga exakt. Men jag kan nämna att man brukar räkna på 200 Kg bränsle endast på taxi på marken. Så då får man ett litet hum om mängden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in