• 1
  • 2
2004-12-21, 13:58
Medlem
Hej, när jag skulle till skolan förra veckan så missade jag bussen en dag och blev försenad. (missade genomgången och det vanliga)

Hur stor påverkan kommer detta att ha i min framtid, en droppe i havet eller något mycket större? Vad tror ni?

Jag tror inte direkt att jag missade chansen att bli statsminister, men att jag får ett annat jobb tror jag är möjligt. (inom samma kateori förmodligen men lite skillnad)
Citera
2004-12-21, 14:03
Bannlyst
Det är såntdär som gör livet så spännande! Du VET inte det.

Tänk om du fick en tankeställare när du missade bussen, nånting som i förlängningen triggar ditt politiska tänkande, så att du genom att missa bussen blir statsminister? (om du blir det får du gärna ge mig diplomatisk immunitet..)
Citera
2004-12-21, 15:20
Medlem
Sun Rulers avatar
Tänk så många missade samlag man har då man stannat hemma istället för att gå ut på krogen...tänk....
Citera
2004-12-21, 17:30
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Tänk så många missade samlag man har då man stannat hemma istället för att gå ut på krogen...tänk....

I förlängningen, tänk hur många gånger man minimerat risken att få nån trevlig sjukdom på köpet
Citera
2004-12-21, 17:33
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viruset
Hej, när jag skulle till skolan förra veckan så missade jag bussen en dag och blev försenad. (missade genomgången och det vanliga)

Hur stor påverkan kommer detta att ha i min framtid, en droppe i havet eller något mycket större? Vad tror ni?

Jag tror inte direkt att jag missade chansen att bli statsminister, men att jag får ett annat jobb tror jag är möjligt. (inom samma kateori förmodligen men lite skillnad)
Möjligtvis genom att du spär på din stämpel som lat och oduglig, får mindre repekt av läraren, mindre kunska, ond cirkel och du slutar som uteliggare..?
Citera
2004-12-21, 17:57
Medlem
Ouroboross avatar
Ingen påverkan alls, då det faktum att du missade bussen var en konsekvens av tidigare händelser, och alltså det enda alternativ som någonsin fanns.

An intelligence knowing all the forces acting in nature at a given instant, as well as the momentary positions of all things in the universe, would be able to comprehend in one single formula the motions of the largest bodies as well as the lightest atoms in the world, provided that its intellect were sufficiently powerful to subject all data to analysis; to it nothing would be uncertain, the future as well as the past would be present to its eyes. ~Laplace

Inte riktigt, men ändå grundpoängen.

Om vi ändå för sakens skull antar att alternativ fanns så Allt. Hur hela resten av ditt liv formar sig.

Hade du inte missat bussen så hade du inte skapat denna tråd, och jag skulle inte ha letat rätt på citatet av Laplace, detta letande kanske (vad vet väl jag?) kraschade in internetserver i Uzbekistan, vilket fick ett nytt mördarinternetvirus att spontant skapas. Detta virus kanske just nu, i skrivandets stund, håller på att sprida sig till Pakistan, som tolkar det som en aggressionshandling av Indien och svarar med att skjuta iväg alla sina kärnvapenmissiler mot detta land. Indien svarar omedelbar med samma mynt och sedan går det bara utför, tills allt mänskligt liv pangats bort från jordens yta.

Konsekvenserna för dig: du dör nu, inte om en ca 60 år.
Citera
2004-12-25, 16:34
Medlem
jazzares avatar
Har du sett "The butterfly effect"? Den spinner på det som du undrade över. Och det är en jävligt intressant tanke, det är sånt som man kan sitta och fundera över i timmar, framförallt när man sitter i en buss eller något.
Citera
2004-12-25, 22:54
Bannlyst
Citat:

matrix filosofin?
går att läsa mer om här
Citera
2004-12-25, 22:57
Medlem
Se filmen sliding doors, den är på samma tema.
Citera
2004-12-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Se filmen sliding doors, den är på samma tema.

Eller "en andra chans" med Nicolas Cage.
Citera
2004-12-28, 00:48
Medlem
nebutsdutss avatar
Kul tanke, den brukar alltid dyka upp i skallen på mig vid viktiga matcher i fotboll eller hockey. Kommentatorn säger typ; - Synd att vi inte fick in stolpskottet då hade vi vunnit matchen, men nu blev det 1-1. Isjälva verket så har vi ju ingen anning alls om hur det isf skulle ha gått, hela matchbilden kunde ju istället ha förändrats totalt om just den bollen gått in. Det hade kunnat räcka för att trigga en motsåndare till att ge sitt livs match för att vinna matchen, han gör så tre mål och vi förlorar med 4-2 istället för att vinna med 2-1 som kommentatorn sa, osv. Om verkligen kommentatorns önskan om stolpmålet gick i lås och inte fler mål tillkommer efter 2-1 målet så kräver det att resterande match är lika händelsefattig som 1-1 matchen när det gäller mål.

sorry packad nu .
Citera
2004-12-28, 12:22
Medlem
jaketsnakes avatar
Man kan bli tokig om man spånar för mycket i dom där tankegångarna. Bl.a Missade min farfar en båt som senare sjönk, inga överlevande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in