Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Kommer du över 383000kr (gränsen för 2011) så får du betala en statlig skatt på ytterligare 20%. Dvs alla pengar som du tjänar över dessa ligger din totala skatt (marginalskatt) på ca 50-55%.
...
Men sen har du väl ytterligare ett grundavdrag på ca 20000kr eller?
Grundavdraget är bara 12600 kr vid inkomster över 336700 kr. Man kan alltså tjäna 395600 kr innan man behöver betala statlig inkomstskatt medräknat det
http://www.skatteverket.se/svarpavan...3e8000166.html
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
Rent teoretiskt så kan det löna sej att pensionsspara i IPS men då krävs följande:
...
Min absoluta övertygelse är att det inte är någon ide att pensionsspara på detta sätt. Länsförsäkringar t.ex. har i dagarna sänkt till återbäringsränta till 0%. Flera livbolag är konkursmässiga.
Det senare gäller traditionella pensionsförsäkringar, blanda inte samman det med fondförsäkringar och IPS. Dock bör man se upp lite om de ligger i samma bolag. Att spara i en IPS i ett bolag som inte har traditionella pensionsförsäkringar eller annan verksamhet med högre risk ser jag som ganska riskfritt. Sen kan man förvisso inte veta hur det kommer se ut om några decennier, men IPS:er går att flytta på så ser man att det börjar dyka upp några tveksamheter för bolaget i framtiden så kan man byta.
Då skulle jag vara mer orolig för förändrade skatteregler eller andra regeländringar som inte gör det så gynnsamt att ha ett eget pensionssparande. Man ska också väga in att utbetalningarna kommer räknas som inkomst vilket t.ex. kan komma att påverka vilken rätt man har till diverse bidrag som pensionär sedan.