2004-12-21, 12:50
Medlem
Lulle_88s avatar
Explorer avslutas när jag går in i en viss mapp. Använder windows XP Pro

Varför avslutas explorer då? Det är jävligt drygt

tack på förhand
Citera
2004-12-21, 12:52
Medlem
Sun Rulers avatar
Liknande hände för mig när jag skulle kolla på inlägg i en yahoo-diskussions-grupp. Stängdes ned gång på gång. Idag kör jag mozilla firefox och slipper sån skit.
Citera
2004-12-21, 12:55
Medlem
Lulle_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Liknande hände för mig när jag skulle kolla på inlägg i en yahoo-diskussions-grupp. Stängdes ned gång på gång. Idag kör jag mozilla firefox och slipper sån skit.

jag kör mozilla jag med har gjort det ett bra tag nu. Men detta börja hända idag.

kan säga att jag har redan scanat med:

Lavasoft Ad-aware 6 och Kaspersky Anti-Virus Personal.
Citera
2004-12-21, 13:00
Medlem
Junglebosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle_88
Explorer avslutas när jag går in i en viss mapp. Använder windows XP Pro

Varför avslutas explorer då? Det är jävligt drygt

tack på förhand
¨
För att allt är så jäkla integrerat i Windows. Om något litet blir fel så krashar hela skalet (explorer). Varför det krashar vet jag inte. Det är säkert någon 'feature' som får allt att rämna. Installera om, eller testa en annan filhanterare. Exempelvis Total Commander (www.ghisler.com)

Förresten, vilken mapp är det?
Citera
2004-12-21, 14:38
Medlem
Lulle_88s avatar
har kommit fram till att explorer avslutas när jag markerar en avi film. Det är inge fel på filmen.

Detta är ett mysterium
Citera
2004-12-21, 14:43
Medlem
byt till www.astonshell.com så slipper du antagligen bråket med explorer
Citera
2004-12-21, 15:20
Medlem
onemans avatar
Välj att du ska starta mappar som egna processer i mappalternativ. Då krashar bara den berörda mappen, inte hela systemet.
Och om explorer krashar när du markerar en film så är det fel på antingen filmen eller det codec du har installerat som är kopplat till den filmen.
Citera
2004-12-21, 15:21
Medlem
Lulle_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Välj att du ska starta mappar som egna processer i mappalternativ. Då krashar bara den berörda mappen, inte hela systemet.
Och om explorer krashar när du markerar en film så är det fel på antingen filmen eller det codec du har installerat som är kopplat till den filmen.

Tackar, jag installerade en annan codec och nu funkar det kanon.
Citera
2004-12-21, 15:51
Medlem
obligatoriskts avatar
Annars är väl kanske detta är nått:

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.tweakxp.com/display.aspx?id=841
Well windows seem to have a REALLY big problem when it comes to reading AVI files. It seems that when you click on an AVI file in explorer, it'll try to read the entire AVI file to determine the width,height, etc. of the AVI file (this is displayed in the Properties window). Now the problem with Windows is that if you have a broken/not fully downloaded AVI file that doesnt contain this info, Windows will scan the entire AVI file trying to figure out all these properties which in the process will probably cause 100% CPU usage and heavy memory usage.

To solve this problem all you have to do is the following:

1. Open up regedit
2. Goto HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shel lex\PropertyHandler
3. Delete the "Default" value which should be "{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}"

Voila! Please not that this will no longer provide you with the windows properties displaying the AVI file information such as width, height, bitrate etc. But its a small price to pay for saving you resources.

NOTE: Please use caution when using regedit. Improper usage may cause windows to behave imcorrectly. Also, I cannot be held resposible. Backup your registry first.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in