• 1
  • 2
2011-10-26, 00:23
Medlem
majorlazerrs avatar
God afton Flashback!

Hela mitt liv har jag varit oekonomisk, månadspengen kunde ryka på en dag när jag var mindre, har även jobbat en del och slösat lönen på onödiga saker eftersom jag ändå klarar mig på väldigt lite.

Jag läser ekonomi på Handelshögskolan och folk undrar ju varför jag aldrig har pengar (okej om jag är fattig student, men jag har aldrig råd att ta en fika eller liknande för att jag köper såna onödiga grejer och utför impulsköp så fort jag har pengar).

Nu till julen vill jag ändå kunna ge anständiga julklappar till mina nära och kära, och då känner jag att det är dags att börja spara pengar nu.

Har ni några tips på hur man kan sluta göra så många impulsköp?

Köpte t.ex. en iPad förra månaden, har knappt använt den. Är det något fel på mig?
Citera
2011-10-26, 00:27
Medlem
muskelns avatar
Gå till banken, gör ett nytt konto som du lägger undan automatiskt en viss summa per månad.
Svårare än så är det ju inte, lycka till!
Citera
2011-10-26, 00:27
Medlem
Denoms avatar
Klipp kortet. Då kommer du ha svårare för impulsköp.
Citera
2011-10-26, 00:35
Medlem
Tigris.of.gauls avatar
Tänk som "ränta på ränta"? Dvs de 100 kr du bränner på bio eller annan skit idag, kan om du investerar sunt, va värda 1000 när du blir 30! Osv. Plus tänk lite negativt. Tänk om du inte hade ngn som tog hand om dig... Om du var tvungen att fixa allt själv. Förr eller senare kommer det bli så... Och då kommer du uppskatta alla stålar du inte brännt på onödig skit... Lovar!
Citera
2011-10-26, 01:00
Medlem
Ett långsiktigt alternativ kan vara att aktivt intressera sig för sparande, tex aktiehandel el dyl. Då, när du lägger pengar på din hobby, så har du dem kvar!

På kortare sikt: Jag gör alltid en bang-for-the-buck utvärdering i huvudet när jag ska köpa något lite dyrare. Jag omsätter större summor i mindre: tex 6000 kr för en ipad (eller vad den nu kostar) är 100-200 öl på krogen eller oxfilé varje lördag i ett år eller en kaffe på 7eleven varje dag i ett år, osv osv... Tänk alternativkostnad/alternativnytta!

Bor du hemma eller i studentlya kan du ju börja att spara till handpenning på en lägenhet. Börja surfa läckra lägenheter och heminredning, så kommer kanske motivationen att börja spara!
Citera
2011-10-26, 01:32
Medlem
Finans.killens avatar
Som någon sa; gör investering till din hobby.

Tillämpa 24 timmars regeln, om du vill ha något så köp inte, gå hem och fundera i 24 timmar om du FORTFARANDE vill ha det så är det OK att köpa. Det brukar kunna sålla bort 80 % av alla saker man vill ha.
Citera
2011-10-26, 02:40
Medlem
Riddarhusets avatar
Så urbota dumt.
Du kommer att förstå när kronofogden kommer.
Kör på!
Citera
2011-10-26, 09:14
Medlem
PaulPaljetts avatar
Jag var lite som du. Jag började sedan ställa mig frågan kring om det verkligen är värt pengarna att köpa den prylen jag suktar efter. Svaret är oftast "nej" och då låter jag bli, eller avvaktar i alla fall i väntan på att jag skall kunna svara "ja" (har nog inte hänt än).

En iPad hade visserligen varit lite kul att ha ett tag, men behöver jag verkligen en? Nej, knappast. Istället sparar jag dom tusenlapparna och kan då i framtiden istället använda slantarna på mina barn och åka på skidsemester eller något. Elektronik är nog det mest onödiga man kan spendera pengar på för i regel behöver man inte något av det. Varför skall jag ha en iPad när jag redan har en fullt fungerande laptop som löser de behov jag har?

Jag skjuter just nu upp inköpet av en smartphone för jag har redan en telefon som jag kan ringa och sms:a med. Likaså har jag en laptop för surfande och en iPod för musik. Hade en iPhone gjort det lite enklare för mig? Japp, utan tvekan. Är det värt 500kr/månad? Nej, inte direkt.
Citera
2011-10-26, 09:59
Medlem
Antingen har man karaktär och kan avstå de där skitköpen av saker man inte behöver eller så behöver man skaffa sig den karaktären. Klarar man inte det, då är det bara att köra på som man alltid gjort och bränna pengar på skit.

Det är inte mycket mer än så.
Citera
2011-10-26, 10:15
Medlem
Översätt dina inköp i arbetstimmar, jag som kroniskt lat köper inte mycket mer än det nödvändigaste efter den principen.
Citera
2011-10-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majorlazerr
God afton Flashback!

Hela mitt liv har jag varit oekonomisk, månadspengen kunde ryka på en dag när jag var mindre, har även jobbat en del och slösat lönen på onödiga saker eftersom jag ändå klarar mig på väldigt lite.

Jag läser ekonomi på Handelshögskolan och folk undrar ju varför jag aldrig har pengar (okej om jag är fattig student, men jag har aldrig råd att ta en fika eller liknande för att jag köper såna onödiga grejer och utför impulsköp så fort jag har pengar).

Nu till julen vill jag ändå kunna ge anständiga julklappar till mina nära och kära, och då känner jag att det är dags att börja spara pengar nu.

Har ni några tips på hur man kan sluta göra så många impulsköp?

Köpte t.ex. en iPad förra månaden, har knappt använt den. Är det något fel på mig?

Nja jag vet inte om det är någon fel på dig. Däremot så tror jag att det är fel på mig som tycker att det är kul att beundra hur sparkontot växer. Är det impulsköp du gör så kan det vara en idé att skaffa ett konto där det tar någon dag innan du får pengarna. Som handelsbankens räntefond tex, vill jag ta av de pengarna så måste jag vänta till dagen efter och då kanske impulsen har lagt sig för dig och du inser att du faktiskt inte behöver den saken? Eller på bluestep där man kan ha ett sparkonto där man själv kan välja mellan 7 dagar, 30 dagar eller 90 dagar. Alltså så lång tid det tar att få ut pengarna efter en överföring. 7 dagar räcker långt då det gäller att inse att man helt enkelt inte behöver saken i fråga. För mig gör det fysiskt ont att nalla från sparkontot men jag är inte snål för det, mina "nöjespengar" kan jag bränna på skit.
Citera
2011-11-04, 07:55
Medlem
Hej!

Annars så kan man spara pengar på att handla rätt mat
Kolla www.matpriskollen.se
Jämför alla butikers extrapriser.

Riktigt bra sida!

/daniel
Citera
  • 1
  • 2