• 1
  • 2
2011-10-26, 00:23
Medlem
majorlazerrs avatar
God afton Flashback!

Hela mitt liv har jag varit oekonomisk, månadspengen kunde ryka på en dag när jag var mindre, har även jobbat en del och slösat lönen på onödiga saker eftersom jag ändå klarar mig på väldigt lite.

Jag läser ekonomi på Handelshögskolan och folk undrar ju varför jag aldrig har pengar (okej om jag är fattig student, men jag har aldrig råd att ta en fika eller liknande för att jag köper såna onödiga grejer och utför impulsköp så fort jag har pengar).

Nu till julen vill jag ändå kunna ge anständiga julklappar till mina nära och kära, och då känner jag att det är dags att börja spara pengar nu.

Har ni några tips på hur man kan sluta göra så många impulsköp?

Köpte t.ex. en iPad förra månaden, har knappt använt den. Är det något fel på mig?
Citera
2011-10-26, 00:27
Medlem
muskelns avatar
Gå till banken, gör ett nytt konto som du lägger undan automatiskt en viss summa per månad.
Svårare än så är det ju inte, lycka till!
Citera
2011-10-26, 00:27
Medlem
Denoms avatar
Klipp kortet. Då kommer du ha svårare för impulsköp.
Citera
2011-10-26, 00:35
Medlem
Tigris.of.gauls avatar
Tänk som "ränta på ränta"? Dvs de 100 kr du bränner på bio eller annan skit idag, kan om du investerar sunt, va värda 1000 när du blir 30! Osv. Plus tänk lite negativt. Tänk om du inte hade ngn som tog hand om dig... Om du var tvungen att fixa allt själv. Förr eller senare kommer det bli så... Och då kommer du uppskatta alla stålar du inte brännt på onödig skit... Lovar!
Citera
2011-10-26, 01:00
Medlem
Ett långsiktigt alternativ kan vara att aktivt intressera sig för sparande, tex aktiehandel el dyl. Då, när du lägger pengar på din hobby, så har du dem kvar!