2011-10-25, 23:34
Medlem
När vi drycker alkohol och gör saker vi vanligtvis inte brukar göra eller stödja, som att köra rattfull, ringa sitt ex, konfrontera människor vi inte gillar, avslöja saker osv. Är man då modig eller bara dum?
Med andra ord vad är det som alkohol tar fram hos oss, modighet eller dumhet? Blir man dum av alkohol eller bara modig och beredd att möta världen på ett annorlunda sätt?
Senast redigerad av wisedude 2011-10-26 kl. 00:05.
Citera
2011-10-25, 23:39
Medlem
Man blir dum. Om man är modig då inser man eventuella konsekvenser. Om man är full så handlar man bara utan att inse konsekvenserna.
Citera
2011-10-25, 23:40
Medlem
UnknownSources avatar
Dum, helt klart!

Var ligger det modiga i att ringa sitt ex, köra rattfull osv?
Citera
2011-10-25, 23:41
Medlem
Mister-urbans avatar
Alkohol tar bort de inbyggda spärrar vi har (och behöver ha). Det, i kombination med att vår världsbild och vår egen bild av oss själva förändras (förvanskas) så blir det lätt fel.

Vi ringer vårt ex (vafan ska det vara bra för?)
Vi "talar ut" med chefen (herregud)
Vi drygar oss
Vi slåss
Vi snuskar oss

Vi blir egentligen inte dummare tror jag, men inputen är förändrad (skev) och de funktioner som ska hantera inputen är helt eller delvis utslagna så hjärnan gör sitt bästa utifrån det som fortfarande fungerar.

Vi blir heller inte modigare, vi får däremot skygglappar för farorna vilket gör att vi kan upplevas som modigare...
Citera
2011-10-25, 23:52
Medlem
Mr_currys avatar
Jag brukar säga att alkoholen inte förändrar personer utan framhäver deras egentliga "jag". Däremot så betyder det inte att man agerar modigt utan som sagt, snarare dumt.
För övrigt har du helt rätt i att folk kör rattfulla bra mycket oftare under alkoholpåverkan än i nyktert tillstånd.
Citera
2011-10-25, 23:53
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wisedude
När vi drycker alkohol och gör saker vi vanligtvis inte brukar göra eller stödja, som att köra rattfull, ringa sitt ex, konfrontera människor vi inte gillar osv. Är man då modig eller bara dum?
Med andra ord vad är det som alkohol tar fram hos oss, modighet eller dumhet? Blir man dum av alkohol eller bara modig och beredd att möta världen på ett annorlunda sätt?

Man blir inte mer modig av alkohol.
Man blir mindre rädd och kan inte uppfatta konsekvenserna.
Och dummare blir man sannolikt för man inte kan se konsekvenserna.
Förrän dagen efter.
"Va fasen skrev jag på fb egentligen?"

Ingen kritik mot dig utan mot mig själv.
Citera
2011-10-25, 23:55
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_curry
.
För övrigt har du helt rätt i att folk kör rattfulla bra mycket oftare under alkoholpåverkan än i nyktert tillstånd.

Ja nästan alltid
Citera
2011-10-26, 00:24
Medlem
Wheeler88s avatar
Jag säger mod. Du vågar stå för den du är. Som de gamla grekerna och romarna sa "In vino veritas".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in