2011-10-26, 00:36
Medlem
Han får helt enkelt stå sitt kast.
Citera
2011-10-26, 23:48
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Svår nöt på ett sätt...

Han skulle lätt kunna känna sig kränkt över att hans barn får pengarna. Att de får pengar av dig dessutom. Samtidigt är det en riktigt genuint bussig gärning och det finns inte en chans att han någonsin glömmer den.

Är det en vaneförbrytare som brottsoffermyndigheten betalar för (som det verkar vara) så blir han ju helt enkelt belönad för brottet och det är nog inte bara bra eller...?

Du kan väl återkomma till tråden sedan och berätta vilken nivå på skadeståndet det blev, det kanske inte räcker till en pommes frites ens
Citera
2011-10-27, 02:04
Medlem
tryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningscared
Ska du göra det sistnämnda så kan du lika gärna ge honom pengarna. Även om jag tycker det också är en dålig idé.

Håller med där att du kan lika gärna ge tillbaka pengarna sedan om du vill vara en bättre människa o så upp till dig eller om du känner dåligt samvete.

Gör det du känner för och tycker är rätt enligt dig själv.

Jag hade nog gett han 10 lapparna . 10 tusen ändrar inte mångas liv men det kanske får hans liv mot en bättre vändning och det tack vare dig som var utsatt från början .. det är nice
Citera
2011-10-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryd
Håller med där att du kan lika gärna ge tillbaka pengarna sedan om du vill vara en bättre människa o så upp till dig eller om du känner dåligt samvete.

Gör det du känner för och tycker är rätt enligt dig själv.

Jag hade nog gett han 10 lapparna . 10 tusen ändrar inte mångas liv men det kanske får hans liv mot en bättre vändning och det tack vare dig som var utsatt från början .. det är nice

Först och främst får du säkert inte 10k utan hälften. Yrkar man på 10 så får man kanske hälften.

Sen så ska du inte ha dåligt samvete alls. Han har begått brott och pengarna som du får i skadestånd är till för att kompensera DIG för brottet HAN utsatte dig för. Hans barn måste också få klart för sig att man inte gör som pappa för då får man ett straff - annars är risken att de blir ett likadant svin som pappa.

Sen får man hoppas att rättsväsendet låser in denna person ett tag så att han inte har för mycket inflytande på barnen.

Ta pengarna och gör vad du vill med dem. Om du vill ge bort dem så har du gjort en god gärning och kanske känns bra. Du ska INTE tala om för honom att du gjort det - har han inte med att göra.

Jag får känslan av att du är rätt ung och inte riktigt förstår hur världen fungerar. Om du tror att han kommer vända sig om och vara tacksam mot dig och ändra sitt liv så är du väldigt naiv, tyvärr.
Citera
2011-10-27, 18:11
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriteradKossa
(...)
Va tycker ni?
Citat:
Ursprungligen postat av OrakelSpektakel
(...)
Är det en vaneförbrytare som brottsoffermyndigheten betalar för (som det verkar vara) så blir han ju helt enkelt belönad för brottet och det är nog inte bara bra eller...?
(...)
Ovanstående tål att upprepas.
Det är angeläget att rättsväsendets (inkl. målsägarens) hanterande får en preventiv effekt på snubben. Det vill säga; att han drar sunda slutsatser.

Om målsägaren börjar tramsa och trixa kan det få icke önskvärda effekter.
Förslag: Ta upp funderingen med målsägarbiträdet (dvs din advokat). Jag gissar att du får en utskällning.
Citera
2011-10-27, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ovanstående tål att upprepas.
Det är angeläget att rättsväsendets (inkl. målsägarens) hanterande får en preventiv effekt på snubben. Det vill säga; att han drar sunda slutsatser.

Om målsägaren börjar tramsa och trixa kan det få icke önskvärda effekter.
Förslag: Ta upp funderingen med målsägarbiträdet (dvs din advokat). Jag gissar att du får en utskällning.

Jag försökte ta upp det lite diskret med min advokat, men han tänker verkligen BARA juridisk och inte moraliskt överhuvudtaget! Han sa, "Ja men klart som fan du ska ha pengarna för i helvete! Han hade kunnat döda dig!" . Så dunkade han mig i ryggen och sa, "det löser sig ska du se", och viftade bort mig. Han är riktig sån här gangsteradvokat som går runt i backåtslickat, tjock om magen med präktiga kostymer, skor och guldklocka o kedjor mm. Han bryr sig verkligen inte ett skit om att vi håller på att förstöra ekonomin för någon som kanske inte är Guds bästa barn men han är ju fan in hin håle själv precis och två barn har han också! Det känns så fel.....
Risken för reprisalier minskar väl antagligen avsevärt också om jag ger tillbaka skiten?
Citera
2011-10-27, 23:13
Medlem
Citat:
Jag försökte ta upp det lite diskret med min advokat, men han tänker verkligen BARA juridisk och inte moraliskt överhuvudtaget! Han sa, "Ja men klart som fan du ska ha pengarna för i helvete! Han hade kunnat döda dig!" . Så dunkade han mig i ryggen och sa, "det löser sig ska du se", och viftade bort mig. Han är riktig sån här gangsteradvokat som går runt i backåtslickat, tjock om magen med präktiga kostymer, skor och guldklocka o kedjor mm. Han bryr sig verkligen inte ett skit om att vi håller på att förstöra ekonomin för någon som kanske inte är Guds bästa barn men han är ju fan in hin håle själv precis och två barn har han också! Det känns så fel.....
Risken för reprisalier minskar väl antagligen avsevärt också om jag ger tillbaka skiten?
Tvärtom, risken för att du blir utsatt för nya brott ökar. De ökar för att du då ger gm en form av kontakt med dig plus att gm förstår att du är en snäll, empatisk medmänniska som lätt kan utnyttjas.
Citera
2011-10-27, 23:26
Medlem
Von.Larssons avatar
Ts, du är en stor människa. Att känna avsky och hat kan vem som helst göra. Men det krävs en storsinthet över skyarna för att kunna förlåta.

Jag skulle nog behållit pengarna själv, men då känner jag att jag inte är lika storsint som dig. Skänk bort dom till valfri organisation om du känner att det är det rätta.

Det är sådana som dig som är vardagshjältar och ett ljus i mörkret i denna dystra tillvaro.
Citera
2011-10-27, 23:47
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Tack för svaret. Lite speciellt att du fått en backslicksnubbe. Brottsmålsadvokater är inte sällan väldigt aparta i sin framtoning.

Men du! Läste du och verkligen förstod hela mitt förra inlägg?
Citera
2011-10-28, 01:19
Medlem
KakorPlusMjolks avatar
Citat:

Jag tycker att du ska säga att du vill sätta in pengarna på ett bankkonto som är avsett för GM:s barn. Men dom ska inte kunna röra pengarna på kontot tills dom är myndiga. Banken fixar sånt.

Vem vet kanske din goda avsikt får GM att tänka två eller tre gånger extra i efterhand på vad han egentligen har utsatt hederliga människor för? Jag tror nog att det kan ge honom en tankeställare.

Om han inte är totalt genomrutten, vilket han inte verkar vara enligt dig... Men om så ändå är fallet har hans barn ändå inte gjort dig något illa, du tar bort risken för att GM vill hämnas, och om du ändå inte behöver pengarna så varför inte?

Uppdatera gärna tråden och berätta vad som händer!
Citera
2011-10-28, 01:42
Medlem
Innan en moralisk bedömning kan göras måste vi veta VAD han gjorde, hans uppsåt och andra omständigheter.

Varför känner du sån sympati med GM? Har du kanske nån sorts del i att situationen uppstod, tex? Etc.

Om han däremot begått ett brott med berått mod och det inte finns några förmildrande omständigheter är du en jävla *****, klart han ska straffas och konsekvenserna av hans handlingar skall HAN stå för. Det är det enda rätta. Dessutom "sabbas" inte hans ekonomi bara så där över 10K. Men jag KAN sympatisera med hur du tänker, OM det finns mer till historien än som du har berättat, vilket det tycks mig att det finns. Så, lite mer kött på benen. Jag kan förstå din tankegång men den är bara giltig under vissa omständigheter.
Citera
2011-10-28, 17:32
Medlem
Vill tacka för alla svaren och jag har läst igenom alla era inlägg ett flertal gånger o överväger vad jag ska göra! för o tydliggöra lite så är hans barn i princip redan myndiga o de verkar inte vara några höjdare heller då de var med sin pappa då han utförde detta brott. brottet i sig är (grovt) olaga hot. med ett vapen som sagt. jag har ingen tidigare koppling till GM utan hans gärning uppstod i o med att jag hade tillrättavisat honom (med ord) några minuter tidigare då han betett sig dåligt mot en annan helt utomstående person som jag inte heller har någon koplling till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in