• 4
  • 5
2011-12-05, 08:43
Medlem
johnjohns avatar
Jag tycker du köper att vapen för pengarna och skjuter hans barn.
Citera
2011-12-08, 23:35
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriteradKossa
Varför? Förstår verkligen inte det? Visar ju bara att jag inte vill ha pengarna, att pengarna har gått till något bra, att vi alla egentligen bara vill ha fred och kärlek på denna jord
1. Fotboll handlar inte om fred och kärlek annat än för ett mycket litet fåtal.
2. Att du och han förlikas och blir polare är ett projekt som har rätt mycket uppförsbacke hur lockande det än är. Just därför är det bra att vara försiktig och räkna med att allt som kan missuppfattas eller gå fel också gör det.
3. Visa en fotbollsfarsa att man passat stålarna till något projekt som i alla fall sägs gå till behövande söta barn är till 99% som att elda upp pengarna framför ögonen på honom.
4. Det har nu framkommit i tråden att han i sin tankevärld gnisslar tänderna över att du är den präktiga korrekta killen på den goda sidan, och att just det har kommit att stämpla honom som en utåtagerande impulsiv dåre. (vilket han också är måste vi väl säga, och det får honom att gnissla tände ännu mer).

Lägg därtill att i mitt inlägg #31 försöker jag förklara hur folk reagerar när de fråntas möjligheten att gottgöra något. Jag säger det igen, det verkar inte som att du bara vill ge honom tillbaka sina pengar det verkar som att du vill säkerställa att du inte ska gå att klandra. Är det verkligen för GM's skull du vill göra detta utan avseende på vad det gör för ditt sinnelag eller din möjlighet att förklara för folk vilka turer som gått?
Om du gör detta helt osjälviskt så måste du ändå vara riktigt naiv för att tro att det hos honom faller i god jord att du skänker motsvarande belopp till välgörenhet.

Har du kollat om du kan säga att du inte längre vill ta emot pengarna så att någon han inte hatar får informera om att du släppt skadeståndskravet? Om du sedan snackar med honom någon vecka efteråt finns kanske bättre möjligheter till ett bra avslut.
Citera
2011-12-09, 15:50
Medlem
Först och främst tycker jag att du ska vänta och se OM skadeståndspengarna kommer från hans egen ficka... Känner till en del fall där skadestånd inte betalats av gm och istället betalas brottskadeersättningen av försäkringsbolag (via hemförsäkringen) eller brottsoffermyndigheten.

Så hur hade du tänkt dig då? Ge honom 10 000kr som en liten gåva för att han hotat dig och kört efter dig med ett vasst föremål? Dom pengarna KAN ju komma från brottsoffermyndigheten (som får statlig stöd)! Klart han INTE ska ha dom pengarna, det han gjorde var fel och enligt mig inget oskyldigt litet bråk som gick för långt. Klart han måste känna av konsekvenser av sitt handlande! Förmodligen har han dessutom ett kasst beteende utanför planen också, eller hur?

Har du gott om pengar och känner att du inte vill behålla pengarna så skänk dom till välgörenhet, kanske finns något förbund som förebygger våld och hot mot domare?
Citera
2011-12-13, 13:48
Medlem
DOMEN
Kul. 7000 :- skadestånd plus 80 á 200 dagsböter (16 000 totalt!)... wtf!? Han tog bara upp en yxa... han misshandlade inte mig.
Domen är en jäääääääävligt hård ekonomisk dom, framför allt mot en buss/spårvagnschaufför. Lägg till att han får betala några lax extra för advokater, brottsoffersfonden mm.. fyfan!
Citera
2011-12-13, 23:35
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriteradKossa
DOMEN
Kul. 7000 :- skadestånd plus 80 á 200 dagsböter (16 000 totalt!)... wtf!? Han tog bara upp en yxa... han misshandlade inte mig.
Domen är en jäääääääävligt hård ekonomisk dom, framför allt mot en buss/spårvagnschaufför. Lägg till att han får betala några lax extra för advokater, brottsoffersfonden mm.. fyfan!
En professionell bussförare som kör 70 km/h på en huvudled som visserligen är inom tätbebyggt område (=50 km/h) och där det finns ett högt räcke mot gång&cykelbanan samt mittbarriär mot mötande trafik blir dömd till 3000 spänn ungefär. Därtill kan han inte vara handledare för privat övningskörning de närmaste 5 åren. Detta utan att någon känt sig hotad och behövt larma polis, och utan att ha utsatt någon för risker annat än på papperet.

Jag är van vid att försöka lugna ned alla blodtörstiga mobbare som jämt och ständigt står och skriker efter hårdare straff, trodde inte jag skulle bli den som säger att det inte är för mycket. Jag skulle nog säga att domen är rimlig, men då har jag ifs inte sett situationen med yxan framme. Det är väl just där svårigheten finns även för rätten, de kan bara få situationen beskriven. Hoppas framställningen var adekvat, jag kan bara konstatera att det finns åtskilliga misshandelsdomar där det finns ganska bra förklaringar till misshandeln. Men nu har du beskrivit hur GM sitter och flinar spefullt i rätten.... är det så kan det kanske snarare vara så att han flinade till sig en lax extra?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in