Flashback bygger pepparkakshus!
2011-10-25, 18:46
Medlem
My©s avatar
Hej,

Var i Umeå i helgen och stötte av en händelse på ett recept på älgmule. Det var älgmule, med älgkinder, taggsvamp och lingon.

Om jag ska vara ärlig så blir jag smått äcklad när det står i ett recept "skär bort näsborrarna" men vad vet jag? Folk äter de märkligaste saker...

Så, fråga: Någon som ätit älgmule? Eller någon mule? Vad är det för konsistens? Hur tillagades det? Stekt, kokt? Annat?? Vad smakar det egentligen (och säg nu inte kyckling! )

Den enda tråden jag hittade på FB om älgmule handlade om hundar som fick älgmule som belöning och tyckte det var gott. Om Admin tycker att denna tråd passar där så ber jag om ursäkt och hoppas att detta inlägg flyttas dit...

Nyfiken är jag i alla fall! Hoppas nån kommer med ett vettigt svar!

/My©
Citera
2011-10-26, 09:49
Medlem
Torde vara ungefär detsamma men jag vet en som lagade till komule o huvud.

Skar bort kött från ett kokat huvud, mulen var fetare o behävdes till denna rätt. Lagades med olika rotsaker och diverse kryddor. Smakade en gaffel (bara tanken äcklade mig)
Den smakade som en fetare gryta av nötkött.

Jag åt inte upåp då tanken spärrade mig
Citera
2011-10-26, 10:43
Medlem
Geniets avatar
Om man kokar den med gul lök, rotselleri, morot, lagerblad, hela vitpepparkorn och salt under lång tid (flera timmar) blir den säkerligen mycket god, rensa den från brosk, fett m.m. så att närapå enbart kött ligger på tallriken.
Servera med rotmos och olika sorters senap. Någon kraftig öl till.
Jag blir riktigt sugen, fasen vad gott, undra var man kan få tag på en mule
Citera
2011-10-26, 15:05
Medlem
christerys avatar
Det var nåt nytt, har jagat älg i några år och det enda man gör med skallen är att koka den köttfri och hänga upp den på väggen om det är horn på den... Har inte provat älgkind heller ifall nån undrar. Köttet från halsen blir köttsoppa till älgfesten, resten (uppåt/i färdriktningen) kastar vi. Nja, tungan tas tillvara.
Citera
2011-10-26, 16:39
Medlem
StigAllans avatar
Mina hundar gillar älgmule, själv skulle jag undvika att äta en sådan.
Tror inte att det är många som vill äta det vita brosket eller fettet under mulskinnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in