2011-10-26, 05:16
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
??

Varför skriver du så när du säljer 4or för sjukt överpris? Jaja, bra inlägg iaf.
Har hänt extremt fåtal gånger då jag kommit över en mindre mängd med riktigt bra röka. Det bruna jag hade när jag bara sålde lite för skojs skull var man helt sänkt på i 4-5 timmar, och då hade jag knappt ens rökt ett halvt gram. Det betalade folk med glädje 150kr/g för. Annars har jag i stort sett hållit mig till 100kr för 0,8g.
Citera
2011-10-26, 05:37
Medlem
Det är inte värt att skita ner sig för några lappar TS. När det lönar sig dvs du slipper jobba då är det värt att ta risken.
Citera
2011-10-26, 10:34
Medlem
Enigms avatar
I min mening är det inte värt att sälja röka om man inte odlat det själv eller slänger iväg större mängder. Har du köpt ett bra hegge som är värt att röka som du ska sälja av för 100 kr grammet så tjänar du inte mer än ca 30-40 kronor per gram du kränger iväg, max.

Om du röker själv så kan du säkert finansera ditt eget bruk och lite till men om du tycker det är värt risken att hamna i fängelse är upp till dig. Du kommer inte bli rik på att kränga femmor med röka som du köpt i andra hand.

Sen är det ju andra saker som tillkommer, typ folk som ringer mitt i natten lite småfulla och undrar om de kan köpa en bit. Folk som kommer förbi så gott som dagligen beroende på hur stor kundkrets du har osv.

Sammanfattat: Du blir inte rik på att sälja om du inte går in för det. Som oftast försvinner även drogpengar lika snabbt som de kom in. Har du tur åker du inte fast. Har du mer tur kanske du kan dra någon extra 1000-lapp eller två i månaden.
Citera
2011-10-26, 10:58
Medlem
hoodrobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovetheh3rb
Hej!
Jag har rökt sedan cirka 1 och ½ år tillbaka och har många gånger tänkt på att börja sälja.
Eftersom jag är "etablerad" rökare och i stort sätt alla jag umgås med är stoners så bör jag ju gå med vinst? Här där jag bor Får man en femma för cirka 600kr Detta betyder att en langare får in cirka 12000 per Hg. Jag har flera kontakter som kan fixa billiga men sketna heggen och några som kan fixa riktigt fett weed för ett helt okej pris. De riktigt sköna hg:na ligger på cirka 6-7 tusen. detta betyder att jag köper "en" femma för 300. Vad bör jag ta för en 5:a ?
Tänker om jag tar cirka 500kr för en 5:a så bör ju efterfrågan öka eftersom det är billigare än "vanligt"
Bör jag tänka på att inte sälja på någon annans revir?
Vart bör jag förvara min stash? ska jag ha det hemma eller i en gömma i skogen?
tips uppskattas

Att börja beckna är i princip alltid en dålig ide. Bor du dessutom i en stad/område där det finns konkurrens är det en riktigt usel ide då du kan få ett otrevligt hembesök av någon av dina mindre trevliga konkurrenter.

Men om du nu börjar beckna så var beredd på att ditt liv kommer bli ganska mindre soft eftersom du kommer bli nojig för att torska och eftersom det rör sig om röka kommer du inte ens tjäna så mycket på det. Det är helt enkelt inte värt det.
Citera
2011-10-26, 11:03
Medlem
hoodrobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Sedan några månader tillbaka valde jag att börja sälja. Det började med att jag fick tag i riktigt bra hasch som jag fick för 120kr/g och sålde vidare för 150kr/g. Jag hade inte avsikt att sälja det från början, men jag köpte 15-20g åt gången till mig själv, och sedan krängde jag av lite när det blev efterfrågan.... fortsättning.

Precis så blir det ofta. Hade inte ens läst din text när jag postade mitt lilla inlägg men din berättelse bekräftar det bara. Spot on som sagt.
Citera
2011-10-26, 11:18
Medlem
Jag håller med Enigm; en potentiellt betydelsefull aspekt i denna kontext är att många som börjar beckna ökar också deras brasskonsumtion ganska markant, vilket inte är så konstigt med tanke på den plötsligt ökade tillgängligheten. Jag vet själv exempel på dealers som började röka så pass mycket att 10-15 gram på en vecka gick upp i rök utan problem. Om man då antar att ett hegge schysst brass kostar 7000 spänn och att man lyckas sälja av alltsammans på en vecka så blir förtjänsten 3000 spänn, förutsatt att man säljer för 100 spänn grammet. Men, börjar man röka så pass mycket som jag nyss nämnde försvinner ju hälften (eller en tredjedel) av förtjänsten på det egna bruket. Hela businessen har helt plötsligt börjat handla om att finansiera den egna konsumtionen, och då kan man verkligen fråga sig om risken är värd allt arbete det tar att omsätta hela konkarongen.

Sedan handlar det ju naturligtvis hur snabb man är på att sälja, en vecka för ett hegge kanske är mycket i detta sammanhang; jag har ingen erfarenhet själv. Men man måste ju kränga fem heggen i månaden för att få ut 15 000 i ren vinst (förutsatt att man inte röker själv), vilket ungefär motsvarar vad en vanlig ICA-expedit tjänar efter skatt. Klarar man inte att sälja mer än så, skulle jag själv tycka att ett vanligt kneg vore att föredra; visst, du slipper säkert att arbeta heltid – vilket säkert enligt många är en stor fördel – men du slipper att vara kriminell, och det är lättare att skaffa boende och ta banklån om du har en vit inkomst att redovisa.

Är det däremot inga problem att omsätta en sådan mängd per månad, eller mer för den delen, kan man ju klart konstatera att arbetet som brasskurir har sina ekonomiska fördelar. Men jag tror tamejfan att för att göra det möjligt att sälja så pass mycket så måste man dras med en enorm risk såvida att man inte har en bred kompiskrets som röker utav bara helvete; för annars är nog risken stor att man måste sälja till folk man inte känner.

Ett bra exempel på en lyckad affär jag känner till gjorde min före detta granne. Han bodde på källarplanet och hade en odling i ett rum längst in i lägenheten. Han var riktigt ambitiös; han hade riggat upp ett tält med kolfiltrerad ventilation, starka UV-lampor och vattenslang indragen från badrummet. När han visade mig odlingen var det strax innan det var dags att skörda. Han berättade för mig att ingen annan visste om vad han höll på med, och då hade han ändå hållit på i några månader. När jag senare hälsade på honom, bara ett par dagar senare, hade han skördat och sålt av alltsammans på en och samma gång. Hur stor skörden blivit och vad han fick betalt per gram, det vet jag inte, men på en kväll hade han tjänat 22 000 spänn med minimal risk för att åka fast. Och då hade han mycket brass över för eget bruk. Inte så illa för att stå och fippla lite med ett par plantor varje dag efter jobbet! Rent vinstmässigt överträffar det naturligtvis inte de i denna tråd som lyckats dra in 2000-3000 spänn varje dag, men detta är bättre på många andra sätt; mycket liten risk att åka fast (personen han sålde alltsammans till var någon han kände och litade på), man får en massa brass att röka, man kan ha ett kneg vid sidan av odlingen och man behöver inte harva runt hela länet för att sälja till tveksamma dudes. Och till på köpet så får man ett växande affektionsvärde för odlingen som växer för var dag som går…

Vad säger ni andra? Jag tycker att detta är oslagbart!
Citera
2011-10-26, 11:29
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Lycka till med affärerna och lyssna verkligen inte på idioter här som säger att du ska ge mindre (0,8 per betald 1g).
Citera
2011-10-26, 16:57
Medlem
Klammelarss avatar
Har ocksa sàlt ett litet tag, men slutate eftersom jag var tvungen att flytta.

Som manga andra i denna tràden har sagt sa ska du verkligen fundera över om det är värt risken.
Om du tycker det är värt risken sà borde du börja med att köpa smà mängder först (20-35g) och se hur fort du blir av med det. Om du märker att efterfràgan finns sà säg till dina kunder att du kommer vara "online", elr hur f*n man vill kalla det, om nagra dagar igen sà att du blir av med ditt stash sà fort som möjligt. Börja inte med att köpa en platta, det gjorde jag och det tog mer än en mànad(!!) för att bli av med det och jag rökte alldeles för mkt under denna tiden.
Samtidigt borde du tänka pà för hur mkt du vill sälja det. Skit i att du màste sälja det för 100kr/g... Det är ju bara normalt att man betalar en högre summa av en produkt som är bra kvalité. Bättre kvalité = mindre dope i joppen och det därmet betyder att det till och med haller längre en standard/skit röka.

Ex. Om jag köper en femma med vanligt standart gräs, sà slänger jag i 0.6g för att bli hög, dvs man har typ 8 joppar. Men om jag har bra 4,1g bra röka som jag köpte för 500 sà maste jag bara slänga i 0.3g för att bli ordentligt stukad och dà har jag 13 joppar för en femma jag köpte. Makes sense right?

Säg alltid till dina kunder om att det är mindre i pàsen om det nu är sa att det är bra kvalité. De ska ju inte känna sig blàsta för dà kommer du förmodligen inte ha denna personen som kund längre.
Samtidigt borde du alltid komma i tid och inte làta dina kunder vänta längre, finns ju inget värre när man är tvungen att vänta pà en langare ute i kylen...
Skaffa en billig mobil med kontantkort och spara inga nummer, förutom dina bästa kunder

OT: Langa med horse istället, mycket mera pengar i det
Citera
2011-10-26, 17:15
Medlem
chrzkvs avatar
Kamma till dig och raka av dig moppemuschen.
Skaffa en fet utbildning samt ett välbetalt jobb och odla själv istället.

Då har du en hög fast inkomst + att du alltid har en stor mängd gratis röka liggandes som är utav högsta kvalité.
Senast redigerad av chrzkv 2011-10-26 kl. 17:20.
Citera
2011-10-26, 18:19
Medlem
Flusons avatar
Börja inte beckna om du ska sälja femmor för 600.
Citera
2011-10-26, 20:30
Medlem
CokaColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av encap
The Crash has it. Du måste veta att "beckna", är inget man bara börjar göra. Det är ingen impulsidé som du kan sätta i verk bara för att du ser att det finns pengar bakom. Det är så mycket faktorer som spelar in huruvida du blir en bra kran eller ej.

Utöver Crash's tips... Tänk. Varje jävla steg du gör ska vara fruktansvärt strategiskt, genomtänkt och smart.

Sälj inte till vem som helst. Många är idioter. Kan inte hantera pressade situationer, går direkt in i polisens fällor etc. Det är där många åker. Man blir nergolad för att man sålt till amatörer helt enkelt.

Du kan spara telefonnummer på bra kunder i en krypterad container på datorn, som du sedan kan importera lätt när du byter telefonnummer.

Ha ett bra ställe för ditt gräs.

Och... Sluta ge tips på att han ska ta överpris. Det är bara skit och håller inte i längden. Girigheten kommer knäcka dig. 500kr för 5 gram, hur kan inte det vara en bra inkomst? Fixa bra inköpspris. Ge hela gram. Tänk långsiktigt för i helvete.

Finns mycket att tänka på. Du är nog inte redo om du ens behöver göra en sån här tråd tyvärr. Och definitivt inte med ett flashback nick som "lovetheh3rb". Den mentaliteten ska inte finnas hos en dealer oavsett hur bra gräs är.

Sån här business är självständig och eget tänk. Du måste ha en plan, som man alltid behöver om du ska gå i någon kamp mot lagens långa arm.

Nu har jag aldrig dealat själv. Tur att det inte är så svårt att tänka.

Edit:

Det är torrt gräs han ska sälja från allra början, dvs bra kurerat, och inte blött? Noll koll...

Nu talar jag om TORRT gräs, alltså, du smeker en bud lite lätt och den smulas ner till mjöl, det är inte rätt. Weed är en fucking färskvara ditt dumhuvud. Och ja, en platta kan gå från dunder till standard på 4-5mån.
Citera
2011-10-26, 22:18
Medlem
Dysfunktions avatar
I slutändan lönar det sig aldrig att beckna, oavsett om man lovar sig själv att bara sälja till vänner. Girigheten tar över och det är fel, det är girighet som orsakar död och hat i världen... håll dig borta från den.

bless
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in