2011-10-25, 17:22
Medlem
Doktor_Blys avatar
Jag har precis slängt ut IPCop ur routerburk och installerat ClearOS som alternativ istället då dess funktionalitet tilltalar mig bättre. Installationen gick smärtfritt och efter några om och men så kom jag även in i webbgränssnittet för att konfigurera allt. Då jag var tvungen att ställa in IP-inställningarna själv så förstod jag att DHCP-servern inte var aktiverad, så körde manuellt in inställningarna jag konfigurerat vid installationen.

Eftersom jag inte nådde internet (samt att fler datorer i hushållet delar på linan) så aktiverade jag DHCP-servern, samt ändrade mitt interna interfce från Static till DHCP. Omedelbart efter detta tappade jag anslutningen helt. Kommer varken åt internet eller ClearOS, har provat med automatiska inställningar för nätverksanslutningen (vilket fungerar vid en defautinstallation av IPCop), samt testat samma inställningar som innan med skillnaden att jag valde en annan privat adress, testat en annan gateway IP då jag ögnade ett "1.0" istället för "1.1" som jag ställt in men utan någon success.

Kan jag på något sätt få kontakt med ClearOS igen, eller behöver en ominstallation göras? Om ja - hur ska jag göra vid nästa installation för att undvika detta problem igen? (vill alltså att samtliga datorer ska få en IP-adress tilldelad automatiskt).

Stort tack på förhand! Hoppas på svar inom kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in