2011-10-25, 16:25
Medlem
Bmw 525 från 2002 (E39)

Som rubriken lyder så är bilen importerad från Italien, servicebok fick jag inte med vid köpet av bilen.
Nu har jag köpt servicebok från BMW i sverige (Serviceboken är italiensk, DVS står på italienska)

Min fråga är, är det möjligt att se om serviceboken är köpt i efterhand?

MVH
jaffe
Citera
2011-10-25, 19:02
Medlem
Emystias avatar
Du har alltså begärt ut service protokoll på dina bil från italien eller?
Citera
2011-10-25, 20:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Nej. Inte på artikelnummer iaf.

Den servicebok du köper är identisk med den som följde med bilen när den var ny.

Stämplar bör gå att få tag i. Kolla med BMW i Italien de bör kunna få fram vilka som gjort service på bilen.
Citera
2011-10-26, 06:28
Medlem
Jo har redan pratat med BMW i sverige som har tagit reda på hur bilens servicehistorik hos BMW är gjord... Jag är inte speciellt sugen på att lägga in svenska BMW stämplar, nästa person som ska köpa bilen kommer typ att garva mig i ansiktet.. Så det blir troligen besöka italien nästa sommar.

Kan man på något sätt ringa BMW (Sverige) och uppge chassinummer för att få veta om man har beställt en servicebok till den bilen?
Citera
2011-10-26, 07:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Nej.

Servicebok är en vanlig artikel, den beställs genom det ordinarie systemet.
Finns ingen extra koll på dessa.

Alla ÅF som använder Kobra kan se VAR (vilken ÅF alltså) din bil köpt saker någonstans.
Dock inte vad för sak eller service du köpt.

Det är upp till den ÅF som sålt saken till dig att hålla tyst om vad du köpt.
Vilket de oftast gör.
Citera
2011-10-26, 07:14
Medlem
actionbents avatar
Vem läser serviceboken längre? Fusket är så utbrett att tillverkarna går över på elektroniska serviceböcker för att man ska ha en chans att ha koll på om servicen är gjord.
Beställ en egen stämpel och sämpla in i boken som alla andra med import bilar gör.
Citera
2011-10-26, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej.

Servicebok är en vanlig artikel, den beställs genom det ordinarie systemet.
Finns ingen extra koll på dessa.

Alla ÅF som använder Kobra kan se VAR (vilken ÅF alltså) din bil köpt saker någonstans.
Dock inte vad för sak eller service du köpt.

Det är upp till den ÅF som sålt saken till dig att hålla tyst om vad du köpt.
Vilket de oftast gör.

Okej, då hoppas jag att inte dom kan ta reda på det. BMW vägrade nämnligen att sälja serviceboken om inte jag angav chassinummer. Därför kändes det lite som att det går att ta reda på vart serviceboken kommer ifrån
Citera
2011-10-26, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Vem läser serviceboken längre? Fusket är så utbrett att tillverkarna går över på elektroniska serviceböcker för att man ska ha en chans att ha koll på om servicen är gjord.
Beställ en egen stämpel och sämpla in i boken som alla andra med import bilar gör.

Det hade ju varit det enklaste alternativet, men IOM att den har en hyffsad service historik så känns det som att man lika gärna kan ta det svårare alternativet.... Eller vad tycker ni? Ska man köpa en stämpel själv och börja kladda? Vart finns isåfall stämplar att köpa?
Citera
2011-10-26, 11:24
Medlem
MDMAfags avatar
Är det överhuvud taget lönt att lägga den tiden på en 10år gammal bil?
Du kanske kör bilen ytterliggare några år och då är det ganska meningslöst. Visst, kommer du kanske få lite mer om du har en fullstämplad servicebok men det kommer vara marginellt om man även tar in det faktum att bilen är importerad. Jämför dessa extra kronor med tiden som du får lägga ner på att fixa en ny bok så inser du nog att det inte är lönt.
Citera
2011-10-26, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAfag
Är det överhuvud taget lönt att lägga den tiden på en 10år gammal bil?
Du kanske kör bilen ytterliggare några år och då är det ganska meningslöst. Visst, kommer du kanske få lite mer om du har en fullstämplad servicebok men det kommer vara marginellt om man även tar in det faktum att bilen är importerad. Jämför dessa extra kronor med tiden som du får lägga ner på att fixa en ny bok så inser du nog att det inte är lönt.

Det är ju också sant, men nu är ju boken redan inköpt.. Tror nog nästan att jag köper egna stämplar och skriver in dom.. Kostar inte speciellt mycket tid och stämplar lär inte vara dyra..
Citera
2011-10-26, 14:34
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaffe
Okej, då hoppas jag att inte dom kan ta reda på det. BMW vägrade nämnligen att sälja serviceboken om inte jag angav chassinummer. Därför kändes det lite som att det går att ta reda på vart serviceboken kommer ifrån

Nytt beteende isf. Var inga sådana krav för ett par år sedan.
Har du svenskt regnr?
Citera
2011-11-14, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nytt beteende isf. Var inga sådana krav för ett par år sedan.
Har du svenskt regnr?

Jajjemensan.. Svenskt reg nummer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in