Flashback bygger pepparkakshus!
2011-10-25, 15:48
Medlem
Är det någon som gjort en prövning och kan berätta lite hur det går till (eller är det kanske olika från skola till skola?) Ex. Matematik, får du ett NP eller gör läraren sitt eget prov och har ni någon kontakt innan?

Språk, får du en gloslista etc? Finner inte ngn information om detta fån min kommun.

Varför inte bara berätta vilket mne du gjorde prövning i, vilket betyg du startade, fick, hur lång tid det tog dig etc.

Viktig fråga för mig så hoppas på svar.
Citera
2011-10-25, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crayola
Är det någon som gjort en prövning och kan berätta lite hur det går till (eller är det kanske olika från skola till skola?) Ex. Matematik, får du ett NP eller gör läraren sitt eget prov och har ni någon kontakt innan?

Språk, får du en gloslista etc? Finner inte ngn information om detta fån min kommun.

Varför inte bara berätta vilket mne du gjorde prövning i, vilket betyg du startade, fick, hur lång tid det tog dig etc.

Viktig fråga för mig så hoppas på svar.

Hej!

Håller precis på att tenta av engelska på gymnasiet, och jag får göra prov som liknar de nationella, om det inte rent utav är nationella prov. Jag testas i hörförståelse, läsförståelse, en muntlig del och en skriftlig del, där man ska skriva en uppsats. Dessutom ska jag testas på realia, men det tror jag inte att det blir av. Jag tentar av både En A och B, och med ett delprov kvar ser det ut som att jag får MVG. Jag började någon gång i september, och ska ha sista provet om ungefär en vecka. Jag fick inget att plugga på, utan bara några datum när det kommer att vara prov, och vilket prov det är. Varje delprov tar ca 1-2 timmar, beroende på vilken del du gör

Jag ska dessutom tenta av ett par steg franska, och då fick jag helt enkelt kurslitteraturen som jag kan använda till att repetera.

En kompis till mig har tentat av matten, och han gjorde ett vanligt NP.

Om du går i en gymnasieskola, prata med lärare/rektor. Annars skulle jag tippa att det är till komvux du får vända dig.
Citera
2011-10-25, 20:33
Medlem
lighten-ups avatar
Sök på "prövning" eller "särskild prövning" så hittar du en del trådar som kan hjälpa.
Citera
2011-10-25, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argh-Bjornie
Hej!

Håller precis på att tenta av engelska på gymnasiet, och jag får göra prov som liknar de nationella, om det inte rent utav är nationella prov. Jag testas i hörförståelse, läsförståelse, en muntlig del och en skriftlig del, där man ska skriva en uppsats. Dessutom ska jag testas på realia, men det tror jag inte att det blir av. Jag tentar av både En A och B, och med ett delprov kvar ser det ut som att jag får MVG. Jag började någon gång i september, och ska ha sista provet om ungefär en vecka. Jag fick inget att plugga på, utan bara några datum när det kommer att vara prov, och vilket prov det är. Varje delprov tar ca 1-2 timmar, beroende på vilken del du gör

Jag ska dessutom tenta av ett par steg franska, och då fick jag helt enkelt kurslitteraturen som jag kan använda till att repetera.

En kompis till mig har tentat av matten, och han gjorde ett vanligt NP.

Om du går i en gymnasieskola, prata med lärare/rektor. Annars skulle jag tippa att det är till komvux du får vända dig.

Vilket betyg tentar du upp från? Och hur är motivationen för dig? Behöver du btygen till en högre utbildning sen? Och är det samma lärare du hade som genomför även dessa prov?

Har använt sökfunktionen men inte lyckats finna svar på dessa frågor.

Också, hur mycket tid lägger du ned på detta? Har du kontakt med läraren (som franskan, har du fler än 1 träff - slutprov) etc

Kul om du skriver lite tankar angående detta då jag själv funderar på att göra prövning för att nivåhöja mina betyg.
Citera
2011-10-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Sök på "prövning" eller "särskild prövning" så hittar du en del trådar som kan hjälpa.

Ingt matnyttigt, dvs, ingen som skriver hur det fungerr, om de upplever det stressigt, exakt hur mycket de får veta innan etc.
Citera
2011-10-26, 00:52
Medlem
Hej, min kompis gjorde en betygsprövning i matte b bara för att hamna i båda grupperna (varför inte liksom).

Du får ett NP prov som är rätt lätt, du får hur mycket tid som helst och det fanns typ 6-7 MVG-uppgifter varav du behövde klara 1-2 för ett MVG. Du har sedan ett muntligt moment när du snackar med en annan person om något relaterat till kursen. Min kompis skulle analysera kurvan av en andragradsfunktion, lätt som en plätt. Han fick MVG väldigt lätt (han hade mvg i alla mattekurser utom matte b i gymnasiet).
Citera
2011-10-26, 22:12
Medlem
Koudelkas avatar
Jag prövade franska och japanska steg 3 på gymnasiet, dock inte för att höja betyg utan för att få betyg i kurserna. Ville ha meritpoäng och bevis på att jag kunde språken så väl.

För franskan kunde man ladda ned lite anvisningar (du ska kunna skriva/prata om ~) och förslag på lärobok man kunde låna. Hade ingen kontakt med läraren innan. Jag tyckte läroboken var tråkig och läste mest ur en lättläst bok, skrev dagbok, hade också en bekant som talar rätt bra så jag fick lite muntlig övning. Jag var riktigt orolig att det skulle komma något gigantiskt prov på glosor ur boken, tack och lov delade läraren min uppfattning av att kunna varenda glosa i boken inte var det viktigaste utan jag fick göra lite enkla läsförståelseövningar och uppsatsskrivning.
Den skriftliga delen var i aulan tillsammans med andra som prövade. Den muntliga bestämde vi tid för samtidigt som jag skrev, samma dag. Minns inte mycket av den.

Japanskan fanns det inga anvisningar för, bara läroboken. Samma procedur där, fast jag hade haft läraren tidigare. Hade knappt tittat i läroboken innan prövningen så jag var riktigt stressad över det (grammatiken och tecknen kunde jag men glosorna var det värre med), tur nog var provet knappt steg 2-nivå... det muntliga var jobbigt, skulle prata 10 minuter själv om mitt liv och jag hade inte riktigt fattat uppgiften (vissa japaners svenska ). Det var rätt ofta jag inte hittade rätt ord, men jag lyckades hålla mig till japanskan hela tiden och ändå göra mig förstådd, så det gick bra.

Jag var nog mer stressad över franskan, eftersom vid det laget hade jag inte kommit upp i utökat program, japanskan var på det sättet inte lika viktig eftersom det betyget inte skulle påverka mitt slutbetyg. Jag fick MVG på båda prövningarna.
Citera
2013-02-28, 23:25
Medlem
Jamtland94s avatar
Kan man göra prövningar medans man går i Gymnasiet? Jag som är född 94, kommer jag att pröva i G, VG, MVG eller i de nya betygen om jag prövar nästa år? (2013 eller 2014)

Tack på förhand!
Citera
2013-02-28, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamtland94
Kan man göra prövningar medans man går i Gymnasiet? Jag som är född 94, kommer jag att pröva i G, VG, MVG eller i de nya betygen om jag prövar nästa år? (2013 eller 2014)

Tack på förhand!
Min kompis prövade Ma B (från vg->mvg) i trean på natur. Så jag antar att det går.
Citera
2013-02-28, 23:32
Medlem
Jamtland94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mika123
Min kompis prövade Ma B (från vg->mvg) i trean på natur. Så jag antar att det går.

Tackar för svar! Gjordes prövningen genom Gymnasiet eller görs det "separat" på komvux? Har det någon betydelse då jag kan tänka mig att prövningen kan gå lite lättare med lärare som vet vilka kunskaper man besitter?

Tusen Tack!
Citera
2013-03-01, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamtland94
Tackar för svar! Gjordes prövningen genom Gymnasiet eller görs det "separat" på komvux? Har det någon betydelse då jag kan tänka mig att prövningen kan gå lite lättare med lärare som vet vilka kunskaper man besitter?

Tusen Tack!
Han anmälde sig "separat" via komvux. Vet inte om man kan göra det via gymnasiet. Han betalade avgiften och gjorde provet på komvux i alla fall.
Citera
2013-03-01, 00:35
Medlem
Jamtland94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mika123
Han anmälde sig "separat" via komvux. Vet inte om man kan göra det via gymnasiet. Han betalade avgiften och gjorde provet på komvux i alla fall.

Tusen Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in