Citat:
Ursprungligen postat av DexterWarden
Ja, men det säger sig själv att människan har skapat en moral och därav så har jag ett flertal gånger nu sagt att vi måste utgå ifrån någonting, i.e. att alla föds med ett naturligt värde som inte får kränkas. Det går helt enkelt inte att ha en diskussion över huvud taget om rätt och fel om vi i varje diskussion ska få höra att rätt och fel inte existerar. Utgå ifrån vår tids moral.
Men om jag är med och styr staten så är jag till viss del staten; bör staten inte gå in och bestraffa en grupp människor som efter en gruppvåldtäkt har drivit en fjortonårig flicka till självmord (det här hände dock i Norge)? Det finns ett flertal sjuka exempel även på svensk mark.
Min poäng är att det är inte bara så att staten enligt mig inte bestraffar dessa gärningsmän tillräckligt hårt, utan jag hävdar även att de hånar offren på köpet, och de utsätter den resterande befolkningen för en risk. Har vi inte på en objektiv nivå ett ansvar att skydda oss själva och våra värderingar mot sinnessjuka människor som är ett hot såväl mot våra barn som mot våra äldre? Det kan väl till och med föra oss in på en evolutionistisk debatt om kollektivets säkerhet är i fara. 1/10 kvinnor i Sverige är t.ex. rädda för att gå ut när det är mörkt. Jag personligen är rädd för att föda barn till denna värld och varje kväll vara orolig över om det har hänt dem något.
Det är väl självklart att det är folks egna definitioner av rätt och fel som jag får till svar.
Isådanafall tror jag vi håller med varandra i stort sett men jag tycker det är konstigt att du skulle utrycka dig med att säga att "vi har ansvar", då ansvar bara är det man gör det till. Det finns en poäng i att skaffa ett ansvar, samt ta åtgärder mot våldtäckter och liknande.