Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Dexterwarden, jag tror det är viktigt att du inte sätter dig på någon slags moralisk eller erfarenhetsmässig pedestal här.
Det försöker jag inte göra, men jag tror att det känns mer hos mig av någon anledning då jag konstant har ångest när jag tänker på vad som sker och på vad jag inte gör (i.e. agerar våldsamt och utanför våra stadgade lagar).
Citat:
Jag har själv arbetat på en högstadieskola i många år och haft elever som råkat illa ut. Min egen syster blev antastad (dock inte mer än ganska våldsamt tafsad på) tidigare i somras. Jag har också vänner som är socionomer i samma område, som arbetar direkt med sådana här fall. Det är inte så att ditt hjärta gör ondare än mitt, eller att du har förstått något om ondska som vi andra inte har.
Jag är ganska säker på att min slutsats att världen är lidande förekom mina tankegångar med ett par tusen år, i.e. buddhism. Jag är väldigt "prone" för ångest, och av någon anledning så är det ett så fruktansvärt jobbigt och känsligt ämne för mig när det kommer till sexualbrott. Jag vet inte varför. Jag har inte någon sådan historia i barndomen eller liknande, men det här slår mig så oerhört hårt; kanske är det hur samhället har uppfostrat mig i samband med det evolutionistiska inslaget om att skydda kvinnan - jag vet inte.
Citat:
Ditt fokus på våldsam hämnd är oroväckande. I dina ögon kan ju ingen modern västerländsk nation ha ett tillfredsställande rättsväsende? Bara de extrema penalistiska diktaturer där man faktiskt har tortyrstraff, och där man faktiskt avrättar våldtäktsmän.
Nej, jag anser inte att de har det. Allt för många gånger läser vi om återfallsförbrytare, så då måste man välja mellan livstidsfängelse för en våldtäktsman eller döden, och döden kostar inte samhället mer än kulan. Jag tycker personligen att du borde tänka lite längre än vad näsan räcker. Våldsam hämnd är definitivt rättfärdigad vid våldtäkt. Ett knäckt näsben på han som rörde din syster, och en kniv uppkörd i ändtarmen på någon som fullbordar en våldtäkt tycker jag är ett
objektivt bra straff, medan jag är medveten om att min förespråkan av dödsstraff har sin källa i mina värderingar.
Citat:
Hämndbegär är naturligt, men det leder ingen vart. Du måste försöka förstå att det är en destruktiv läggning, som ett civiliserat samhälle måste vända sig emot.
Nej, jag håller inte med dig. Förvisso är det naturligt, men det är inte meningen att det ska föra samhället framåt - eller bakåt - utan meningen är att göra rätt för offret och straffa gärningsmannen proportionellt med brottet. Du kan inte enbart titta på en kollektiv nivå utan även på nivån som individen befinner sig på. Det finns för många exempel med fruktansvärt grova våldtäkter där gärningsmannen har fått runt 2 år för att sedan begå återfall; detta till trots de överväldigande bevisen på att gärningsmannen i fråga till mycket stor del eller helt saknar empati, och risken för återfallsbrott är otroligt stor. Här anser jag att individen, i.e. du, jag, och resten av befolkningen, mycket väl kan vara pliktskyldiga att agera den hammare som staten vägrar.
Citat:
Vad menar du med att det inte fungerar? Att vi inte har 0 våldtäktsfall per år? Vi skulle inte ha färre våldtäkter bara för att vi införde tortyrsstraff. Brottslighet har aldrig gått ned bara för att man har infört fruktansvärt hårda straff. I vilket land eller vilken kultur förekommer noll våldtäkter?
Det där argumentet fungerar inte. Du tar inte återfallsbrott i beaktande, och det är någonting relativt vanligt när det kommer till sexbrott.
Citat:
Det finns länder där våldtäkter har blivit ett av de vanligaste brotten, både ett slags skrämselvapen och ett hämndinstrument. I dessa kultur hämnas man blodigt och ofta på varandra, hela tiden. Det är i princip allt man gör.
Pratar du möjligtvis om länder i Mellanöstern där kvinnan behöver - vad är det? - fyra vittnen för att bevisa våldtäkt, annars så stenas hon för äktenskapsbrott? Nej, du inte gör det, men det är knappast så att alla dessa skitländer ställer sig upp för kvinnan i samhället. Jag pratar inte om att blodhämnas för en familjs ära;
jag pratar om att få gärningsmannen att känna det som offret har känt, alternativt möta döden.
Citat:
Om ditt hjärta blöder så förfärligt för offer för kvinnovåld, föreslår jag att du donerar pengar till något kvinnofridscenter, eller kanske Röda korset, dom vänder sig direkt till våldtäktsoffer världen över.
Ja, du får ursäkta att det gör lite ont i bröstet på mig när jag läser om gruppvåldtagna nittonåringar, fjortingar som tar självmord efter gruppvåldtäkt, etc. Jag ber så ödmjukt om ursäkt och jag ska genast sluta gnälla och börja sända pengar till röda korset, samt lite pengar till kvinnofridscenter som inte alls för med sig en risk att sprida hat över alla män.
Förenkla det inte som du gör. Jag har varit i situationen förut där jag har velat begå mord för att bestraffa det som individen har gjort, men jag slog ut tänderna på honom när jag såg honom i stället, han är dock inte den enda, då den chansen föll mig av slumpen i min famn, så att säga.
Jag verkar ställa mig mer bakom offret och har en vilja att proportionellt bestraffa gärningsmannen, medan du talar ur vad som är bra rent kollektivt (i.e. bättre att fria tusen våldtäktsmän än att sätta dit en oskyldig). Det blir lätt en ointressant diskussion om du gör på det sättet. Jag lade trots allt inte tråden i Politik eller Juridik.