• 1
  • 2
2011-10-25, 05:15
Medlem
Märkte för någon dag sedan att jag fått en ytterst underlig insättning på mitt konto, 10 863 kr för att vara exakt. "Kommentaren" eller vad man ska kalla det var ett 16-siffrigt långt nummer varav många nollor i början.

Blev utsatt för en misshandel förra året och har efter dom för någon månad sedan blivit lovad ett skadestånd på 9000 kr. Tänkte såklart till en början att det var dessa pengar, men det skiljer närmare 2000 kr mot domen så det kan omöjligt vara de pengarna... Eller? Någon som varit med om liknande insättningar? (Och framförallt en kommentar med enbart siffror)

Tacksam för svar.
Citera
2011-10-25, 05:27
Medlem
När det gäller skadestånd får du pengarna + ränta, men 2 papp låter ju lite mycket. Det är inte csn/sos/skatte pengar då? Alla myndigheter ja har fått pengar ifrån har sådana långa nummer som referens.
Citera
2011-10-25, 05:34
Medlem
CSN fick jag idag och det står "CSN" på den insättningen. Har ingen aning om hur hög räntan här men rättegången (och domen) avslutades i slutet på augusti i år, vilket känns kort tid för så mycket ränta som du säger.
Citera
2011-10-25, 05:43
Medlem
Skatteverket har väl en jävla massa nollor i början?
Citera
2011-10-25, 05:43
Medlem
Det var ett tag sen jag fick skadestånd, men om jag inte minns helt fel så räknas räntan från dagen då brottet begicks. Men det skulle ju i ditt fall innebära 20% ränta på ett år, det verkar fortfarande att ta i. Du har inte fått annan ersättning i samma svep då, för typ reseersättning eller förlorad inkomst iom rättegången?
Citera
2011-10-25, 05:59
Medlem
Lyptica: Jag ska inte ha fått någon sådan ersättning. Fick förlorad arbetsinkomst i och med skador några dagar efter misshandeln, men det ingick i skadeståndet så det har inget med detta att göra, dessutom handlade det om ytterst lite pengar då jag är studerande och arbetade då som extraknäck. Så det kan vi utesluta direkt.

Krystal, om skatteverket har många nollor i början, går detta att kolla upp? Har inte så bra koll med skatter osv då jag som sagt enbart extrajobbat. När betalas skatteåterbäring ut? Fast 10 000 känns som en sjuk överdrift även det pga min låga inkomst.

Borde inte jag få någon form av papper om det nu är så att någon myndighet betalat ut pengarna?
Går det att kontrollera från vilken myndighet pengarna kommer ifrån i och med numret?
Citera
2011-10-25, 06:02
Medlem
Du kan ju alltid ringa din bank och fråga var pengarna kommer ifrån. De vet med all säkerhet.
Citera
2011-10-25, 06:32
Medlem
Politikers avatar
Grattis till Skatteåterbäringen, fina fickpengar. Den rullas ut nu, för den långsamme.
Citera
2011-10-25, 06:32
Medlem
Tingalings avatar
Vad händer om du googlar numret då?
Citera
2011-10-25, 06:37
Medlem
Smurfmeisters avatar
Alla insättningar från Skatteverket brukar vad jag vet börja med SKV och sedan följer personnummer eller organisationsnummer om det gäller företag. Så någon återbäring tror jag inte riktigt på.

Kan https://www.flashback.org/t1227776 svara på något kanske?

EDIT: http://www.skatteverket.se/privat/sk...800040243.html

Ser inget om att vecka 43 skulle vara någon utbetalningsvecka heller
Senast redigerad av Smurfmeister 2011-10-25 kl. 06:40.
Citera
2011-10-25, 07:00
Medlem
Om jag googlar numret möts jag av "Inga resultat för X".
Efter som jag enbart arbetat lite under sommaren och tjänat skitlön är det en ren omöjlighet att få 10 000kr då jag tjänade ca 23 000kr totalt. Vågar heller inte riktigt gå till banken tills jag vet något. Borde jag inte få något brev eller liknande? Fick pengarna den 20 oktober, och papperssverige borde ju ha skickat ut brev som förklarar ting vid det här laget. Eller? Har kikat skatteverkets hemsida med, det är något jag reagerar på med.

Det här är frustrerande. För en student som lever på csn och på tok för hög hyra är 10 000kr en biljett att slippa nudlar på ett tag
Citera
2011-10-25, 07:04
Medlem
Victim-s avatar
Låt pengarna ligga i 1-2 månader innan du får för dig att göra något.
Är det någon myndighet som har felat så kommer dom kräva att du betalar tillbaka varenda öre
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in